pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2010

Av Gun - 26 juli 2010 19:00

Garnet tog slut för mig så jag kan inte sticka min sjal klart. Får vänta med den tills jag återvänder till Tumba och kan köpa mera garn.


Nu när barn och barnbarn är här i veckan så är det fullt upp, men en och annan maska ska jag väl hinna med. Det gäller att ha ett relativt enkelt mönster så att jag kan prata samtidigt som jag stickar. Det vet ni ju att det går inte att sticka något med flera färger och sitta med näsan neråt mot ett mönster hela tiden när man ska vara social....


Har bestämt att sticka den här halsduken i ett 2-trådigt ullgarn. Rosa!

Mönstret finns hos Tekstiiliteollisuss Oy (puh hoppas jag stavade det rätt!) Detta måste vara ett jättebra mönster för dig som aldrig stickat spets tidigare.

Av Gun - 26 juli 2010 16:15

2008 gick jag en kurs vid Hemgården (Skeppsholmens folkhögskola) och lärde mig att baka surdegsbröd gräddat i vedeldad stenugn. Det är ju en annan teknik än att grädda tunnbröd. Man rakar ut glöden ur ugnen innan man gräddar och därmed måste det finnas en lucka att stänga så att värmen hålls kvar. Dessutom måste man klura ut när ugnen är lagom varm innan man "sjussar in brödet". Kanelbullar gräddade i vedugn är himmelskt goda. Här är deras Bakarlagsida.


Sådana här kurser finns litet varstans i vårt avlånga land t ex hos Saltåkvarn.


Rute stenugnsbageri har inga kurser men är värt ett besök!


Vi brukar baka tunnbröd i Dikanäs bagarstuga. Förra året testade jag att baka surdegsbröd där och det fungerade bra. Jag fixade en provisorisk lucka att ställa för ugnsöppningen. Vi ska så småningom göra en bättre lucka och göra många bakningar innan jag (kanske...) vågar hålla kurs i ämnet. 

Hos Pain de Martin  hittar du många bra recept - både på surdegsbröd men också recept på "latmansbröd" som nu den trevliga sommardegen.

Nu när vi blir många i stugan så gäller det att snabbt baka några bröd för frukosten.


Av Gun - 25 juli 2010 21:38

Nu är de tvåändsstickade muddarna filtade och klara för kavelfransen. Har ännu inte bestämt om jag bara ska klippa upp kavelfransen och borsta litet grand eller om jag ska tvätta ihop öglorna så kanten blir som pälsskinn. Det skulle kunna bli sååå snyggt.....


Vill du veta hur man gör kavelfrans?

Ska jag lägga ut beskrivning på hur man gör?

      


Av Gun - 25 juli 2010 10:56

Jag retar mig på att det jag lägger i högerkanten inte visas "rakt genom bloggen" - det blir en liten hmmmm....ruta bara med ett kryss när man kommer in på en annan sida. Hur ser koden ut som jag ska lägga in - ja var? - för att det ska bli sjyssta sidor helt igenom.


Hjälp mig med det snälla du - och tack tack på förhand!

Klicka t ex i högerkanten på kamerabilden så förstår du vad jag menar.

  

Av Gun - 24 juli 2010 21:46

Och så kom de på lunch - Alis och Ole. Vi tycker om att woka över öppen eld på Muurikan. Maten smakar gudomligt gott!

          

Kaffe och glass är aldrig fel. Mammas fina koppar och de speciella desserttallrikarna är vackra och vi använder dem ofta.

Kopparna är Gustavsberg , benporslin Pang-S 43 och tallrikarna är Wood&Sons, England. Har ingen aning om det är något speciellt med detta porslin. För mig är de speciella så till vida att det varit mammas.

       

Några virkade armband har också skapats. 

  

Av Gun - 23 juli 2010 20:18

Solen sken så härligt vid morgonpromenaden. Ekbräken är en skir växt som täcker stora ytor. Vacker, men inte så hållbar när man plockar in den för vasen. Men bladen är lätta att skissa upp för ett broderi.

I stentrappan upp till huset finns det murklor,

men jag är försiktig av mig.

Plockar bort dem så att inte barnbarnen petar i sig något farligt.

Eftersom det inte är toppmurklor tänker jag inte göra några avkok och äta dem heller.

 

Nellys bästa position - en riktig knähund inte bara till storleken!

Fick ett sms från Alis att de anlänt till Dikanäs. De bilar med husvagn från Danmark till Dikanäs varenda år. I år tänkte de dock inte komma hit, men de måste hit! Hon höll en bejublad pilflätningskurs i fjol!

Ner till byn och se....Alis hade köpt Hjärtans kär-muddarna. De var som skapta till henne!

En jämn ström till pizzaaftonen vid bagarstugan. Pizzorna bakas i den vedeldade stenugnen. Rejäla portioner!  

    


I träffpunkten hänger tavlor skapade av Staffan Fredriksson.

Åh de är såååå vackra! Tillverkade av gamla brädor och gamla spikar. Alltså handsmidda spikar - det syns väl hoppas jag. Jag vet inte om de här tavlorna är sålda ännu, men ta kontakt med honom via mail fredriksson.dikanas@gmail.com - han skapar nya hela tiden.

De är i olika storlekar och de passar verkligen in i den lantliga inredningsstilen som är populär nu.

Av Gun - 23 juli 2010 15:00

För en vecka sedan ringde man till min sambo och frågade om han kunde vara med på renkalvmärkningen. Otur för mig att jag fortfarande jobbade! Men det kanske blir någon annan gång. Sådana här trevligheter ordnar Dikanäs bygdeförening.  Kolla sommarprogrammet.

  

Av Gun - 22 juli 2010 20:06

Vill bara tala om att nu är Nelly helt sig själv igen! Märkligt! Det bara försvann igår det konstiga hon hade med mun/hals/käke eller vad det nu var! Plötsligt ser jag att hunden beter sig normalt, men jag vågade inte hurraaaaaa förrän idag. Hon har ju varit pigg och alert hela tiden, men oron fanns där tills allt är normalt igen.


Nu ligger det lilla livet (4,1 kg) och vilar ända tills jag tar fram dammsugaren. Då drar hon som en rem iväg under sängen. Det här är både sambons och Nellys favoritfåtölj. Gissa vem som får flytta på sig - ja, inte är det Nelly. Hon charmar honom direkt och får alltid ha fåtöljen när hon ligger där först! En liten diva med andra ord, eller?!

  

Nu har jag bakat två recept från Lill-Ingrids bakblogg. Jag bara säger - missa INTE hennes blogg - superbra recept. Vad sägs om 29 olika bullrecept, 16 efterrätter, 20 långpannekakor, 20 matbröd och mycket, mycket mera!


Sven-Olofs limpor är mmmmmmmm....men bli inte förskräckta över att det ska vara 1 pkt farinsocker. Jag tog bara hälften - det gick bra!     

Och butterkakan i långpanna - smart bakning och jisses vad gott!

Medans det jästs och hållts på har jag tagit fram tennbroderisakerna och tittat på dem emellanåt för att fundera ut vad jag ska skapa. Men vad är det för pärlor jag tagit med?! Varför tog jag inte med mig de andra? Hm...jo jag vet - det fanns baske mig inte plats i bilen. Den var knökafull med grejer.

    

Jag har nu börjat sticka spetskanten på sjalen. Tror inte att garnet kommer att räcka så jag får väl sticka klart senare när jag köpt mera garn.


Hel plötsligt var det middagsdax och då blir det till att ta vad man haver i skåp och kyl. Det blev gott denna gången också!

  

Pysselfarmors lax i form

Koka lämplig mängd potatis och låt den kallna. Smörj en ugnsfast form. Sätt ugnen på 225 gr. Skiva potatisen och täck formens botten med hälften. Lägg laxbitar/filéer (du kan ta annan fisk också) ovanpå. Skiva purjolök/lök och lägg mellan fiskbitarna. Salta, peppra. Lägg ett lager potatis ovanpå. Häll på önskad mängd matlagningsgrädde. Smula över ½ pkt fårost. In i ugnen och det tar ca 20 minuter. Men kolla fisken - det beror ju på hur tjocka bitar du har och om bitarna ligger på varandra.


Jag lagar för det mesta mat på "känn". Lägger till och drar ifrån saker. Kan ibland blanda två recept så det blir en helt ny maträtt   

Har supersvårt att följa recept exakt, mäta och väga. Därför blir mitt recept så här. Inga exakta mått.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards