pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2010

Av Gun - 15 oktober 2010 20:04

Det kom ett brev på posten idag....med strikkegarn  


Det visade sig vara en hemläxa för Selbu stickningskursen jag ska gå 30 oktober vid Slöjdhuset med Annemor Sundbo som lärare. Rauma 3-tr, svart och vitt garn fanns i paketet. Man skulle gärna sticka mudden hemma för att börja med mönstret direkt kursdagen. Jättebra - och jag är klar nu!

  


Fortsättning följer sedan.

Av Gun - 14 oktober 2010 21:30

Plötsligt fick jag se en blänkare som jag reagerade för ...att skapa nytt av onytt...jamen, det betyder på min norrländska dialekt gammalt. Återbruk? Jag letade upp bloggen och nu vill jag att du också ska hitta fram till den


Kanske får du lust att skapa några knappörhängen? 

Bilderna och sakerna är Oknytts!


Klicka på bilden


Eller har du några spelpjäser över?
Klicka på bilden

  


Eller vill du leta själv i bloggen?
Oknytt - återbruk och omdesign

Av Gun - 13 oktober 2010 19:11

Jahoooo...nyförvärvet som kostade sin slant, men värd varenda krona!

  

Underbara vantar! Åh vilka mönster....om jag stickar ett vantpar i månaden, så har jag att göra i 1 år 7 månader. Så enkelriktad är jag ju nu inte men OM....jag vill ju göra annat också...men OM....


 och tänk så slant den här också med på något konstigt sätt?!

  

Av Gun - 12 oktober 2010 21:36

I den här boken presenteras Barbro Fagerlind. Hon har en krokig bana som hantverkare. Utbildad på Beckmans designskola, rocksångerska, silversmed.....att det blev som det blev beror på en resa till Brasilien på 1990-talet där återbruk är en naturlig del i vardagen. Barbro håller kurser och workshops över hela landet. Är också kursledare vid Sätergläntan Hemslöjdens gård. Hon var en av de första som började arbeta med återbruksslöjd. Genom åren har Barbro utarbetat ett eget arbetssätt som är ett mellanting mellan plåtslageri och silversmide. Hon driver metallen, klipper, löder, popnitar och ciselerar plåten. Slutprodukten blir härlig och humoristisk re-design, smycken och konst.  




Här är några av Barbro Fagerlinds verk


                 



Och tänk på You Tube finns en film!


Av Gun - 11 oktober 2010 19:47

Har aldrig tänkt på att kolla Bloggplatsens statistiklista över flest besökta bloggar bland alla Bloggplatsens bloggar dvs inte specifikt hantverksbloggar. Klickade där idag och ???

     

 

Jag startade min blogg i mars 2010, mera på skoj. Visste inte vad jag skulle med den till. Jag hade en hemsida, som nu vilar tills jag bestämt mig hur det ska bli. Tänkte att jag skulle bara testa hur bloggning var. Upptäckte ganska snart att jag tyckte det var skoj. Och det har blivit roligare och roligare allteftersom besökarna kommenterar mer och mer.

 

Döm om min förvåning när jag nu öppnade denna statistiklista och ser min bloggs namn i listan. Va? Tänkte att det kan väl inte vara möjligt – jag måste klicka på länken för att se om det verkligen var min blogg. Jo – motorcykeln dök upp ;-)

 

Men vad i hum-hum ---det fanns inte i min vildaste fantasi. Ni andra som har många fler besökare tycker väl inte den där siffran är så märkvärdig, men för "lilla jag" är det jättekul och ännu mer inspirerande…..

 

Visst ser jag på räknaren på bloggen antalet unika besökare. Väldigt många visar för sina besök antalet sidvisningar. Det firas med olika utlottningar och det blir litet märkligt.

 

Många är nog omedvetna om denna distinktion.

  

Tack ni alla som besöker min blogg – jag vet att många av er återkommer. Tack och nig och bock. Det är himla skojigt att ni tycker jag har något att ge er.

 

Kommentera mera det är det som är "grejen" ;-)

 

Tipsa gärna om kurser, workshops, pröva på o dyl i olika hantverk. Det måste inte bara vara stickning. Som du ser håller jag på med allt möjligt.

 


Jag skriver mycket gärna om det på min blogg!

Av Gun - 10 oktober 2010 20:00

Idag var jag också tidigt på plats i Uppsala. Ville gå runt och fotografera innan kursen började. Bästa tiden på da'n sa en taxichaufför, där hon stod och rökte och fotograferade en vacker vy....  


Asptrappan vid Kvarnfallet i Fyrisån

  

Asp är en karpfisk, kan bli 1 m och väga 12 kg. Det är Upplands landskapsfisk och är utrotningshotad. Det är en rovfisk dvs äter andra fiskar som t.ex löja, mört och nors. Fisken vandrar upp i vattendrag för att leka i april-maj. Därför har den här asptrappan byggts.

Här hos Wikipedia kan du läsa mera om aspen.


Jag hade bestämt mig för att träna på att driva (hamra ut) plåt idag. Så jag hamrade, hamrade och hamrade..litet ont i axeln nu   ..men jag hann också skapa dessa två broscher.


Hade med mig ett broderat hjärta som jag ramade in med utbankad konservburksplåt. Nöjd e' ja...!

    


Tränade på att cissilera (skapa mönster i plåten) också. Satte dit en pärla jag gjort på en fusingkurs för flera år sedan. Simsalabim nu har jag ett brosch till!


Någon annan gjorde också ett broschhjärta. Fiiiiiiint!

  


Kolla in dessa tjusiga lampetter som andra deltagare har skapat.

    

Barbro Fagerlind, tack för de här roliga dagarna!

Jag har lärt mig mycket och haft skoj. Är mycket nöjd med dagarna.

Av Gun - 9 oktober 2010 18:28

När jag åkte iväg mot Uppsala i morse så var det så här vackert hemmavid.


Jo, det är sant. Det FINNS kossor där jag bor. Tumba är bl.a känt för Alfa Laval, numera DeLaval. Världsledande företag inom mjölkningsutrustning och mjölkningssystem.


Separatorn vi använde på gården i Lappland är en Alfa Laval uppfinning. Det är en handvevad sak som man skiljer grädde från mjölken med.


Numera finns det också datorstyrda anläggningar som kostar över miljonen. Korna tillhör Hamra gård, ett dotterbolag till DeLaval. Det är jättemysigt med kor inpå knutarna.....



Planerade så att jag hade en timme  på mig att vandra runt i Uppsala i morse innan kursen började. Besökte bl.a en matmarknad efter ån alldeles i närheten av S:t Erikstorg.

  

Igår fick vi uppgiften att jobba med cirkel, fyrkant och triangel. Vi ska också sammanfoga dessa delar på olika sätt. Hmmmm...här sitter jag med mina delar och funderar

  

och några andra funderar också

    

andra har bestämt sig

    

Så här blev min grej....vad det nu är...men jag har lärt mig alla de praktiska saker vi skulle göra.

  

och några andras

    


Det är jätteroligt!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards