pysselfarmor

Alla inlägg under april 2010

Av Gun - 26 april 2010 13:00

              

Hur ska man börja för att lära sig engelska sticktermer?

Det har jag grunnat på ett tag - jag menar det är ju inte de "enkla" mönstren jag är sugen på att pröva utan de där krångliga som man hittar på internet t.ex turkiska vantar och sockor. De är så vackra.

Och så finns det en hoper med vackra tröjor också, och...och...och....


Jag menar, engelska kan jag men just dessa facktermer och att tolka beskrivningarna rätt. Men allt har sin början!


Nu ska jag testa genom att kolla Sticklistans infosidor med översättning av engelska sticktermer och så ska jag börja med några enkla mönster hos Knitting Pattern Central.

Har du något tips?

Av Gun - 25 april 2010 16:08

I somras testade jag att baka surdegsbröd i en egen byggd ugn av lera från marken. Gick alldeles utmärkt.


Det hela började med att jag surfade in på en sida om jordugnar i världen och tyckte det skulle vara kul att bygga en ugn på gården i Lappland och baka bröd i den. Även om det finns en jättefin bagarstuga i närmsta by.


Alldeles bakom huset fanns lera. Några begagnade eldfasta tegelstenar fick jag, grov sågspån, tomma glasflaskor, torrt gräs, sand mm samlades in. Tyvärr var det en väldig regnig sommar så det tog lång tid att färdigställa ugnen så jag hann bara baka ett par gånger i den. Det tar också en tid innan man kommer på hur varm ugnen ska vara innan man börjar grädda. Men brödet blev väldigt gott! Jättegott! Jag byggde inget tak som skydd för snön utan tänkte att den här får rasa samman och så gör jag en bättre och kanske litet större variant till sommaren nu när jag vet hur man gör och att det fungerar.

   

Det finns flera sidor på engelska om earth oven, men jag köpte en bok via Bokus. Den innehåller allt man behöver veta.

     

Här kan du läsa mera

Trout Caviar

Katipo

DigginFood

 

Och nu hittade jag också en som hade byggt en ugn i sin kolonilott.

Kolonikocken


 


Av Gun - 25 april 2010 00:53

    
Hos Järbo garn hittar du flera mönster gratis.


 Drops Design har ett mönster.

  

Och stickar du efter engelsk beskrivning hittar du ganska många här hos

ABC Knitting Patterns

  


  

Av Gun - 25 april 2010 00:17

Pysselfarmor har ägnat sin tid åt sina kära barnbarn med familjer.


Fredagskvällen var det Elsa som behövde litet sällskap.  

Nog för att Nelly håller ett vakande öga, men hon är inte mycket att ha när det gäller att fixa fram en vällingflaska.

 

Här är Nelly förevigad i akvarellformat av Pysselfarmor.



Elsa kan också måla!

  

Och nog är hon litet intresserad ändå när Pysselfarmor stickar.

  

Kaninen, som Pysselfarmor sydde för ett bra tag sedan, har blivit en sängkompis nu.

Det gällde att hinna hem innan Linnea med familj anlände.

  


Teckning och fina magnethjärtan för kylskåpsdörren fick vi.   

Tur att Linnea hjälpte till att fixa trädagårdsmöblerna så att vi kunde fika ute i solen.


     


                            

Av Gun - 23 april 2010 23:01

  

Hos Javajem Knits får du mönster på dessa vackra vantar.



Av Gun - 22 april 2010 21:30

  

Bloggen handlar främst om slöjden i Jämtland och Härjedalen.

Och just här hittar du beskrivningar i pdf-format på

 

  • Pärlstickade muddar från Funäsdalen
  • Annas grytlapp med ett fiffigt mönster
  • Pärlstickade muddar
  • Slöjda nystpinne och nålhus
  • Gör ett hjärta i ull
  • Göra tofsar
Av Gun - 22 april 2010 20:57

I Metro idag finns en artikel ”Fisken tar steget från havet till foten”.

Det handlar om isländska innovatörer som gör mode av fiskskinn. Ekologisk lyxtrend kallas det. Det är ett isländskt par som har ett lammskinnsgarveri som började tillverka fiskläder redan 1989.

  

Hos Hypebeast kan du läsa om ett par trendskor i fiskskinn.


Hmmm…det nya är väl att de tar upp det i större skala för själva tekniken är ju inte ny. Det finns nog många som sysslat med detta (och sysslar). Men gamla nyheter blir som nya ju. Har också googlat runt nu litet och det är väldigt vanligt i andra länder också. Nog om det.


Lotta Rahme, Sigtuna har skrivit bok om i ämnet och håller även kurser.

I boken finns det mönster och sömnadsbeskrivningar.

  

Hos finska Yle har hon också publicerat instruktioner i hur man garvar fiskskinn. På hennes hemsida Lottas garveri hittar du hennes kurser.
De hålls på flera platser i landet.


Själv tänker jag nog testa i sommar när vi fiskat upp lämplig fisk.

Och kan man inte fånga någon fisk själv, så går det väl att tala väl med närmsta fiskhandlare. Litet skinn får man säkert.


Och här får du fler länkar om du skulle vara intresserad av ämnet.

Åländska kvinnor 

Eivor Rannerud, Malå

Här kan du titta på fiskpannaband  

Hos Etsy kan du titta på (eller köpa) ett armband av laxskinn. Det är någon på Island som gör dem.


Och här och här är mera.


Har du mera tips eller känner till fler som håller kurser i ämnet?
Kommentera så publicerar jag uppgifterna.

Av Gun - 22 april 2010 12:00

   

Videoinstruktion hur du gör dessa vackra rosetter.

Du kan spraya eller stänka litet färg på rosetterna. Då kan det bli som den vänstra rosetten.

     

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards