pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Kulturella dagen

Av Gun - 19 december 2010 15:24

Igår hade vi en heldag i kulturens tecken.


Det var riktigt skönt att strosa runt på Liljevahls i lugn och ro - ingen trängsel alls. Så där 15 personer max. Folk var tydligen upptagna med julbestyren. Vi tittade på 140 målningar av Eleganten Einar Jolin. Han har ett närmast maniskt förhållande till att måla lugnt dvs man ska inte bli upprörd med anledning av hans målningar. När jag fick det klart för mig så förstår jag hans konst bättre....men inte något för mig ändå att ha på väggen.  


Om jag hade råd däremot - skulle jag gärna hänga Anders Zorns akvareller på min vägg. På Waldemarsudde visas många av dessa. Du kan också titta på flera  här


Den här akvarellen slog han igenom med


Den här ser ut som en oljemålning men det är en akvarell.

  

  


Sedan var det middag med goda vänner på en italensk krog och så lyssnade vi på Malena Ernmans skönsång i Hedvig Elenora kyrka vid Östermalmstorg.


Den här bilden tog jag vid en tidigare konsert i Uppsala konserthus

 


Vid Waldemarsudde passade jag på att klicka några bilder....

         


 
 
Maidi

Maidi

19 december 2010 15:56

Helt klart så hade jag också hellre ha en Zorn på väggen.
Vad mycket du hinner med när andra jagar i affärerna. Gubben skulle till Claes Olsson igår men kom hem tomhänt för han fick inte ens en parkering.

Kram Maidi

http://www.svartairisen.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

19 december 2010 19:50

Go kväll i stugan… Här smyger man mer eller mindre fram då man är livrädd för att gå omkull. Som du vet, så spökar min korsrygg åter igen och jag vill bara bädda ner mig för tillfället, snyft.
Ploga, vad är det? Här har vi nu så mycket snö att man knappt kan ta sig fram. Jag som i vanliga fall tycket att denna årstid är bäst, börjar nu smått ändra åsikt, hm. Angående mina rara grannar så jobbar en del och en del sitter hemma hela dagarna och rullar tummarna. Och det är dom som lever apa på nätterna. Men jag kommer och kontakta hyresföreningen efter jul då jag känner att vi inte kan ha det så här mycket längre till. Att få sin nattsömn störd är rent ut av farligt i längden och man kan faktiskt bli riktigt sjuk om det vill sig till slut, å vem vill det, hm.
Vi önskar er också en riktigt trevlig Jul och Ett Gott nytt År. Kramar om i massor.

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Marre

Marre

19 december 2010 19:52

Här tycker man att naturen är den bästa konstnären ;) Jättevackra bilder du fångat, tummen upp :)

Kramizzzz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Alis

Alis

19 december 2010 20:31

Ja disse Zorn tavler havde jeg også gerne set. Lyder som en rigtig dejlig dag og afslutning med middag og musik.Dejlig tid denne juletid, og især når alle julegaverne er klar. Bare nogle få arbejdsdage. Håber på mulighed for at flexe en dag eller to. Kram fra Alis og et rigtig dejligt vinterdanmark. Her er koldt - hundeslædekoldt ;-)

http://www.frost-lillegaard.blogspot.com

 
matte

matte

20 december 2010 10:04

föredrar nog Einar Jolin jag, smaken är som baken :) Vilka underbara muddar du gör!
Ha en riktigt God Jul!
Kram Matte&Vovvas

http://femtinio.blogg.se

 
4U2

4U2

20 december 2010 12:41

Håller med dig, såg Jolin innan min operation och nej, inget för mig.

http://4u2really.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards