pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2010

Av Gun - 8 oktober 2010 22:45

Den här helgen ska jag lära mig att förvandla konservburkar, kapsyler, lock, tyg, pärlor och annat smått och gott till vackra saker. Kursledare är Barbro Fagerlind, välkänd återbrukshantverkare. Vi håller till i Hemslöjdens lokaler i Uppsala. Ikväll har vi mest haft tankesmedja och genomgång av verktyg och material.

Vi hann dock starta upp med första uppgiften. Slakta en stor konservburk och så ska vi jobba med bitar ur densamma. En rund, en triangelformad och en fyrkantig. Vi ska lära oss teknikerna att driva, cisselera, vika kanter och sammanfoga.

 

Här stampas den klippta konservburken ut.

   

Så klipps plåten i lämpliga bitar och former.   



Drivning betyder att man förflyttar metallen så att det blir en rund form (korpus/kropp).

  


Cisselering betyder att man gör mönster på metallen med hjälp av olika hjälpmedel/verktyg.

  

Jag är jättenöjd med att jag anmälde mig till kursen.

Det ska bli helroliga två dagar!

 

Av Gun - 7 oktober 2010 22:33

Ikväll har jag varit på stickkurs hos Litet nystan. Vi skulle lära oss att sticka sockor från tån och upp på rundsticka - Magic Loop. Jag höll på bryta ihop från början innan hjärnan hade snurrat om var det var jag hade börjat sticka på sockan.


I "vanlig" stickning så börjar man med skaften och nu börjar man i tån. Och redan vid uppläggningen så låste sig alla hjärnceller därför att jag tänkte - var f-n stoppar jag in foten i den här sockan, skaftet är ju "stängt". Herregud när poletten ramlande ner ja, men det ska ju vara stängt vid tån för 17! Sedan när man stickat en liten bit så syntes det tydligt hur man skulle göra.

  

Ikväll blev det bara en liten liten krympt socka bara för att vi skulle lära oss principerna. Ökningarna för kilen föll på plats direkt. Sedan beredde jag mig på ett sammanbrott igen när nästa moment i hälstickningen skulle göras. Nu hann vi inte med det rent praktiskt utan fick en demonstration, så jag får se hur det går när jag ska göra det själv. Men det kändes som att jag fattade galoppen. Förmodligen hade min hjärna inrättat sig efter det nya och tänkte tvärtom helt av sig självt.


Kursledaren visade ett par strumpbyxor som hon stickat till sitt barnbarns docka. Söta eller hur?  

Av Gun - 6 oktober 2010 20:39

I Nordiska muséets café satt vi och stickade. Vi fick också några gamla mönster som finns i deras tidningsarkiv. Från Allers 1902, virkad hufvudduk och en kofta/cardigan från 1930-talet.


Det var en guidetur om Dukade bord som jag var med på. Intressant!

  


Sedan fortsatte guiden till Textilgalleriet. I de här lådorna finns allehanda stickade, broderade, vävda mm saker man kan titta på.

   

Du kan också se samlingen via internet.

Textilgalleriet

Av Gun - 5 oktober 2010 22:29

Gillar du att baka? Ja även om du nu inte tycker om det så titta på den här bloggen - du kommer att bli tvungen att baka ;-)

Så himla inspirerande med recept, råd och trevligheter. Som t.ex ringblomssnittar! Och bilderna är entusiasmerande och smarriga.

Klicka på loggan här ovanför!

Av Gun - 4 oktober 2010 19:59


Den är väl för söt! Mönstret finns här på Knitty

Translated by Franklin Habit from "Nursery Elephant of Wool," anonymously published c. 1930-1949, with revisions c. 1950 by Sue Rothschild.


Av Gun - 3 oktober 2010 17:11

     

Vi var hos goda vänner i går på middag. Vi stannar alltid över natten eftersom de bor på andra sidan sta'n och en taxiresa skulle bli kostsam.


Innan vi åkte hem tog vi en tur förbi yngste sonen och hämtade litet saker. Sedan på vägen hem hoppade jag av vid Hågelby därför att det var stickcafé där. Det visade sig att det dessutom var yllebroderikurs (jag har gått den tidigare där) så det blev till att hälsa på kursledaren Carina Olsson och kursdeltagarna.


Dessutom var det bakluckeloppis så en stor äng var fylld med bilar. Det tog en timme och ta sig igenom alla dessa bakluckor! Och se vad jag fyndade. En täljd häst för 140:- och ett skåp där gångjärnen och låshaken också är täljda. Ett välarbetat hantverk för 60:- ! Skamligt billigt eller hur?!

Av Gun - 2 oktober 2010 13:02

Av en liten stuvbit och trikåmudd sydde jag den här kjolen till barnbarnet Elsa för ett bra tag sedan. Farmor fick bakläxa därför att den var alldeles för vid i midjan. Sådär blir det när man inte tänker på att ta mått på lilla midjan! Nu har jag tagit mått, sprättat och sytt om. I morgon får jag se om kjolen passar i midjan.  

Av Gun - 1 oktober 2010 18:44

     


Sammanlagt 13 lotter - och vinnaren blev Inge!


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards