pysselfarmor

Alla inlägg under december 2010

Av Gun - 12 december 2010 15:47

Det är superenkelt att göra den här bordsdekorationen.

Först köper du savoykålshuvudet och låter det ligga framme ett par dagar så att det mjuknar litet. Du ska också ha lämplig skål för att sätta kreationen i när den är klar. Behöver inte alls vara på fot som min skål.

Du behöver en vass kniv, en rosbukett och oasis. Damen i blomsterbutiken tipsade mig om att man ska dränka oasiskuben i vatten och vänta tills den har sjunkit ner - då är den helt genomdränkt. Det tar ett par timmar!


Här är det du behöver

  


Du viker undan flera lager blad och sparar dessa så att du kan täcka över oasisen. Du beräknar så att du får lämplig plats för oasisen och rosorna och skär sedan bort de små bladen i mitten som bildar ett "kålhuvud". Det ska bli en grop så att du kan stoppa ner oasisen där.

     



Sedan knipsar du av rosorna - lämna bara en kort stjälkstump kvar så att du kan sätta fast rosorna tätt i oasisen. Vik sedan upp de kålblad du lämnade kvar så att de täcker oasisen och litet av rosorna.


Nu gäller det att inte glömma bort att vattna blommorna.

     


Av Gun - 11 december 2010 16:30

Ungefär i mars broderade jag ett par muddar till en kollega. Tyvärr tror jag att jag bara visade framsidan och endast en mudd.....


Nu har hon dem på jobbet varenda dag så det var lätt att be om några klick!

  


Broderat med bomullssytråd på vadmal.

Virkade knappöglor och minkkant.

Det är min gamla päls som jag satt saxen i.


Av Gun - 10 december 2010 17:30

Kolla in Gerd-Thyras mönsterblogg!


Där får du lära dig göra gammaldags pappersänglar och kungakrona i luffarslöjd. Ja och så en söt liten virkad julbock hittar du också där!



 

  

Av Gun - 9 december 2010 17:30


klicka på bilden så öppnas julkalendern

Av Gun - 8 december 2010 18:00

Nu fick jag äntligen tummarna ur och göra den andra broderade mudden klar. Anledningen är att en jobbarkompis har köpt dem i julklapp till sin mamma. Jag tycker alltid det är en ära när just arbetskamrater uppskattar ens hantverk så väl att de köper skapelserna.


Som sagt...en mudden har varit klar länge, men nu blev det litet press på mig och tänk den andra blev klar på en kväll. Undrar vad det är som gör att man inte alltid gör allt riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt klart......hmmmmm!

    



Broderat på vadmal med sytråd i bomull, virkade knappöglor och fårskinn.

Av Gun - 7 december 2010 16:15

Hoppsan - här kan du bläddra i en bok och få inspiration till litet kul fulbroderi!

  

Av Gun - 6 december 2010 17:30


Kunde inte låta bli utan gjorde testet här

Sån't trams tror jag inte på, men märkligt nog det enda som inte stämmer är spabehandlingar. Det höll jag på vid 40 ;-)

Av Gun - 5 december 2010 14:49


Här kommer det utlovade mönstret. Jag har korrekturläst mönstret flera gånger, men det kan ju ha krupit in en liten tryckfels-Nisse ändå. Om du upptäcker något fel får du gärna återkomma till mig så att jag kan korrigera det.


     


Det är krångel med utskrift av det här mönstret så därför får du maila mig
pysselfarmor@yahoo.com

så skickar jag det som pdf-fil.


 


You can get the pattern in english if you send me a mail

pysselfarmor@yahoo.com


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards