pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2011

Av Gun - 13 juli 2011 20:58

I Dikanäs finns en bagarstuga, som man kan hyra för att baka tunnbröd. Den brukar vi hyra ibland och baka massor med bröd. Men det tar en hel dag och det har vi inte tid med just nu, så vi passade på att åka dit igår när det var "öppen bagarstuga" och alla kan pröva på att baka sin egen tunnbrödskaka. Elsa var litet reseverad till baket, men väl utanför dörren tyckte hon att det hade varit jätteskojigt.


Det är just nu litet hopplöst att ladda upp bildspel med det mobila bredbandet - jättetrööööögt - så det får bli så här med små bilder som du klickar på så att de blir större!

      

 

Här väntar Elsa på att kakan ska gräddas.

     

När vi kom hem så blev det fika med det nybakade brödet!

     

 

Sedan gick vi till grannen, som har en egen fiskedamm på gården, och prövade lyckan. Hmmm..ingenting, men skoj var det ändå!


         


Väntan kan vara bra ibland!


     


Och detta kan man se på vägen här....näää Nelly jagar inte tjäderhönan!


     


I förmiddags lade vi ut några nät och vittjade dem på eftermiddagen.

Farmor tyckte att det var lagom fiskrensning!


 


Elsa ser världen med helt andra fotograferingsögon än farmor.

Inte precis upp och ner, men med annan vinkling! 

  


Kanske tror du att det inte är Elsa som fotograferar?!

Här är beviset!

Kolla hennes bilder här! Farfar ska veta att korven är från Bastuträsk...

        

Så här blir det när det är ett liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiet hål på stövlarna. Tur att farmor sparat stöveltorken, som hon använde när Elsas pappa och hans bror var små.

 

Av Gun - 12 juli 2011 09:51

Igår fiskade vi litet grand i Baksjön. Elsa fick napp, men fisken släppte. Åke fick också napp - i trädet   


   

Här sitter Elsa och funderar på vad hon ska hitta på sedan.

Jo hon gick på promenad med farmor och fotograferade det här som skogens konung lämnat efter sig

                    

Av Gun - 10 juli 2011 20:19

Igår åkte vi 87 mil på en endaste gång till gården i Lappland. Barnbarnet Elsa fotograferar med en av farmors kameror - en liten rosa sak. Den här bilden klickades fast på första fikapausen. Pappsen!


(du kan klicka på alla bilderna så blir de större!)



Elsa fotograferade också en död groda, men vi tror inte att någon vill se den. Så vi visar i stället chauffören på resan - Åke - allmänt känd som Herrn i huset.



Sitter man där bak och är fyra år så ser man mest hela tiden denna vy. Att titta ut över höga ryggstöd är inte lätt!


Det har varit en väldans aktivitet idag t.ex har vi försökt att jaga ut rävar från deras gryt under det gamla huset. Men antagligen tycker Elsa detta var bäst!


När vi hade ätit klart så var det dags för fisket....    

 

Vi fick jättemånga fiskar.....host host en liten fisk....

men vi såg dessa söta änder. En knipmamma med ungar.

    

Av Gun - 8 juli 2011 11:41

Tänk så bra granne jag har! Hon tycker att jag kan plocka körsbär i hennes trädgård....plockar massor!

(Klicka på bilderna så blir de större!)

 

Kommer du håg den här schlagerdängan?

Vilket gung hon har   jag blir sjösjuk!

Det är inte bara ogräset som frodas i trädgården.

Den knallblå färgväpplingen är grann så ock styvklematisen.


 


Den vita gammeldagsbuskrosen doftar gott.

En av klätterrosorna Flammentanz strök med i vinter, men den som är kvar frodas gott. I höst ska jag plantera en till i lådan.

Mattram får man se upp med och hålla efter. Den sprider sig rejält.


     

  


Av Gun - 5 juli 2011 19:00

För ett par veckor sedan, på näst sista brodericaféet i Kulturhuset, broderade jag ett mobilfodral till min danska väninna Alis. Det har hon nu fått, så jag kan visa det här nu.



Nu är det nedräkning till semestern. På lördag bär det av norrut....

Av Gun - 2 juli 2011 09:18

De här muddarna "kom till" därför att jag är med i Månadens mönster.


 

Tager vad jag haver, så det blev två restgarner. Ett litet tjockare (det rosa) och det vita är Drops Alpaca. Stickor nr 3,5.


Började med att lägga upp 32 maskor eftersom mönsterrapporten är 16 maskor. Den rosa delen är stickad 1 avig och 1 rät, där jag stickat den räta maskan genom att föra stickan genom den bakre maskbågen. Därför ser den räta masken upphöjd ut.


Här är länken till spetsmönstret
http://knitting-and.com/wiki/English_Lace

knit= rät maska (avig på avigsidan)
no stitch= ingen maska, stickmarkör bara
yo= omslag
k2tog= minska genom att sticka ihop två maskor
WS: knit stitch = stickas rät från avigsidan
Sl1 k2tog psso= lyft en maska, sticka ihop två, lyft den lyfta maskan över de ihopstickade

Sedan stickade jag två mönsterrapporter 2 gånger och avslutade med 2 aviga varv.  Därefter virkade jag ett varv fasta maskor runt kanten för att få den litet stadigare och på det ett varv picoter.


Virkade en liten rosa blomma som jag sydde ihop litet grand med det rosa garnet och gjorde några franska knutar. 


Det klurigaste var att bestämma var blomman skulle sitta!   

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards