pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2010

Av Gun - 10 augusti 2010 19:21

Gästriklands Hemslöjdsförening inbjuder till en SHR-kurs i att sy klackmattor i Storviks Stationshus den 25-26 september 2010.
Ledare: Barbro Andersson.


Jag har sytt en klackmatta på mitt eget sätt, så det ska bli kul att få lära sig hur man gör på riktigt   


Hos TvåÄndsStickan kan du titta på massor med klackmattor.


Länshemslöjdskonsulenterna Uppsala inbjuder i samarbete med Upplandsmuseet till Återbruk av plåt, 8-10 oktober 2010.

Ledare: Barbro Fagerlind.


Bilden nedan är lånad från kursinbjudan som du har länk till här.

 

 Det är Barbro Fagerlind som skapat den här fina ljushållaren.

Av Gun - 9 augusti 2010 23:27

Det här är den gamla vinterladugården med höladan till höger. Nu används höladan som vedförråd. Vägen du ser är den som går upp till gården från landsvägen till byn.


Här ser du den från ett annat håll.

Och litet närmare så ser du att där bakom ladugården växer

jättestora rabarber....

  

och lägger man sig under ett så är det en annan värld som visar sig

    

Av Gun - 8 augusti 2010 18:00

Nu är det dax för premiärbränningen! Det här har varit mitt mål i två år. Nu ska det bli spännande och se hur det går.




Glaseringen av två föremål är gjorda. De står på tork och uppvärmning på ugnen. Elden sprakar av bara den. Sågspånshögen, handskarna och rakutången väntar. Jag börjar med bara två föremål för att hinna med, men också för att gardera mig ifall ugnen inte håller måttet.


När jag öppnade luckan var båda föremålen glödande röda, men de svalnar snabbt. Ut med första föremålet till sågspånshögen. Ösa över sågspånen så att det täcker, ta ut nästa, ner i spånen och täcka det. Ta fram första saken och lufta föremålet en kort sekund (!) och då börjar det brinna som brukligt är...och det ryker av bara 17. Jättebra - allt är normalt ju!

  

        

Humöret är på topp - jag tror absolut att jag lyckats. Men hur ser glasyren ut. Det ser man inte förrän man skrubbat bort en del smuts - ibland får man ta till svinto.


Tjohoooo! Det gick bra - här ser du sakerna utvändigt och invändigt. Nu ska jag fortsätta med de andra grejerna också.

  

Av Gun - 8 augusti 2010 15:20

Vantarna Ingela är de första vantarna jag stickar i KAL:en. Har tittat runt på olika knit-along-sidor och det verkar så himla kul att delta i en sådan. Men jag vill inte ha för stort projekt - typ kofta/tröja att sticka. Eftersom jag är intresserad av så många saker så kan jag inte just nu i varje fall tänka mig att hålla på med en tröja i flera veckor.

Vackra Vantar som Värmer passar mig perfekt. Och vilka mönster - attans vackra. Jovisst, man får tillgång till mönstren utan att delta i KAL:en men det var grejen att få göra inlägg och att sticka tillsammans fast på avstånd som lockar mig. Spännande att se hur olika vantarna blir beroende på färgkombinationerna.


Tack Kamilla för att du fixar denna KAL!





  

Av Gun - 7 augusti 2010 20:42

  

Ibland blir knutarna på framsidan större och större och större....det ser inte snyggt ut. Det beror på att "buntsvansarna" som läggs till höger (som följer strängen till höger mot klädnypan) läggs på varandra och blir tjockare och tjockare. Då måste du klippa "svansarna" på baksidan.


Det gör du på ett speciellt sätt.


Nu har jag vänt på kronan. Vi tittar på baksidan. Den senast gjorda "buntsvansen" håller jag upp här. Du ska inte klippa den nu för då blir den kanske så kort att det inte går att knyta ihop knuten. Du lägger alltså den senaste "buntsvansen" åt sidan innan du tar fram saxen. 


Du sätter saxen snett så att du klipper de övriga "buntsvansarna" på snedden.

  

Sedan är det bara att lägga den senaste "buntsvansen" som vanligt och så fortsätter du att fläta tills du har ringen full med björnmossebuntar.

Nästa instruktion handlar om hur du sätter ihop ringen och hur du tänker om du vill ha en tvåvåningskrona.....eller kanske tre?!

Av Gun - 6 augusti 2010 20:20

Jisses - idag känns det som jag gått på tio gympapass! Puh! Trött men mycket nöjd och glad. Glad därför att jag, tror jag, lyckats bygga en vedeldad rakuugn. Proveldade den utan keramik i och det var världens drag i ugnen! Lågorna gick rätt väg och det ser lovande ut. Men trots att allt verkar fungera så långt så kan glasering och bränning gå åt pipar'n....det är liksom det som är tjusningen med detta projekt. För om jag lyckas - då kan jag sätta en fjäder i hatten (som jag inte har!) Rakubränning sker oftast i en gasoleldad ugn (tunna). Kolla in mina rakualster brända i gasoleldad ugn.


Vedeldad ugn är enligt den gamla japanska tekniken. Här kan du läsa om vad raku är.


Jag var nog litet dumsnål när jag köpte lecablock i Vilhelmina häromdagen. Lecablocken räckte inte alls utan jag fick ta vad jag haver här på gården enligt Kajsa Wargs princip. Då blir det allt mellan himmel och jord som jag tror håller för ca 900 graders värme. Det är det jag måste elda upp ugnen i! Det känns lugnt - för elda kan jag!


Gympapassen bestod av ett kånkande av 16 lecablock och en djäkla tung marmorskiva. Lecablocken bar jag en bra bit från bil till ugnsplatsen. Därefter hjälpte jag Herrn i huset med att bära timmerstockar från altan ner till gamla huset för där ska de målas. Det är också en bit....så jag kommer att somna sött på kudden idag.

Vedeldad rakuugn behöver inte alls vara snygg! Den ska se litet så där ihoplappad ut!


Tack snälla Rosanna för beskrivningen!

Där den "grå luckan" finns ska keramiken ställas in. Här ser du hur det ser ut när jag tagit bort luckan.           


Herrn i huset pusslar vidare med sina timmerstockar.

Noggrann som han är så kommer pusslet att läggas rätt!



Av Gun - 5 augusti 2010 19:39

Jag har nu letat fram en bit galvaniserad sträng därför att jag tycker den är lättare att hantera än den kopparfärgade najtråden. Du väljer den strängtyp du tycker är lätt att arbeta med, men tänk på att ringen ska bära upp tyngden av björnmossan du flätar fast på den så strängen kan inte vara för tunn och vek.


Beräkna hur stor du vill ha kronringen/kransen och kapa strängen med avbitartången. Gör en bakåtböj av strängen i båda ändarna så att du kan haka ihop ringen och se om du är nöjd med dess storlek.

Jag lägger alltid upp lagom (detta ord!) buntar av mossan. I och med att jag sitter ute i solen nu och flätar torkar mossan väldigt snabbt. Därför duschar jag bunten innan jag ska jobba med den. Torr mossa bryts av!











Här ser du att strängens ögla är vänd från dig. Resten av strängen är alltså ut till höger på bilden. Du tar en bunt mossa och lägger den mot strängen. Kontrollera om du är nöjd med längen på mossan som ska hänga ned från kronan. Vik "buntens skaft" över strängen, ned till höger och över bunten, runt mossbunten bakåt och åt höger så att du följer strängens riktning. Det ska bli som en knut/låsning av mossbunten.

På bilden ser du knuten som bildas på framsidan av kronan och att buntens strån följer strängen åt höger. Dra åt knuten så mycket du vågar utan att mossan går sönder. Blöt den innan om den hunnit torka igen. Jag använder klädnypor (gärna i trä för de glider inte så lätt som plastklädnypor) för att hålla fast mossbunten.

  

På bilden nedan ser du det som jag kallar knutar tydligt. Nu har jag tagit nästa mossbunt och lagt på samma sätt bakåt nedåt om strängen, framåt framför bunten och nu ska du titta noga på bilden så att du ser att jag lägger "buntsvansen" mellan bunt 1 och bunt 2.  Så gör du nu hela vägen runt strängen. "Buntsvansen" lägger du alltså mellan 1 och 2 och böjer den sedan bakåt åt höger och följer strängen till höger. Försök att dra åt så mycket du vågar och skjut också knut nr 2 så tätt du kan mot knut nr 1. Använd klädnypan för att hålla allt på plats nu när du börjar med bunt nr 3. 

Här har jag tagit den vaxade lintråden och låst fast mossknutarna genom att fläta ett kryss över desamma. Det är inte ett måste att göra så här. Du kan också försöka att dra knutarna så hårt du kan intill varandra så att de låses fast. Allt beror på dels hur hårt du själv kan dra, men också hur hårt du vågar dra utan att mossan går av hela tiden. Tänk på att du kan duscha om det är torrt.


Du måste inte använda lintråd. Du kan ta björntråd eller annan stark tråd. Du kan också ta ett färgglatt band och knyta på det här sättet.

Testa dig fram och se vad du tycker är snyggt och vad som är hållbart. Första mosskronan/gräskronan får du räkna med är litet skev och dann. Det gör inget alls - hantverk är det litet si och så med som en kursledare jag hade sa. Och Rom byggdes inte på en dag!


  



Bind nu bara några sådana här buntar om ringen om du just nu följer min beskrivning. I morgon ska jag visa hur det ser ut på strängens baksida och att man kanske måste klippa av "buntsvansarna" som ligger åt höger till på bilden.


Herrn i huset håller på med sitt pussel! Vilket tålamod och noggrannhet!

    

Av Gun - 4 augusti 2010 21:25

Dikanäs bygdeförening hade annonserat en svamppromenad idag. Litet som på ett bananskal halkade jag in som delledare (av egen förskyllan kanske)   Jag vet att jag utan tvekan kan skilja ätligt från oätligt och det viktiga är INTE att exakt veta namnen på varenda svamp. Inte för att skryta men jag har gått kurs med Pelle Holmberg som ledare. "Svampgurun" ni vet som ibland syns på TV. Han har en alldeles egen pedagogik att lära ut svampkunskap - försökte "härma den tekniken".....

Namnen tar man sedan allteftersom - det gäller ju att överleva först som en av deltagarna så roligt sa! Och det var INTE kantareller vi letade.

Här ligger ätligt och oätligt huller om buller. Med flit!

Här ska det sorteras så att man förstår hur man ska tänka.


På förmiddagen plockade jag björnmossa och började på en krona.


Tänkte att jag nu under några inlägg ska visa dig hur man gör en björnmossekrona. Du ska försöka ta så långa björnmossestrån som möjligt. Stick handen djuuuupt ner i mossan och dra upp så långa buntar av mossan du kan. Ta inte ett strå i taget utan knippen!

   

Jag har tagit fram sax, avbitartång,två olika ståltrådar och vaxad lintråd. 


Du kan använda böjbar sträng i stället för den grövre najtråden, huvudsakligen är att du kan böja den, men samtidigt ska den behålla formen när mossan finns på plats runt strängen t ex när du gör en rund kranskrona. Vaxad lintråd är "överkurs". Du kan använda björntråd eller annan tråd som är så stark att du kan dra hårt i tråden utan att den går av.


Här har jag börjat på kronan. Jo jag ska visa hur man börjar, hur du flätar, hur du avslutar mm - allteftersom. Till slut sammanställer jag allt i ett enda instruktionsdokument. Du använder samma teknik för att göra gräskronor. 


Hos Yli ser du hur du gör en björnmossematta.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards