pysselfarmor

Alla inlägg under september 2010

Av Gun - 10 september 2010 19:06

Igår var jag på kurs hos Litet nystan. Heléne Wallin ledde oss framåt i att lära oss engelska sticktermer. Sååååååååå himla svårt var det inte, men funderingar kommer säkert. Men det gör det också när man läser svenska stickbeskrivningar. I varje fall så har dörren öppnats nu till skatten med ALLA engelska beskrivningar!

      


Av Gun - 9 september 2010 18:00

Varje år har jag litet bekymmer med vad jag ska göra med alla plommon. I år kom jag på att jag ska testa att koka chutney. I en gammal kokbok, Schücks Sommarmat, hittade jag ett recept som verkade okey. 

Chutneyn hade vi som tillbehör till älgköttsgrytan som vi åt i lördags på Landsort. Chutneyn passade utmärkt till den.

  

Skölj och rengör 2 kg plommon. Lägg dem i en rejäl kastrull, häll 1 dl vatten över och koka plommonen mosiga. Skaka kastrullen, eller rör om, så flyter kärnorna upp. Ta upp kärnorna med t ex en hålslev. När kärnorna är borta tillsätter du följande:

1½ kg socker, 4 msk salt, 3-4 skalade hackade gula lökar, 5-6 skalade vitlöksklyftor samt ett par pressade om du vill ha mycket vitlökssmak, 3 dl äppelcidervinäger, 1 dl russin, 2 tsk koriander, 1 tsk kryddpeppar, 1 tsk chilipulver eller cayennepeppar.


Koka alltsammans i ca 1 timme (eller mer) på svaaaaaag värme tills allt är tjockt och segt. Rör ibland och skumma väl emellanåt. Jag lät alltsammans kallna och sedan portionerade jag det i burkar och vips in i frysen. Jag vet inte helt ärligt hur chutneyn blir när jag tinar den, men den duger säkert. Om du inte vill testa så, så förvarar du som vanligt i väl rengjorda burkar i kyl eller sval.

Av Gun - 8 september 2010 19:48

När jag gick till Tumba station i morse var det dimmigt. Jag tycker det är vackert då - litet softat så där i naturen. Mystiskt också - vad döljer sig där i dimman? Kan ju bli en hel thriller! 


  


Igår visade jag några bildförändringar som är enkelt att göra om man har Photoshop. Förmodligen går det att göra i andra bildprogram också.


Photoshop är nutidens mörkrum - ja kanske t o m kraftfullare än "gamla tiders" mörkrum. Jag gick en 1-års utbildning i mörkrumsteknik och hade all utrustning för framkallning och förstorning av bilder. Det var skojigt att jobba med den tekniken också, men krävde på sitt sätt en hel del innan man kom igång. T.ex. när det gällde mörkläggning vid framkallning och tillgång till rinnande vatten i rummet.


En del saker är enkla att göra i bildredigeringsprogrammen medans andra saker kräver en del kunskap av användaren. Den här bilden var från början en färgbild som enkelt förvandlas till en svart-vit i Photoshop. Sedan gör man några moment och vips så har skalbaggen fått tillbaka sin färg! Det verkar väldigt avancerat, men kräver inte så mycket av användaren ändå.


Hos Moderskeppet (i samarbete med Högskolan, Jönköping) hittar du många gratis bra pedagogiska Webb-TV guider för Photoshop.

T ex just det här.

Av Gun - 7 september 2010 22:14

Jag har lekt i bildredigeringsprogrammet Photoshop en stund.

Den lille rödhaken blev förvandlad till olika skepnader så den solros jag fotograferat    

          





 


 


Av Gun - 6 september 2010 20:40

Kolla in vilka tjusiga saker Annika Brännström skapar av renhorn. Hon gör även smycken.

Lapland Wild Design


    

Av Gun - 5 september 2010 20:38

Igår åkte vi tillsammans med goda vänner till Öja/Landsort.
Vi hade bokat övernattning i lotsutkiken. Turen var också att vi ordnat knytkalas. Ingen av oss hade någon aning om vilken fantastisk middagsutsikt vill skulle få! Från 7:e våningen beundrade vi en solnedgång av storslaget färgslag.

Vi hade också bokat guidning vid fågelstationen på söndag förmiddag.

Vi fick se ringmärkning OCH hålla i de små fågelliven.


Jag kommer nog att visa er fler bilder under veckan från detta fantastiska upplevelsedygn. Det känns som vi tillbringat flera dagar där...kanske därför att vi hade sådan tur med vädret att vi var ute mesta delen av tiden.  

  

  

  

Morgonljuset

Kungsfågel - Sveriges minsta fågel  

Vägning - kungsfågelns vikt 5,2 gram!

Rödhake     

Ärtsångare  

Av Gun - 4 september 2010 18:00

Trekantet sjal med haeklet kant

Enkel men vacker!

Hendes verden

Av Gun - 3 september 2010 20:17

I det här inlägget tipsade jag om ett vantmönster med dalahästar. Äldste sonens sambo önskar sig vantarna - så'n tur för mig Linda!


  

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards