pysselfarmor

Alla inlägg under april 2010

Av Gun - 13 april 2010 21:17

  

Åh vilka måste-ha-vantar  detta är. Det riktigt lyser om färgerna. Dessa ska jag sticka till mig själv - inte sälja. Det kanske är bäst att börja nu så att jag kan sticka lugnt ett par varv varje dag.

Hos Knitty finns mönstret.


Här finns Litauiska vantmönster om du vill ha mer inspiration.

Av Gun - 11 april 2010 20:33

    

Då ska du titta på dessa (o)djur hos Pencil Me In hos HandEye

Vackra men litet läskiga....

Av Gun - 11 april 2010 19:00

Städat i lådor och skåp en stund och då hittade jag de här tulpanerna som jag var tvungen att måla på en akvarellkurs för några år sedan. Vi skulle lära oss att måla kontraster och skuggor genom att bara använda svart färg som tydligen egentligen är bannlyst av akvarellister. Eller vad de/vi nu kallas för. Varför kan man alltid undra?

  

  

Av Gun - 11 april 2010 18:00

Igår när jag var till Strängnäs slank jag in på ett antikvariat och Röda Korsets Kupan. Alltid hittar man något intressant på sådana ställen.

Hos Kupan kom jag över litet ullgarn för broderi och hos antikvariatet, som en gammal dam ägde, hittade jag denna gamla bok från 1958.


 

Kom just på att 1958 började jag i klass 1!


I den finns intressanta saker t.ex. är det någon som vet vad krabbasöm är. Jag fattar inte vad det kan vara - här är i varje fall bilden på en kudde i krabbasöm (tyvärr en svart/vit bild).

I samma bok finns dessa fina fåglar. De passar perfekt till ett par muddar!

Och så finns detta motiv.

Jisses vad det påminner om klackmattorna som TvåÄndsStickan visar på sin blogg.



Ett gammalt tyskt mönsterblad hittade jag också

 Det här motivet passar också på ett par muddar.

Köpte också en annan gammal mönsterbok som innehöll t.ex dessa sportvantar och påfågelsmotiv (?)på en kudde.

      


Dessutom hittade jag den här gamla virkboken.
Jag har haft en likadan i min ägo en gång i tiden...har tyvärr kastat den en gång i ett städanfall.

Det är beskrivning om hur man gör dessa knappar som jag är ute efter.

          


Idag har det varit ett strålande väder så jag plockade fram några av alla mina pelargonier och ställt dem på fönsterbrädet. I morgon tar jag fram några till. Det blir ganska (mycket!) fullt i våra fönster eftersom jag har ett 40-tal pelargonier. Dessutom 4 jätteänglatrumpeter som ska fram!

Ja jag vet att 40 pelargonier inte är någon mängd för en samlare, men jag hade ett 70-tal förrut. Fick ohyra för ett par år sedan i dem under vintern så det var många som dog. Sedan dess orkar jag inte satsa pengar på nya sorter igen. Vi är dessutom borta minst fem veckor varje sommar och jag tycker synd om grannen som får dra vattningslasset när vi är borta.

             

Nu ska vi grilla! Det är inte första gången i år - men jag känner att det ska smaka särskilt gott idag.

Av Gun - 11 april 2010 12:53

  

 Du behöver absolut inte ha hatt för att falla för denna underbara lättgjorda silkesblomma. Det behöver säkert inte vara just silke. Inbillar mig att det blir ett särskilt fint fall och böljande vågor om man använder silke men jag ska testa med något tunt tunt bomullstyg. Finns det inte något som heter silduk?


En fin blomma till en gammal kavaj/tröja?!

Då är den som ny igen. Underbar ge-bort-gåva.


Här hos hatdiva-atomicblue hittar du instruktionen.


           


Här hos pickupsomecreativity har du en annan typ av blomma att skapa.

 

Av Gun - 10 april 2010 19:47

Idag var det ett bra väder att åka till Strängnäs och rackla bort en halv dag på att få alla frågor jag har om rakuglasyrer besvarade. Har aldrig blandat glasyr själv men efter en snabbkurs av den snälle mannen i butiken så inbillar jag mig att jag ska klara det hela.

Det fanns keramik till salu där
EDAB Keramik

                


Jag tror att denna keramik är bränd i en vedeldad ugn eller tunna.



        

Tänk att någon tar sig tid att pilla till en glaskotte...tror jag det är - eller är det kanske porslin. Glömde bort att fråga.

   


När jag kom hem såg jag mina julrosknoppar i rabatten.

Fick gräva fram dem litet.

 

Av Gun - 10 april 2010 00:44

Tänk om man kunde fota sin barnbarn på detta fantastiska sätt!

Kolla in hennes sida       

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards