pysselfarmor

Alla inlägg under januari 2011

Av Gun - 8 januari 2011 11:52

Så här ser jag ut   för det mesta när jag är ute och går....

Min gamla hobby fotografering har återuppstått från sin vila!


Nu är jag med i en riktigt mastadontig fotograferingsutmaning.

365 ord har vi = årets antal dagar. Vi ska fotografera en bild för varje ord så att bilden speglar ordet. Man får lägga upp hur många bilder man vill per dag eller ingen alls. Huvudsaken är att det vid årets slut finns 365 bilder med orden presenterad i bild. Så här i början går det bra, men tänk på slutet när det finns några ord kvar som är jättesvåra.


Titta till höger i min blogg - där kan du titta på nya fotobloggen

Pysselfarmors 365 bilder under 2011

Av Gun - 7 januari 2011 23:08

Hos Lagomdesign är det flera personer som säljer gratulationskort. Men kolla in den - du kan använda dem som inspiration för ditt broderi.


Bilderna är lånade från Lagomdesigns sida!


          

  



Av Gun - 6 januari 2011 14:08

Nu när jag blivit farmor för tredje gången firar jag det med att du får ett stickmönster. Pulsvärmare med små hjärtan och volang.

Varsågod!  



Muddarnas längd är med volang 12 cm.

Garn Drops Alpaca

Stickor 2,5


Lägg upp 56 maskor.


Sticka:

2 varv aviga maskor

4 varv räta maskor

2 varv aviga maskor

4 varv räta maskor Sedan stickar du hjärtmönstret nedan.


  

Sticka därefter:

4 varv räta maskor

2 varv aviga

3 varv räta

2 varv aviga

3 varv räta

2 aviga

10 varv räta.

På nästa varv börjar du med volangen.

Volang

Varv 1 Sticka *1 rät maska, 1 avig maska* Upprepa från * till * varvet ut

Varv 2 Sticka rät maska på rät maska och avig maska på avig maska varvet ut

Ökning för volang

I första räta maskan stickar du – alltså i samma maska stickar du –

*1 rät maska, 1 avig maska, 1 rät maska

i nästa maska stickar du endast 1 avig maska*; upprepa från * till * varvet ut.

Nu stickar du rät maska på rät maska och avig maska på avig maska i 1 varv.

Nu gör du en ökning igen på samma sätt som ovan.

Allra sist stickar du 1 varv rät maska på rät maska och avig maska på avig maska i 1 varv.


Nu maskar du av som vanligt och mudden är klar!

Av Gun - 6 januari 2011 13:24

Storken kom i morse kl 8.03 med Max! 52 cm lång och 3755 g tung. Blond (mycket hår) och blåögd ja! Det är yngste sonen och hans sambo som blivit föräldrar igen.


Lille Max kommer hem redan i morgon så då strålar vi alla samman där.

Presenterna är klara - ja, både Max och Elsa får paket. Det är väl inte svårt att lista ut vem som får vad va? Elsa ska bara ha jåååååååååsa! Hon har länge önskat sig en brevlåda till lekstugan.



Men visst ja, hunden Nelly måste väl också ha paket??!!

Av Gun - 5 januari 2011 19:07

På krokiga vägar som det är i cyberspacen kom jag fram till Carin Greens hemsida. En helt ny bekant för mig, men säkert inte för många. Jag tycker dock att jag känner igen en del av modellerna så förmodligen har jag sett bilder på vissa av tröjorna.


Hon beskriver sig själv som utbildad modedesigner som hade en garnbutik, men inte hittade de mönster hon ville ha. Så då helt sonika började hon designa det - det var 1983.


Man kan kontakta Carina via mail eller telefon för att köpa mönster och eventuellt garn av henne. Den dagen jag känner mig "mogen" att sticka en tröja till mig själv (jag har inte tålamod ännu för det) så ska det bli en av hennes! Absolut!


Här är länk till hennes sida


Bilderna är Carina Greens och det är också hon som stickat dessa fina tröjor!

            

Av Gun - 4 januari 2011 19:23

För ca 5-6 år sedan gjorde jag många smycken och sålde. Var även kursledare i ämnet. Som du kanske insett så prövar jag på det mesta. Mitt bloggnamn Pysselfarmor är inte för att jag skapar pyssel utan för att jag pysslar med så mycket    ;-) det är min tolkning av namnet.


På den rosa mössan (gårdagens inlägg) visade jag en pärla jag gjort enligt lampwork-teknik. Utlovade att jag skulle försöka förklara skillnaden mellan att skapa glaspärlor/lampwork och att fusa smycken. Jag är ingen expert på detta och tänker inte gå in djupt i ämnet.


Vill du gå en kurs och bor i närheten av Stockholm rekommenderar jag varmt att du anlitar Folkuniversitetet eller PMC. Där kan nämligen Tove Egholt vara kursledare. Fråga särskilt efter henne. Hon är suverän på att lära ut. Pedagogisk och lugn.


Jag har sålt mina vackraste saker, men när jag plockade ihop det jag har kvar så blev det den här högen.

  

Det här är fusade glassmycken

  

och det här är några pärlor  

Här är örhängen som jag använder

  

Och här kommer nu försök till förklaring:

När du gör glaspärlor, lampwork, formar du glaset (glasstav som smälts) i en öppen låga i flamman från en gasolbrännare. När det smälta glaset är sirapsflytande så snurras det upp på en stålpinne och formas till en rund glaskula. Beroende på hur du lägger på glaset eller snurrar pinnen får du olika former. Du kan också använda särskild tång för att försiktigt forma pärlan till en diskpärla. Genom att lägga på litet eller mycket glas blir pärlan stor eller liten. Det finns en gräns för hur stor pärla du kan göra utan att ha en avkylningsugn. Du kan inte bara låta pärlan kallna i luften – den spricker då för det blir för snabb avkylning. Det är också noga att man snurrar stålpinnen ifrån sig och i jämn takt. Du måste använda skyddsglasögon för att inte skada ögonen av lågans sken.


Vid fusing används särskilda glasskivor (dichroiskt glas) i olika färger eller mönster som man skär till i lämplig storlek och lägger på varandra. Genom två olika typer av uppvärmningar/smältningar sammanfogas glaset på olika sätt. Den ena är när glasen flyter samman och den andra är precis så att glasen klibbar samman men fortfarande behåller sin individuella form d.v.s har du klippt en triangel så är triangeln fortfarande en triangel när du smält samman glasen. Sammansmältningen görs i en fusingugn.


Det är viktigt att glaset som används i båda fallen har samma egenskaper. Det kallas för termiska egenskaper. Du använder skyddsglasögon här för att skydda ögonen från glassplitter när du skär glaset.


Att kombinera silverlera och det färdiga fusade smycket går bra eftersom leran bränns vid lägre temperatur.


Allra sist en kort film i hur man gör runda pärlor över öppen låga


Jo, jag har hållit på med silverlera också.

Ska undersöka till i morgon om jag har några sådana smycken kvar.

Av Gun - 3 januari 2011 17:36

Undrar vad jag tänkte på när jag trodde att jag skulle ha en rosa mössa? Nu är den klar och då vill jag inte ha den - hmmm.... så det kan bli! Är nog påverkad av det kära barnbarnet Elsa 3,5 år som bara ska ha "jåsa" (=rosa). Får väl fråga Elsas mamma om hon vill ha den.


Hur som pärlan du ser där har jag skapat på en kurs i att göra egna glaspärlor/lampwork med Tove Egholt som kursledare. Det är flera år sedan, men jag har några alster kvar. Pärlan är i tre lager därav effekten med blomma och "bubbla".


Titta gärna i Toves smyckegalleri - mycket snyggt där!

  


Av Gun - 3 januari 2011 13:43

Höll på att sätta lunchen i halsen när jag tittar ut och ser alla dessa stjärtmesar hos oss. Det blev rusning efter kameran...klick klick...inte så bra genom rutan men ändå.


Har bara sett dessa en gång tidigare i mitt liv. Här kan du läsa mera om dem.

    

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards