pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2010

Av Gun - 17 augusti 2010 10:06

Fick blodad tand när jag anmälde mig till KAL:en (Knit-a-long) Vackra Vantar som Värmer så nu har jag anmält mig till en VAL också. Man stickar/virkar efter samma mönster och har en blogg tillsammans där man gör inlägg om hur det går med sitt stick- eller virkprojekt. Du kan ta vilket garn du vill och vilka färger du vill.


Garntrollet är det som startat VAL:en - tack, tack....och hon har valt ett såååååååå tjusigt mönster.

  

Av Gun - 16 augusti 2010 10:15

 Har kommit med på kursen Selbu vantar och "Løyesaum" som Länshemslöjdkonsulenterna, Stockholm anordnar. 


Det finns många gratis mönster på selbuvotter eller andra norska vantmönster. Här hittar du mönstret nedan.

  

Hos Ravelry (kräver att du blir medlem, men det är gratis) hittar du dessa mönster. De där med dalahästarna ska jag absolut sticka. Skojiga men de är väl kanske inga äkta selbuvantar.

    

Hos den finska bloggen KnitLob'sLair hittar du de här vantarna. De kan du sticka om du vet hur man stickar vantar. Bloggen är på finska men du behöver ju bara diagrammet.

Hos Babbens idéverksted hittar du ett annat mönster som du kan göra om för vantar. De heter Selbu-No-death och innehåller en diskret dödskalle!

  

Jessica Tromps fantastiska mönstersidor har jag gjort reklam för tidigare. Men den tål att upprepas. Här finns massor, massor med mönster.

       

Garnstudio har många vantmönster - finns norskinspirerade där också.

Av Gun - 15 augusti 2010 11:14

Allt är relativt när det gäller ålder på saker. Tänkte att det här fatet är ju inte gammalt, men vad är 40-50 år på nacken (skålkanten?) för ett tvättfat. Gammalt? I varje fall är det vackert tycker jag och har funnits ett bra tag i min mammas ägo

    

När jag tittar på morfars lilla ballerinafigur då blir jag nästan liten igen. Den stod på hans byrå och jag tittade ofta på den när jag hälsade på.

  

Den här ljusstaken hittade jag på vinden.

Varför har jag inte tagit fram den förr?

Jo jag vet - det är ganska så fullt i vårt timmerhus ;-)

 

I den här burken hade mamma kakor - mördegshjärtan

  

Mamma virkade plastmattor i parti och minut.

Den här är minst nött av dem alla - vilken färgbomb och tänk om mamma visste att dessa mattor är så inne nu.

  

Oj, den här tändstickasken är väl väldigt inne också?

      

Av Gun - 14 augusti 2010 19:00

Det är kaktävling på marknadsdagen lördag 21 augusti. Kakan ska innehålla blåbär och man ska baka 200 kakor. Helt plötsligt hade jag anmält mig till kakbaket - jag som inte ens har ett recept på blåbärskakor! Nu har jag testat ett recept - eller rättare sagt jag har blandat två recept. Helt typiskt mig - jag kan inte följa några recept alls utan gör på mitt sätt. Herrn i huset har smakat och det är godkänt eftersom han försöker nalla fler kakor i kylen. Det var just det jag räknade med om de är goda nog!


Täckelsen faller och recept kommer efter tävlingsdagen.

    

Pris? Det frågade jag aldrig om - tänkte att det räcker väl med äran. Jag har nu hört att det brukar vara fina priser. Men vad ska kakan heta? Alla kommer väl att heta Dikanäs blåbärskaka och jag vill ha ett annat namn med anknytning till orten......tänk vilka världsliga små bekymmer  ;-)

Av Gun - 13 augusti 2010 22:00

Den här sommaren är tanken att bara testa rakubränning. Gick glasyrkurs (blandning av vanlig glasyr) i maj för att få veta hur man blandar glasyrer. Man kan inte använda "vanlig glasyr" vid rakubränning utan det är rakuglasyr man måste blanda. Jag har bara blandat några små mängder av de färger jag tycker om. Nu vet jag att mina rakuglasyrer är snygga! Nästa år har jag blandat mera glasyr - i hinkar - och kan därmed doppa föremålen.


Samma glasyr kan bli helt annorlunda beroende på hur lågorna slickar keramiken, hur varmt det är, hur mycket rök det är, med vilken ved jag eldar osv. Helt enkelt - jag kan inte styra någonting alls utan det blir som det blir. Det är det som är tjusningen!


Den här figuren kallar jag Miffo

  

En skål som har tryck av en virkad duk på insidan

  

    








Kruka ut- och insida










En annan kruka - in- och utsida

Av Gun - 13 augusti 2010 21:22

När jag flätat ring nummer två - den mindre som hänger under den större ringen - tar jag tre trådar och anpassar placeringen i ringen som jag gjorde för ring nummer ett. Trådarna måste vara ganska långa så att de verkligen räcker till så att jag kan anpassa höjden för ring nummer två i förhållande till nummer ett. Puh - det där är svårt att förklara på ett vettigt sätt.


Helt enkelt - trådarna för ring nummer två måste vara lååååånga. Du ska ju anpassa höjden för ring nummer två i förhållande till ring nummer ett tills du är nöjd. Du trär trådarna in i ring nummer ett och sätter samman dessa trådar med första ringens trådar.


Nu ser min kronas trådar och kronan väldigt tråkig ut. Det saknas en liten färgklick i det hela. Det vanliga är att man trär rönnbär eller renfana på trådarna. Rönnbär är det för tidigt för - eller rättare sagt jag ser inte ens rönnbärskart här. Och renfana finns inte på gården. Jag ska fundera på någon annan lösning på detta problem. I och för sig ser det ut som om kronan svävar!

  

  

Här ser du Barbro Anderssons (Storvik/Sandviken lärare på Västerbergs folkhögskola, tror jag) björnmossekrona. Tjusig är den!

  

Av Gun - 12 augusti 2010 18:40

I den här byn finns tre hushåll året runt. En av grannarna har byggt en damm. Ja, du tänker nog på en sådan där trädgårdsdamm. Nej du, den här kan man paddla runt i och så finns det röding i dammen. Men de är attans så svåra att fiska upp tydligen. Skygga som bara den.


 En kväll när vi gick över för att prata bort en stund stod frun vid dammen och försökte få upp middagsmaten. Hon hade hållit på en bra stund, men det blev inget napp. Fiskarna var som bortblåsta!


Tror hon blev bjuden på middag hos grannen     

Av Gun - 11 augusti 2010 20:35

Du flätar ända fram till slutet på strängen dvs fram till haken. Sedan hakar du ihop hakarna och knyter ihop dessa med tråd. Nu snyggar du till ihopsättningen så gott det går. Om du behöver så kan du skjuta buntknutarna litet fram mot hakarna för att täcka ihopsättningen. Det här är insidan av ringen. 

Sedan sätter jag fast tre trådar för upphängningen. Jag fördelar trådarna i ringen fördelat så att ringen delas upp i ungefär tre lika stora delar. Upphängningen ska göras med udda antal trådar - inte jämna antal. Dvs du använder tre, fem eller sju trådar. Fråga mig inte varför det ska vara udda antal. Antagligen har det att göra med att kronan hänger rakt med udda antal, men jag har å andra sidan aldrig testat med jämnt antal. Jag lärde mig så av en kursledare och har aldrig ifrågasatt det.....antar att hon kunde sin sak.  

Nu är jag klar med första ringen.

Nästa ring blir mindre och den ska hänga under den här.


  


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards