pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Gironavantar

Av Gun - 31 juli 2011 20:13

Hela den gångna veckan har vi - ja, rättare sagt Herrn i huset - ägnat sig åt att byta ut räcket runt timmerhusets altan. Han började förra sommaren och har nu slutfört jobbet. Räcket är av timmer, så han måste göra en hel del mätningar innan han tar bort lämplig mängd trä så att stockarna passar på varandra. Ett tålamodsprövande arbete....


Jag har funnits tillgänglig när det har behövts lyftas någon tyngre stock. Och när allt var klart så bar vi alla stockarna till det gamla huset där de nu ligger och väntar på grundning och målning x 2.


Idag bestämde vi oss för att ta en ledig dag från allt och kolla om det finns några kantareller. Döm om vår förvåning när vi närmade oss fjället ifråga....grått och regnigt! Så vi fick vända hemåt igen med oförrättat ärende eftersom vi inte hade tagit med oss några regnkläder. Det var ingen lång bilresa - endast ca två mil.


Det gamla "staketet" som du ser på myren är inget rengärde, som jag såg som förklaring på en blogg. Förr satte man upp sådana här "hagar" på ställen där snön yrde mycket in på vägen. Då tog snön en annan väg. Det görs inte längre och jag undrar litet varför det gjordes så förr?


(klicka på bilderna så blir de större)

     

Nu har jag börjat sticka Gironavantar. Girona är ripor på samiska. Jag tycker det är passande att sticka dem just här.

Mönstret finns i boken Solveigs vantar av Solveig Larsson.


På skoj googlade jag på Girona och döm om min förvåning när jag ser att det är en stad norr om Barcelona. Dessutom tror jag att vi körde bil därförbi på vår väg till Figueres där vi besökte Salvador Dalis museum.

 
 
Mona

Mona

31 juli 2011 21:43

Vilka härliga vantar. Fina bilder med fjäll och moln.

http://hagstaskola.blogspot.com

 
Elsy

Elsy

1 augusti 2011 07:41

Du är alltid välkommen på en fika. De vantar som du börjat sticka har jag också tänkt sticka.
Du tycks njuta av din ledighet i Lappland, är lite avundsjuk, älskar som sagt detta landskap. Ha en fortsatt skön semester.

http://elsysstickdesign.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

1 augusti 2011 07:56

Skulle tro att snöhindren var effektiva. Har svårt att tro att de skulle sätta upp sådana annars. Det fanns mycket klurighet förr :-) Vilka vackra bilder! Nu börjar nog en liten fiskeresa närma sig för oss!!

http://www.anjson.wordpress.com

 
ylva

ylva

1 augusti 2011 08:29

Vilka härliga dramatiska bilder på fjällen! Ni får leta svamp en annan dag när vädret är mer samarbetsvilligt. Snygga vantar, fick boken i 45 årspresent men har liksom inte bestämt mig vad jag ska börja med för mönster. det får gro lite till tror jag.

ha det gott

http://fastamaskor.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

1 augusti 2011 08:30

Jag tror också att snöhindren gjorde nytta, annars skulle de inte ha satts upp, men varför de står där de står ju ett mysterium. Kanske fanns det något av värde att skydda. Min mamma lekte med sina kamrater i riktiga Bullerbyn. I Småland finns det också många vackra hus.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Call design

Call design

1 augusti 2011 09:38

Hej!
Men oj vad kul det hade varit att träffas!
Inte visste jag det men jag kan garantera att jag kommer åka dit fler gånger.
Oerhört vackra trakter och nu har jag ju fler att hälsa på.
Det lilla kapellet i Hemavan åkte jag förbi många gånger och var även inne för ett besök, så fint!
Vi åkte genom Storuman på väg upp och sedan tog vi en genväg genom skogen till Jokkmokk. Så fina vägar, lite svårt att klara alla små lämmlar som passerade vägen med en väldans fart.
Många goa hälsningar

http://www.calldsgn.blogspot.com

 
Eva

Eva

1 augusti 2011 16:13

Gironavantarna är fina......men jag ska sticka andra(i present) när jag är klar med dessa.

http://evsi.blogspot.com

 
Ingen bild

Katarina

1 augusti 2011 18:27

Mycket fina bilder du tagit. Snöskärmar var vanligt både längs vägar och järnvägar för att "sakta" ner snön när det blåste längsefter, på snedden så att säga. Snöröjningen hade nog inte samma hästkrafter förr som vi har nu. Men på sina ställen sätts det upp liknande skärmar fortfarande. Namnet Kiruna är en försvenskning av det samiska ordet Giron, som betyder ripa.

 
Ingen bild

Pysselfarmor

1 augusti 2011 21:23

Tack Katarina för din information och jag undrar om du har någon blogg eller var du finns....det är alltid kul att veta litet mera om de som svarar. Jag skrev att snön skulle ta en annan väg...dvs inte på vägen och jag anade att det var för att fordonen kanske inte var lika "starka" då som nu....och kanske det inte röjdes heller lika fort och ofta som nu för tiden när det krävs snabbare framkomlighet.

I texten skrev jag som förklaring att det betyder ripa och i mönsterboken Solveigs Vantar står det också om att Kiruna är en "försvenskning" av detta ord.

 
AnJa

AnJa

1 augusti 2011 22:13

Det där med fika skulle vara kul bara det passar. Vet inte vilken dag vi åker ännu. Hittar jag din mailadress här nånstans på din blogg??

http://www.anjson.wordpress.com

 
Ingen bild

Katarina

2 augusti 2011 11:27

Tjoho! Hej igen! Jo jag sitter bara några mil från dig, har jag upptäckt. I Skansholm. Jag surfar ofta runt på stickbloggar och hittade din blogg i vintras. Och att du inte är så långt bort. Kul! Jag har ingen egen blogg, hinner inte, men har stor glädje av nätet. Sååå många människor som ägnar tid åt hantverk och klurigheter. Just snöskärmar har "hängt med" sen barndomen. Jag gillar dom, vet inte varför. En lite bortglömd omsorg om människor som reser, antar jag. Ja, jag kikar in igen senare.Ha´de´

 
Ingen bild

Pysselfarmor

2 augusti 2011 14:08

Katarina - men sååååå jiddrans roligt! Och kul att du äntligen ;-) har kommenterat. Jag har ju väldans många besök, men de flesta är såååååå blyga och "säger" inget ;.)

Har du möjlighet att komma till Dikanäs på lördag?
Jag har återbruksslöjd då där med temat smycken.
Du kan maila mig på pysselfarmor@yahoo.com om du har frågor......det kostar inget, men man ska ha litet grejer med sig. Kolla in Dikanäswebben
http://www.dikaweb.dikanas.se/
Jag har ändrat dagen från söndag till lördag.

 
Ingen bild

Katarina

3 augusti 2011 10:28

Åh, Tack för din inbjudan. Vi har sommargäster här från söder så jag får se hur tider räcker. Ska också kolla in webben. Ha det så bra i solen så länge:)

 
Ingrid

Ingrid

3 augusti 2011 16:20

Jo, snöskärmar har jag sett och de fanns för att inte vägarna skulle driva igen vid hårt väder. Blev det för höga kanter så klarade inte hästarna eller för den delen plogbilarna, som fanns då av att plog och hålla vägarna öppen.

http://lill-ingrid.blogspot.com

 
Hedvig

Hedvig

3 augusti 2011 19:17

Nästa sommar vill jag komma och hälsa på dig...

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

3 augusti 2011 19:42

Härliga bilder här inne som vanligt o vilket vackert mönster på vantarna :)

Här har det nu vänt till det bättre igen och nu hålls alla tummar att det fortsätter så. Kanske finns en liten chans att vi ändå tävlar på söndag, hi. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Eva Hudin

Eva Hudin

4 augusti 2011 08:47

Arg blir man, och maktlös känner man sig men det är väl meningen, suck! Svårt att tänka på tumvantar nu, men när biter i skinnet är de goa att ha.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Miastickar

Miastickar

4 augusti 2011 11:55

Ha ha, jag får ränder på magen när jag stickar i solen men jag tror det förstärker intrycket att min mage är som en tvåttbräda! Jag skulle gärna komma och fika om det inte var så långt!

http://miastickar.blogspot.com

 
Dessi

Dessi

4 augusti 2011 17:19

Härliga bilder, härliga vantar. Du verkar ha en supersemester!

http://www.dessi9.blogspot.com

 
Nettan

Nettan

4 augusti 2011 19:47

Vilket vackert mönster ♥ Blir härliga vantar av det!!
Jag tänker nog använda fingerborgen, i all dess härlighet faktiskt. Tror på att använda och njuta, om jag ställde den på hyllan och bara betraktade på avstånd vore det inte samma sak...
Dessutom är ju nål-o-tråd min svaga sida så jag tänker mig att det blir lite roligare och går lite lättare om jag samtidigt kan beundra fingerborgen =D

Ha det riktigt gott!

http://www.jazz67.blogspot.com

 
matte

matte

8 augusti 2011 11:34

vilka fina bilder! nästan så jag får hemlängtan :)
Ripor är vackra fåglar.

http://femtinio.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards