pysselfarmor

Alla inlägg under november 2010

Av Gun - 22 november 2010 21:19

Vi är några på jobbet som startat upp ett stickcafé. Ja man kan brodera också om man vill eller göra något annat hantverksmässigt. Någon gång så där ibland kan något nytt prövas. Tvåändsstickning önskades.


Vid lunchtid såg det ut så här utanför mitt jobbfönster

  

men snön var borta när jag gick hem på kvällen. Bara slask-blask-mudd-trist-sörja!


Bara stickningar tilläts vara med på bild - ingen enda liten människa ;-)

    


I morgon får jag be om bild på en tjejs tröja som hon monterade ihop. Hon hade redan en annan på gång. Vet ni vad - hon har inget mönster alls! Stickar bara på - med krussiduller och flätor dessutom!


Vad gjorde jag då? Jo ditt och datt som vanligt.

Stickade litet på halsduken som sakteliga växer någon decimeter i taget.

  


Jag är så himla broderisugen så jag tänkte att jag startar upp med ett broderat armband på en gammal dukbit. Det får växa fram allteftersom...det är bara formerna som är bestämda. Foder och knappar ska också dit.

  

Av Gun - 21 november 2010 17:34

Idag har jag ägnat mig åt hemmet dvs städat, fejat och sån't. Jo jag gör sådant också - dessutom är jag ganska pedant. Hatar minsta lilla dammråtta i hörnen.


Så fick jag för mig att jag skulle sy gardinerna av tyget som legat länge på sybordet. Tråden tog slut....ny tråd i och då var det kört! Symaskinsdjä....hum hum....krånglar något så ini backen!! Jag är sur - rejält sur! Den åker snart ut! Nu ska jag äta och sticka en stund - får se om jag blir på bättre humör och kan ta itu med det hela. Den ska inte segra över mig heller!


      

Av Gun - 20 november 2010 15:24

Idag har jag varit till Tumba pappersbruk för att fotografera för en fotoutmaning om byggnadsminnen för Veckans hus.

På min fotoblogg hittar du fler bilder från idag!


Fick en specialvisning om hur man tillverkar handgjort papper.

  


Här är en vattenstämpel med 1958 års Lucia vid bruket


Specialpapper som ska säljas i Gamla sta'n någonstans.

Runt kanten är det älgskit!



Min guide hade gjort en bordslampa av papper och blommor.

Kolla in hans signatur.



Och så tillverkade han julkuvert i långa banor!


       


Av Gun - 19 november 2010 19:16

Jag fick ett tack mms häromdagen om att vantarna kommit fram med posten och se - de passar perfekt!


  

Av Gun - 18 november 2010 21:12

Ikväll har jag varit på bokrelease av Karin Holmbergs bok Karins broderier.   


Den hölls i Svensk Hemslöjds butik på Sveavägen. I skyltfönstret fanns bl.a Karins broderade munkjacka.

  


Karin har fått ett stipendium av Svensk Hemslöjd



Motiveringen lyder

"En entusiastisk textilare som tar sig an vår rika tradition av broderade mönster på ett nytt och ambitiöst sätt. Hon gör broderierna bärbara. Hon broderar på plagg, både de redan brukade likväl som de nytillverkade."


Naturligtvis köpte jag hennes bok och fick hennes autograf

    



Här är hennes blogg Brodösens blogg

Av Gun - 17 november 2010 21:28

Ikväll har jag varit på stickcafé vid Nordiska Museet. Tror det var ett 20-tal personer där. Även den här gången låg gamla mönster låg framme som vi fick ta.

  


Den här gången gick guideturen till Fatburen - ett bibliotek en trappa ned. Men inte vilket bibliotek som helst. Gå dit om du är intresserad av att låna speciella böcker - om stickning eller annat!


Men kolla vilken "godislåda" som plockats fram! Gamla provstickningslappar!

    

  

Vi tittade, tittade, tittade, tittade och tittade, tittade......en del av oss blev trötta i både ögon och huvud. Men vilken skatt vi fick beskåda!!

Absolut åtminstone ett hundratal lappar - kanske fler.....


Hallandsstickning var det här i varje fall - kom jag trots allt ihåg nu .


  


Men det märkligaste var att mitt i alltihop så kommer denna mudd med stålpärlor - från 1940-talet tror jag. Och herrejisses de har Edla Ohlsson, skolan Vilhelmina stickat. Inte för att jag vet vem Edla var, men tänk det är i den kommunen som min gård ligger och jag har gått i skolan i Vilhelmina. Och att jag sitter här i Stockholm NU och tittar på en mudd från Lapplands fjällvärld från den tiden - vilken tillfällighet och helt otroligt.

  


Ikväll har jag också träffat en ny bekantskap från Syfestivalen. Tack för ikväll Alice - kul att vi sågs!


Nästa stickcafé är onsdag 1 december. Sedan är det ännu inte bestämt om det fortsätter nästa år.

Av Gun - 16 november 2010 22:07

   

Här kan du få tips om vad du kan göra av en gammal tröja.

Och här också!


Och böcker finns det i ämnet....


      

Om du vill repa upp en tröja och använda garnet så får du tips här hur du ska göra


Av Gun - 15 november 2010 20:31

I år så tänkte jag dekorera adventsljusstaken med bl.a. torkade apelsinskal.


Du skär apelsinerna i tunna tunna skivor. Lägg dem på ett galler i ugnen och torkar i 50 grader i ca 2 timmar. Vänd gärna skivorna efter halva tiden. Du får känna om de känns torra - om inte så låter du dem ligga inne en stund till. Slå av ugnen och låt de fortsätta att torka tills ugnen är kall.


Du kan använda dem till en krans för dörren, paketinslagning eller som dekoration i granen. Trä ett rött band genom apelsinen och häng upp.

     


Du kan pensla dem med litet äggvita och doppa i socker så ser de frostiga ut. I adventljusstaken lägger jag också hel kanel och nejlikor. Det doftar gott!


Till kransen kan du använda mossa eller gran/tall.

Hos Yle finns beskrivning hur du gör en krans.



Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards