pysselfarmor

Alla inlägg under april 2011

Av Gun - 12 april 2011 20:41

Vem??


 

MC
Av Gun - 11 april 2011 20:12

Genom att klippa ut de olika formerna som man ritat på ett dubbelvikt papper, så blir blommor och bladen symmetriska. Olika storlekar och färger klistras på varandra. Ett gratulationskort kanske det här blev.....


Sedan skulle vi dekorera ägg. Det är inte urblåsta ägg vi fick utan ägg som kokat i två timmar! Ja två timmar därför att de inte ska börja lukta...hmmmm. Skumt kändes det.

Sedan fick vi ett papper som var vikt åtta gånger och kursledaren hade ritat upp ett mönster.....ja mönster och mönster....några streck..de skulle klippas i en viss ordning för att alltsammans skulle hänga samman.


Jag klippte mitt alldeles nyssens och det gick ju bra!

 Nu skulle jag kunna ta andra färgade papper och klippa ut tulpanformer och klistra på dessa....dvs lager på lager....


Nu tror jag inte att jag kommer att precis koka ägg i två timmar och dekorera. Kanske inte göra gratulationskort heller.


Jag kommer att ta den här tekniken med mig till att göra annat som jag går och funderar på.....och använda gamla tidningar eller glansigt papper från tidningsmagasin...typ modemagasin. Så småningom får ni se det.

Av Gun - 10 april 2011 21:15

125 lotter blev det totalt!

Eftersom sambon skötte sig väldigt bra vid förra utlottningen så jag bad honom välja två nummer mellan 1 - 125. Första numret blev 17 och andra numret blev 62.


G R A T T I S!

17. Kattis med bloggen DesignKatrina

62. Syssi med bloggen Syssis små funderingar


Egenmäktigt bestämmer jag att Kattis får det röda och Syssi det gula.


(klicka på bilden så blir den större) 

Av Gun - 9 april 2011 19:19

Idag har jag deltagit i pappersklippning som ingår i Polsk slöjdhelg i Slöjdhuset. En grupp broderar i två dagar, men pappersklippningen var endast idag. Hu sa vi alla när vi såg vad vid givit oss in på! Hur ska vi greja detta....??

Klicka på bilderna så blir de större!


    


Det var två kursledare från Polen + tolk. En ledde broderikursen och den andra pappersslöjden. Tolken fick allt jobba sig varm!

Jag tycker att det fungerade utmärkt. Jag störs inte nämnvärt av att det pratas runtomkring om andra saker än vad jag håller på med. Antagligen är det för att jag sitter i öppet landskap i jobbet och är van "att stänga av".........

Kolla här - hon klipper med fårsax (ullsax)!!!! på fri hand, ingen skissad tupp att klippa efter och flera lager så att det blir många tuppar på en gång!

   Sedan klipper man ut flera lager av dekorationsdelar i olika färger och klistrar på med lim av vetemjöl och vatten som kokt i 30 minuter . När jag hörde det så tänkte jag direkt på mamma......hon brukade göra lim på det sättet! Tycker det är fantastiskt att samma "gamla" kunskap finns i olika länder.

 Vi hade varit så himla duktiga så nu kunde vi avancera till att vika ett papper och klippa ut denna cirkel! Huvvaligen tänkte jag och fotograferade för brinnande livet, så att jag kan följa varje moment bild för bild. 

  

Kursen avslutades med massor av goda polska korvar, surdegsbröd, inlagd gurka , rödbets- och pepparrotsröra, polsk ostkaka...jo jo det serverades också polsk vodka....jag körde bil...så för mig bidde det vatten!

Jo jo jag ska visa det jag åstadkom, men inte i morgon...du kommer väl ihåg att det är utlottning då av garnet?  

  

Av Gun - 8 april 2011 23:30

Ä I A Gart startade två kedjebroderier.

Kedjebroderiet kom från Amo till mig.


 

Jag klämde in mitt broderi i närheten av kronan.

Det liksom placerade sig där av sig självt.

  

Nu har jag skickat det vidare till Moa - Handarbeta mera 

Av Gun - 7 april 2011 19:20

Kolla in vilken bra instruktion på hur man stickar en frans i muddkanten!


Visst man kan virka fransar eller göra kavelfransar, men den här varianten tycker jag blir vackrare - och kanske hållbarare. Absolut ska jag teststicka och se om det är krångligt. Jag tror inte det......


(Bild lånad från Garn Boet)

 

Klicka Här för instruktionen


Av Gun - 5 april 2011 19:46

För varje gång jag tagit fram de här vantarna för att brodera något på dem, så har det inte dykt upp någon idé. Mycket märkligt då att när jag tog fram dem i lördags i Dalagård, så visste jag direkt vad det var som skulle broderas!! Var nog full av kärlek till tjejgänget!


 

Av Gun - 4 april 2011 19:34

Under hantverkshelgen i Dalagård har jag, bland annat, åstadkommit ett par muddar, som du lätt kan sticka själv.

   


Garn Järbo ullgarn, 50 g = 100 m

Stickor 3,5

Masktäthet 20 m = 10 cm


Lägg upp 44 maskor och fördela på 4 strumpstickor.

Sticka 2 räta och 2 aviga i 2 varv.

Därefter stickas följande varv som du upprepar till önskad muddlängd.

Varv 1 2 räta och 2 aviga varvet ut.

Varv 2 Sticka 1 rät, gör ett omslag, sticka 1 rät dvs du har tre räta maskor över de räta maskorna, sticka 2 aviga; upprepa varvet ut.

Varv 3 Sticka 3 räta över de räta maskorna, 2 aviga; upprepa varvet ut.

Varv 4 Lyft första räta maskan, sticka de två följande räta maskorna räta,

Lyft den lyftade första räta maskan över de två stickade maskorna, 2 aviga.

Detta upprepar du varvet ut.

Dessa fyra varv upprepar du tills du har mudden i önskad längd.

Sticka då 2 varv med 2 räta och 2 aviga varvet ut.

Maska av.




Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards