pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Elsa bakar, fikar, fiskar och är fotograf dessemellan

Av Gun - 13 juli 2011 20:58

I Dikanäs finns en bagarstuga, som man kan hyra för att baka tunnbröd. Den brukar vi hyra ibland och baka massor med bröd. Men det tar en hel dag och det har vi inte tid med just nu, så vi passade på att åka dit igår när det var "öppen bagarstuga" och alla kan pröva på att baka sin egen tunnbrödskaka. Elsa var litet reseverad till baket, men väl utanför dörren tyckte hon att det hade varit jätteskojigt.


Det är just nu litet hopplöst att ladda upp bildspel med det mobila bredbandet - jättetrööööögt - så det får bli så här med små bilder som du klickar på så att de blir större!

      

 

Här väntar Elsa på att kakan ska gräddas.

     

När vi kom hem så blev det fika med det nybakade brödet!

     

 

Sedan gick vi till grannen, som har en egen fiskedamm på gården, och prövade lyckan. Hmmm..ingenting, men skoj var det ändå!


         


Väntan kan vara bra ibland!


     


Och detta kan man se på vägen här....näää Nelly jagar inte tjäderhönan!


     


I förmiddags lade vi ut några nät och vittjade dem på eftermiddagen.

Farmor tyckte att det var lagom fiskrensning!


 


Elsa ser världen med helt andra fotograferingsögon än farmor.

Inte precis upp och ner, men med annan vinkling! 

  


Kanske tror du att det inte är Elsa som fotograferar?!

Här är beviset!

Kolla hennes bilder här! Farfar ska veta att korven är från Bastuträsk...

        

Så här blir det när det är ett liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiet hål på stövlarna. Tur att farmor sparat stöveltorken, som hon använde när Elsas pappa och hans bror var små.

 

 
 
Elsy

Elsy

14 juli 2011 07:24

Oj vad roligt med tunnbrödsbak, har varit med och hyrt bagarstuga någon gång och vilka härliga bilder du har tagit.
Jag har inte några rötter i Lyckseletrakten, men någon....som fått en bit av mitt hjärta.....Men om du skickar mig din mailadress så skall du få veta mera.Min står i min blogg.
Skulle vara jättekul att träffas vid något tillfälle endera då ni far upp eller då jag besöker Stockholm.
Ha en fin dag kram Elsy

http://elsysstickdesign.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

14 juli 2011 10:19

Tänka sig vad datorerna "öppnat världen" för oss. Vi kan dela med oss och inte behöver vi vänta en vecka på framkallning av bilder. Bilden på elden tittar jag på länge, liksom flötet.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

Alis

14 juli 2011 15:25

Nu savner jeg virkelig at kunne være i Dikanäs bagarstugan og tunnbrödsbagning. Dejlige fotos fra fisketuren. Det foto med søen og granerne, der spejler sig i vandet inspirerer til en akvarel :-) Kram fra Alis og hilsen til Åke
http://frost-lillegaard.blogspot.com

 
Mona

Mona

14 juli 2011 16:08

Vilka härliga bilder! Skulle vara gött att få smaka på brödet.

http://hagstaskola.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

14 juli 2011 20:43

Heja internet och bloggvärlden :-) När jag var gift häruppe hade vi egen bagarstuga på tomten. Inte dumt!

http://www.anjson.wordpress.com

 
Anki

Anki

14 juli 2011 23:12

Nybakat tunnbröd och nyfångad fisk, vilken vardagslyx! Härliga bilder!

http://signalstopp.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

15 juli 2011 13:24

Tunnbröd som är så smarrigt :) och kan tänka mig att det smakar tusen gånger godare som nygräddat :)

Mysiga bilder på både ditt barnbarn och gulliga Nelly :)

Här är man så lycklig o glad och mer om det på bloggen vår idag... välkommen :)

Trevlig helg önskas :)

Kramízzz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

16 juli 2011 09:56

Tack gumman för all beröm :) Nu kan vi andas ut och lyckan är obeskrivligt stor :D

Ha en fin dag. Kramiz och puss söta Nelly på nosen här ifrån oss"!"

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
med nål och tråd

med nål och tråd

16 juli 2011 19:44

vad mysigt ni verkar ha det med brödbak, skogspromenader och fiske. Och vilka vidder! härligt härligt.

(nej, jag hade inget broderi med mig till holland, så när jag kom tillbaka igår hade jag en väldig handarbetesabstinens!!)

http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards