pysselfarmor

Alla inlägg under september 2010

Av Gun - 23 september 2010 17:30


Puh!

Nu har jag kommit så här långt på vanten.

Jag känner mig nöjd!

Av Gun - 22 september 2010 17:00

Litet kallt börjar det bli om händerna. Litet för tidigt för vantar men muddar är okey. Klicka på bilden så öppnas beskrivningen.

Till Ravelry och Knitty behöver du logga in. Skaffa det - det är gratis och du hittar där många gratis mönster och massor du kan köpa. Men framför allt hittar du inspiration - gratis det också!

                  

 

Av Gun - 21 september 2010 21:25

Tisdagskvällarna är heliga. Ikväll var det 2:a gången den här terminen. Förra gången lyckades jag dreja ett litet fat. Siktar att innan terminens slut ha knåpat till ett större fat. Den här aftonen fick jag riktigt bra höjd på vasen. Nu är jag nog på G att göra större grejer - kanske....det är litet klurigt det där med att få höjd och vidd på sakerna utan att de ramlar ihop!

Här är några av kurskompisarnas alster

Ingrid beskickar här - hon är också duktig på att skulptera!           

Lotta gör en ljuslampett - med rönnlövsmotiv. Pilligt värre!


Mie är också duktig på att skulptera!


Av Gun - 20 september 2010 23:01

Hos Bunadslips hittar du de här färggranna, broderade allmogeslipsarna.

  

(Bild och slipsar äger Bunadslips)

Av Gun - 20 september 2010 08:15


 





Här kan du läsa artikeln där man skriver om att modehuset Dolce&Gabana inspirerats av nordiska stickmönster med snöstjärnor och renar. Ja, det är ett norskt inlägg så det blir då selbumönster  


Här kan du läsa/se mera
I första artikeln omnämns norska designduon Arne&Carlos
Här   har du mera och litet till här och ännu litet till här




och som om inte det räckte så finns de på youtube där de talar om sin bok Julekuler




Som bonus får du ett av deras mönster Zig Zag Scarf här


Här hittar du deras böcker

Varsågod!











Av Gun - 19 september 2010 20:12

     

(Bilderna är Magasinet Bunads)

 

Bara genom att titta på alla vackra bilder hos Magasinet Bunad får du massor med inspiration. Du hittar också beskrivningar på dessa sockor och muddar samt hur du flätar banden - Hoseband - Sockband. Men de banden kan du ju ha till annat också.

Av Gun - 19 september 2010 11:00

Igår var jag till Second Handbutiken i Eriksberg, Tumba. Jag har skrivit om den tidigare här . En välskött butik. Det luktar inte "unk" när man kommer in där!


Jag hittade den här kudden - den passar i soffan på gården i Lappland. Salla tror jag att designern heter....ända tills jag kommer hem och Herrn i huset klämde i med Salla...ja men det är ett område i finska Lappland! Då tappade jag hakan - känner du till det undrade jag? Då visade det sig att han hade haft en kollega som var därifrån - därav denna kunskap. Ja endera är etiketten en designers logotype eller så vill det tala om att motivet är Salla-inspirerat. Är det någon som sett en liknande kudde eller annat hantverk där det finns denna logotype på?


Googlade på Salla och det är ett 5878 kvm stort område med 4300 invånare  (2008). Ligger på gränsen mot Sovjet och där stod tydligen ett slag under Vinterkriget (1939) mellan finska och ryska soldater. Bilder som visas är vackra - liknar svenska Lappland.


Tänk vad man lär sig på grund av ett kuddköp!

Av Gun - 18 september 2010 17:30

Fotot äger Slöjd Håller

 

Hos Slöjd Håller ser du hur du gör en sådan här fin plåtblomma

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards