pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Lyckad rakubränning

Av Gun - 8 augusti 2010 18:00

Nu är det dax för premiärbränningen! Det här har varit mitt mål i två år. Nu ska det bli spännande och se hur det går.




Glaseringen av två föremål är gjorda. De står på tork och uppvärmning på ugnen. Elden sprakar av bara den. Sågspånshögen, handskarna och rakutången väntar. Jag börjar med bara två föremål för att hinna med, men också för att gardera mig ifall ugnen inte håller måttet.


När jag öppnade luckan var båda föremålen glödande röda, men de svalnar snabbt. Ut med första föremålet till sågspånshögen. Ösa över sågspånen så att det täcker, ta ut nästa, ner i spånen och täcka det. Ta fram första saken och lufta föremålet en kort sekund (!) och då börjar det brinna som brukligt är...och det ryker av bara 17. Jättebra - allt är normalt ju!

  

        

Humöret är på topp - jag tror absolut att jag lyckats. Men hur ser glasyren ut. Det ser man inte förrän man skrubbat bort en del smuts - ibland får man ta till svinto.


Tjohoooo! Det gick bra - här ser du sakerna utvändigt och invändigt. Nu ska jag fortsätta med de andra grejerna också.

  

 
 
Ingen bild

Ingrid Sundkvist

8 augusti 2010 19:23

Grattis till rakubränningenslyckade resultat!

 
Ingen bild

Pysselfarmor svarar Ingrid

8 augusti 2010 19:34

Åh min keramikkompis.....har saknat dig här på bloggen, men jag tror nog att du varit inne och tittat fastän inte du har kommenterat. Nu kände du väl ändå trycket :-) när du ser att jag lyckats med det jag surrat om på tisdagskvällarna.....ni har ju fått skavsår i öronen ni andra deltagare! Kul att få en hälsning från dig! Kram på dig - syns snart på kurs igen!

 
Ingalill

Ingalill

8 augusti 2010 20:33

Wow! Så snyggt :)

http://www.necessities.info

 
Ingen bild

Stickgreta

8 augusti 2010 20:46

Och jag bara gapar. Grattis

 
miastickar

miastickar

8 augusti 2010 21:28

Vad spännande det ser ut!

http://miastickar.blogspot.com

 
Ingen bild

Anna-Lena

8 augusti 2010 21:49

Åh så fint! Vilken härlig känsla när det funkar, en bra kick för självförtroendet. Rakubränning verkar riktigt kul att hålla på med...önskar jag kunde!

Anna-Lena

 
Ingen bild

Pysselfarmors svar

8 augusti 2010 23:52

Tack Ingalill, Stickgreta, miastickar och Anna-Lena för era uppmuntrande, glada kommentarer. Ni anar nog på mitt inlägga hur "uppskruvad" jag var att det gick så bra med första bränningen. Vi får hålla alla tummar och tår att de övriga gör så med!

 
Ulla-Bella

Ulla-Bella

9 augusti 2010 09:25

Så spennende med rakubrenning:) Jeg har keramikkovn selv, men har bare såvidt begynt med det. Spennende blogg du har, her kommer jeg til å kose meg:)

http://anitatormoen.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

9 augusti 2010 10:59

Vad kul att det fungerade! Visst är det härligt att lyckas med projekt man lagt ner mycket tid och engagemang i!!! Grattis!

http://www.anjson.wordpress.com

 
Mamma P

Mamma P

9 augusti 2010 11:20

Coolt! superfint

http://mammaphandarbetar.blogspot.com

 
Frida

Frida

9 augusti 2010 16:35

Snyggt!

http://www.idagkonst.blogg.se

 
Pumita

Pumita

11 augusti 2010 19:23

Wow, vad häftigt! Och kul att det gick bra.

http://pumansdotter.blogspot.com

 
Garntrollet

Garntrollet

11 augusti 2010 22:15

Men åh!!! Så fint det blev, verkligen jättesnyggt. Grattis till en fin första bränning. Vad kul att ha byggt ugnen själv.

http://www.garntrollet.se/blog

 
Ingen bild

Viola

18 augusti 2010 17:05

Jättefint!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards