pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2010

Av Gun - 7 juli 2010 21:24

  

Nu har jag gjort dessa muddar klara. Det är fram- och baksida du ser. Du kan välja vilken som av dessa som framsida. Det blanka är klippt från en vinbag! Doftade litet i början men inte nu längre   

     

Jag tror att jag nästan inte kan skiljas från de här muddarna. Vilket lyft det blev med fårskinnet. Knappen i mitten är litet större än de andra två. Öglorna är virkade och fastsydda.

  

Sedan stickade jag ett par muddar av Eskimogarn. Volangen är stickad i Alpacagarn. De känns väldigt gosiga på handen.


Så här stickar du volangen.

Lägg upp 4 ggr så många maskor som behövs.

Varv 1 * 2 rm, lyft den första m över den andra; upprepa från * v ut.

Varv 2 * 2 am tillsammans; upprepa från * v ut.

Nu är maskantalet det du önskade få.

Du kan nu endera maska av och få en smal kant eller sticka så många varv du vill. Jag stickade fyra varv till.

Av Gun - 6 juli 2010 19:00

 

Igår tog jag fram en bunt gamla tidningar. I ”Kreativa kvinnor” från 2008 läser jag om Gitte Lyng från Danmark. Hon startade ett eget märke – Wonder Who. I artikeln står det att Gitte blandar nytt och gammalt – återanvänder saker. Hon jobbar fram sina idéer genom händerna dvs hon skissar inte alls.

 

Tydligen har kollektionen vuxit så att hon numera har hjälp av andra att sticka.

Men var och en stickar ”hemma hos sig” och det är Gitte som bestämmer färg, form och mönster.

 

Av Gun - 6 juli 2010 00:00

    

Tänkte att jag skulle testa hur det är att göra tennarmband. Jag kan bara säga som så att det blir fler...ska direkt inhandla material i all sköns färger. Och lämpliga pärlor att fläta in. Sådana där små dinglande saker vid knäppningen har jag redan.


Material kan du köpa på många ställen, men här har du två Panduro   Agnetas allehanda

Av Gun - 4 juli 2010 21:04


Elizabeth Cat (finns också i min blogglista) skriver på sin blogg om "hyperbolic crocheting"......det är en matematiker som har virkat detta för att förklara ett matematiskt problem.


Här är länk till Daina Taiminas Flickr-album.


Där ser man....virkning är inte för dumskallar   

Av Gun - 3 juli 2010 21:31

Idag har jag nästan varit som en sådan!

Men en ska inte klaga...på värmen.


Tog en sväng till Strängnäs därför att jag måste hämta rakuhandskarna (speciellt värmetåliga handskar som man använder för att hantera 900 grader varm keramik!) hos Edab Keramik.


Åt en bit mat på ett mysigt ställe

Vatten!

(ja jag körde ju!)


Det var inte som på midsommarafton när yngste sonen förlovade sig

  


Förbi Kupan i Strängnäs....såg en bok på en hylla.

Vem hum hum är Mandelgren?? Bläddrade först litet slött i boken, men såg snabbt att den ska jag ha! 25:- för en skatt! Här kan du läsa om Mandelgren

Hemåt för att fixa maten till kärestan som hjälpt äldste sonen med altanbygge - i denna värme!


En sommarbukett från trädgården till middagsbordet

Härligt grillat

och sedan  

 blädderdax i boken...


Undrar om den här stolen finns någonstans? Ritades av hos löjtnant Sparrman på Hallen i Undersåker, Jämtland 1869. Och bruddiademet (ladet) från Malungsfors 1869.

    


Blomsterbrud - en låtsasbrud som kläddes i vit särk täckt med blommor och blomsterkrona till pingst i södra delarna av landet. Det var ungdomarna som gjorde detta för att samla in pengar till ett gille. Måste ha varit vackert.

Men bruden vid ett bonnabröllop 1846 gick inte heller av för hackor!

Vad mycket nytt jag lärt mig idag från denna skatt!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards