pysselfarmor

Alla inlägg under maj 2010

Av Gun - 18 maj 2010 23:08

Ikväll har jag börjat glasyrkurs hos Folkuniversitetet. Det är fyra träffar och en kortare återträff. Puh säger jag bara. Vad vi har jobbat på ikväll för att få klart de 50-tal plattor var och en behöver för att kunna göra de prover vi ska. Kavla, kavla, skära, trycka, skriva, flytta, lägga - om och om igen. Och varmt var det i keramiksalen deras. Ugnarna hade använts under dagen och dessutom är det varmt ute.

Dessutom skulle vi hinna väga och blanda var sin engobe, pensla på alla färgerna på några plattor var. Det blev inte någon lång kafferast precis - men så skojigt det var. Vad vi lär oss - kursledaren Ann-Sofi Engberg är suveränt bra.


Här är några av de provplattor vi gjorde. Stengods- och lergodslera samt porslin. Porslin tog jag tyvärr ingen bild på, men plattorna ser ganska trista ut än så länge ju!


Jag hade trott att det skulle vara svårt det här med glasyrblandning och räkningen med förhållanden mellan basen och olika tillsatser (oxider). Men än så länge hänger hjärnan med......får väl se framöver hur det går.  








Här håller några av kursdeltagarna på att pensla på engoben.

    


Fortfarande ser plattorna ganska trista ut.

  

Fortsättning följer nästa vecka...

Av Gun - 18 maj 2010 18:00

Våren skrider framåt i trädgården

                       

Och sparrisen tittar fram

  

Av Gun - 17 maj 2010 22:11

Ibland är minnet kort. Eller kan det vara en form av förträngning?


Jag virkade väldigt mycket på 70- och 80-talet. Bl.a den här dopklänningen gjord av ca 1 400 små rutor. Båda sönerna är döpta i den. Naturligtvis då med blått tyll i underklänningen. Barnbarnen Elsa och Linnea har också använt den. Jag ska brodera en lapp med namnen, dopdag och kyrkans namn och sätta i klänningen.

Sedan kom jag på att nere i källaren stor en stor korg med virkade rutor i. Faktiskt är det ett sängöverkast. Nu har jag tagit fram korgen och tänk - i botten på den låg två virkböcker från 70-talet också. Det fanns också 39 andra sorters rutor där, en duk och en virkad spets. 
Hon som spar hon har!


Jag virkade nog så mycket ett tag att jag tröttnade på alltihop och ville inte se en virknål. Nu ska jag titta vad jag kan hitta på av det här.

Av Gun - 17 maj 2010 19:37

Jag tycker om mat i alla dess former. Och kokböcker i alla dess skepnader. Räknade antalet och det är 110 kokböcker och 22 med bakrecept. Ändå glor jag ständigt efter recept på webben. Men det finns några favoriter i hyllan.


Annas Mat är välanvänd, men det är också

        

Emellanåt blir det recept ur



Kokboken Världsmat från Värdshuset i Dala-Floda har en särskild historia.


Jag läste någon gång i början av 80-talet om stället och dess goda mat. Det var nog unikare då med mat från andra kulturer än vad det är idag. Jag hade aldrig vägarna förbi. Men så - för några år sedan - var vi på väg till en fädbodhelg tillsammans med goda vänner och under resan tittade vi på kartan var vi lämpligen skulle äta lunch. Döm om min förvåning när jag insåg att vi skulle förbi Dala-Floda.


Jag sålde in det hela - men min sambo var skeptisk. Trodde jag verkligen att stället skulle finnas kvar. Välskyltat var det så det var enkelt att hitta dit. Något slokörad blev jag först när det inte hade öppnat ännu. Vi skulle få vänta en timme minst. Men gissa - värdparet sa att självklart ska ni äta - kom in! Vilken service! Det var nya ägare till stället men de förde konceptet vidare. Vilken god mat det var. Självklart köpte jag deras kokbok.

Har ni vägarna förbi så besök Värdshuset i Dala-Floda.

Den här kokboken innehåller recept, berättelser och bilder från Lappland. En fröjd för både öga och gom.   


Björklövssorbet (förbereds under våren för att avnjutas till hösten!)

Ger 5 dl sorbet

1 dl björklövsessens, 3 dl Ginger Ale,1 dl kall sockerlag

1 msk glykos (köps på Apoteket)

Gör först essensen. Plocka knappt utslagna björklövsknoppar och låt dessa slumra ca 6 månader i brännvin, lämpligen Brännvin Special. Denna blandas sedan med Ginger Ale, sockerlag och glykos. Kör alltsammans i glassmaskin till sorbet. Förvara i frys.


Västerbottenostglass (6 pers)

 
100 g riven västerbottenost, 3 äggulor, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker,
3 dl vispgrädde, 3 äggvitor

Riv osten grovt. Tillsätt äggulor, socker och vanilj, rör om. Vispa grädden och rör ner den. Blanda till sist ner de hårt vispade äggvitorna i smeten. Låt frysa ett par timmar. Servera med hjortron eller åkerbär.

Av Gun - 16 maj 2010 17:10




I min hylla finns en gammal Elloskatalog. Jag hittade den på gården för några år sedan. Jag har säkert själv handlat något ur den - vad kommer jag inte ihåg. Men det är kul att titta på bilderna - apropå spetsstickning och virkning. Och vilka konstiga namn olika tygsorter har som t ex miracelsammet!? Vad kan det vara för mirakel med den? Och Spinlene?

                             

  

Av Gun - 16 maj 2010 09:57

Jag letade reda på bloggen Loppberga. Anledningen var att det är en dotter till en broderi- och stickkompis som väver trasmattor som har den bloggen. Kolla in vilka mattor hon väver - fantastiska!


På hennes blogg fanns många tips om Stallarholmen. Igår tog vi motorcyklarna och åkte dit.


Det är ju inte "säsong" ännu så litet lugnt var det med aktiviteter. Men vilket omhändertagande det blev hos Printz Bageri. Vi fick även titta i hjärtat av bageriet dvs på den vedeldade ugnen.

  

   Caféets vägg var täckt av ved - vilket konstverk!

Mattväverskan hade just gått hem. Hälsade på hos 
Maili Haskels Blomster

 

Där fotograferade jag tills batteriet tog slut. Kunde inte ta ett enda kort hos Anna-Karin Sjöblom som skapar egna tygmönster men även hade annat till försäljning i sin butik. Hon flyttar dock till Uppsala om ett par veckor. Lyckisar Uppsala-bor!


Hos Maili

 












        






           

       

       

   

Till Maili kommer jag att återvända. Så du får säkert se fler bilder från hennes butik framöver.

Tack Maili för att du flyttade runt blommor för min skull!

Av Gun - 15 maj 2010 22:39

    

Den här boken lottar jag ut bland er besökare. Den innehåller bl.a diagram för mönstret till den här tröjan


och även mönster för Dala-Floda hättan

       

Och annan inspiration

   

Skicka ditt namn och adress i en mail till pysselfarmor@yahoo.com

så får kontrollanten (min sambo) dra ett namn den 1 juni (på min namnsdag).

Av Gun - 15 maj 2010 21:04

Igår hittade jag två bloggpärlor!

Agatas fynd och fantasier och SAAX Ögongodis från 60-70-tal

Jag fick en nostalgitripp av stora mått och insåg att gamla huset på gården i Lappland innehåller en hel del skoj.


Idag drog jag iväg till Second Hand i Eriksberg. De öppnade kl 11 men det var en låååång kö redan en halvtimme före (???) Trodde jag kört fel och kommit till Ullared!

Jag har varit där tidigare (alltså Eriksberg!) och tyckte då att de hade ett fint sortiment. Bra grejer till vettiga priser. Allt är helt och rent. Dumt kanske att tipsa om guldgruvan men det bjuder jag gärna på.   


Detta köpte jag inte!

 

men dessa två udda koppar som jag ska knacka sönder (gråt inte!) för att göra smycken av.

Men så hittade jag något riktigt snyggt i ett skåp. 12 små små Rosenthal-koppar i tunnt porslin. Med sockerskål och gräddkanna! Inte en endaste flisa någonstans...och priset var så att jag höll på att svimma. 175 pix för kalaset. Skyndade mig att ta koppen med priset och ila till kassan. Vilka snygga espressokoppar det ska bli. Du kanske ser det diskreta mönstret?

   

                 Locket har ett underbart guldmönster

Sedan köpte jag en del virkade dukar och roliga vintagetyger som jag skapar av senare. Det får ligga till sig....och några gamla stick- och virkböcker.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards