pysselfarmor

Alla inlägg under mars 2011

Av Gun - 20 mars 2011 20:09

Anundsjösöm och jag trivs inte så bra ihop! Broderiet blir som spretig handskrift och är jättefin tycker jag, men jag kommer liksom inte överens med broderisättet.


Kolla in Karin  Holmbergs Anundsjösöm - jättefint, eller hur!
Sprött, skirt och vackert.


Delsbosömmen och jag fann varandra direkt!

Här hos Karin kan du se hur man gör

Nu har jag börjat brodera muddar

 

Av Gun - 19 mars 2011 19:39

I november var jag på bokrelease av Karin Holmbergs bok som jag skrev om här


Inte kunde jag ana då att jag skulle delta i helgkursen "Landskapssömmar förr och nu" med Karin som kursledare i Slöjdhuset.


Idag har jag testat Anundsjösöm som jag aldrig broderat tidigare. Hos Karin kan du se hur man gör. I morgon testar jag Delsbosöm


Se vilket godisbord Karin hade med sig!  

Av Gun - 18 mars 2011 20:19

Två lager stickad volang är det på varje mudd.    

Mönstret till dessa muddar är från en blogg jag är medlem i

Månadens mönster

  

Av Gun - 17 mars 2011 22:32

Ikväll var det sista kurskvällen i nålbindning. Vi har haft suverän ledning av Eva Andersson. I sitt arbete som länshemslöjdskonsulent deltog hon i nålbindningsinventeringen 2006-2008, som resulterade i 107 inlämnade plagg. Eva har också skrivit boken Nålbindning, Historiskt och modernt i Stockholms län. 

Det här är lyngstavantar med mönster från Augusta i Lyngsta. Bundna av Britt Jonsson  


Sorundavantar (från inventeringen)

  

Ikväll fick vi lära oss stygnet som Åslevanten (Västergötland) är sömmad i. Olika analyser av vanten har visat att vanten troligen är från tiden 1500-1600-talet. Det blir liksom en vriden maska av det stygnet. Vantarna blir väldigt täta. Här är bild på en Åslevante som Eva hade.

  

Av Gun - 16 mars 2011 17:40

 Är hemma med en rejäl dunderförkylning, så idag blir det inte mycket från mig.....får jag bjuda på några blommor?

      

Av Gun - 15 mars 2011 21:39

Hos Hendes Verden finns beskrivning på den här 3-d stickade tröjan.

  

(foto lånad av Hendes Verden)

Här hos Poppyfield finns bl.a a Noble Cowl på norsk

  

(foto lånad av Poppyfield)

Hos Poppyfield finns också rosa babyvonter med selbumönster.    

(foto lånad av Poppyfield)

Hos Hespetre finns gratis beskrivning på Tottelotter

  

(foto lånad av Hespetre)

Classic Elite Yarns har det här mönstret  

              

(bild lånad av Classic Elite Yarns) 

Av Gun - 14 mars 2011 22:52

Ikväll var jag på stickcafé hos Ankis Tyg och Garn i Tumba. Jag började sticka muddar som en kollega beställt av mig. Det är mitt eget mönster, som finns här.   Kollegan vill ha en ljust rosa blomma i stället  - tror jag ska göra en ros.


Hur som,  blev det inte mycket stickat i kväll - fick till och med sticka baklänges ett tag. Det måste ha varit något i kaffet för vi fick alla något fnatt och börja fantisera ihop tokiga historier eller berätta knäppa saker ur verkliga livet.

Har stickat litet till när jag kom hem för annars hade jag inte haft mycket här att visa.

  

Av Gun - 13 mars 2011 19:31

Idag har det inte varit någon rolig dag.....jag har sorterat, sorterat och åter sorterat (liiiiiiiitet har jag kastat) bland alla mina grejer i det stora handarbetsrummet. Försökte ha disciplin att inte ta en paus och sätta mig ner för då hade jag aldrig tagit mig till rummet igen. Nu är det klart så nu kan jag sticka med gott samvete   


När jag sorterade som bäst hittade jag en hög med vantar som jag tror att en av mina svägerskors mor har stickat. Ska be svägerskan kolla vantarna och se om hon känner igen "stilen". Om det är så, ska min brors och svägerskas barn få vantarna, för det är säkert kul för dem att få mormors vantar. De får väl sätta in dem i glas och ram som en tavla.  

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards