pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Svampkunskapspromenad och påbörjad björnmossekrona

Av Gun - 4 augusti 2010 21:25

Dikanäs bygdeförening hade annonserat en svamppromenad idag. Litet som på ett bananskal halkade jag in som delledare (av egen förskyllan kanske)   Jag vet att jag utan tvekan kan skilja ätligt från oätligt och det viktiga är INTE att exakt veta namnen på varenda svamp. Inte för att skryta men jag har gått kurs med Pelle Holmberg som ledare. "Svampgurun" ni vet som ibland syns på TV. Han har en alldeles egen pedagogik att lära ut svampkunskap - försökte "härma den tekniken".....

Namnen tar man sedan allteftersom - det gäller ju att överleva först som en av deltagarna så roligt sa! Och det var INTE kantareller vi letade.

Här ligger ätligt och oätligt huller om buller. Med flit!

Här ska det sorteras så att man förstår hur man ska tänka.


På förmiddagen plockade jag björnmossa och började på en krona.


Tänkte att jag nu under några inlägg ska visa dig hur man gör en björnmossekrona. Du ska försöka ta så långa björnmossestrån som möjligt. Stick handen djuuuupt ner i mossan och dra upp så långa buntar av mossan du kan. Ta inte ett strå i taget utan knippen!

   

Jag har tagit fram sax, avbitartång,två olika ståltrådar och vaxad lintråd. 


Du kan använda böjbar sträng i stället för den grövre najtråden, huvudsakligen är att du kan böja den, men samtidigt ska den behålla formen när mossan finns på plats runt strängen t ex när du gör en rund kranskrona. Vaxad lintråd är "överkurs". Du kan använda björntråd eller annan tråd som är så stark att du kan dra hårt i tråden utan att den går av.


Här har jag börjat på kronan. Jo jag ska visa hur man börjar, hur du flätar, hur du avslutar mm - allteftersom. Till slut sammanställer jag allt i ett enda instruktionsdokument. Du använder samma teknik för att göra gräskronor. 


Hos Yli ser du hur du gör en björnmossematta.

 
 
AnJa

AnJa

5 augusti 2010 06:58

Svampbordet ser spännande ut - eller i min värld rent livsfarligt ;-) Hoppas alla överlevde :-) Önskar att jag kunde fler svampar än kantareller. Det vore trevligt.

http://www.anjson.wordpress.com

 
Garntrollet

Garntrollet

5 augusti 2010 08:29

Jag är fylld av beundran inför folk som kan svampar och som plockar dem och äter utan att bli sjuka! Själv är jag rädd för svampar (eftersom jag inget vet om dem). Att plocka svamp för mig, är som att beställa medicin från någon obskyr sida på internet :-) Fast nog ser jag flugsvampar på bilden? I mina ögon ser alla brun/gula svampar ut som de där giftiga spindelskivlingarna (eller vad de nu heter).

http://www.garntrollet.se/blog

 
Ingen bild

stickgreta

5 augusti 2010 10:55

Finns det något du inte kan?. Nu är jag på banan igen efter bilsemester med maken. Nu är jag imponerad igen!!!

 
Sanna

Sanna

5 augusti 2010 14:47

Kul! Skulle också vilja veta mer om ätliga svampar, plockar bara gul kantarell och trattkantarell som det är nu.. =)

SV: Jodå jag gillar att ha något att pyssla med mest hela tiden.. =)
Nu blir det visning utav vårt hus nästa vecka igen och så har jag gjort en prissänkning med 25 tusen..håll tummarna att någon nappar nu då..

Skall bli spännande att se fler foton ifrån din mors hus.. =)

Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards