pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Återbrukskurs - inriktning smycken

Av Gun - 7 augusti 2011 12:43

I går höll jag en kurs i återbruk med inriktning att skapa smycken. Gruppen bestod av tre vuxna, en ungdom och tre barn. Det gick väldigt bra att ha en så blandad grupp. Tyvärr var det dock två personer som ringde återbud. Deltagarna hade tagit med sig en del material, men jag hade "säkrat" genom att ta med mig litet av varje. Några exempel hade jag gjort i ordning, så att deltagarna skulle inspireras och komma igång. Och kom igång gjorde de!


 


Vi gjorde bl.a broscher av kakformar och knappar, örhängen av säkerhetsnålar, snäckskal och gem, halsband av leksaksdjur, silverbestick, pusselbit, papperspärlor, plaströr och garn, mobilsmycke av tärning, brosch av fodertyg som vi bränt litet i kanterna ovanför ett värmeljus.

Jag hade gjort en brosch av en metalldragkedja och det blev populärt att göra sådana. Broschen med blomknappen är min.

Vi hade också sådan tur att det kom en man med en hel kasse kejdor till oss!


Om du tittar på föregående bild så ser du längst upp till höger ett halsband/armband som är gjord av en jättelång kedja som delades och metallspåren vändes utåt och sedan syddes banden ihop igen.


Ett vackert smyckesset av snäck- och musselskal skapades.

  


Här är blommor av "blankt" fodertyg.

De kan göras som brosch genom att man syr en säkerhetsnål på baksidan. De kan också sys fast på ett hårband eller hårnål.


    


Här är några länkar som visar hur man gör en del av sakerna

Av dragkedja här och här

Blomma av fodertyg/organza här

 
 
Mona

Mona

7 augusti 2011 14:49

Vilka fina smycken!Vad finurligt med dragkedjorna!!

http://hagstaskola.blogspot.com

 
Nettan

Nettan

7 augusti 2011 16:10

Vad mycket fina saker ni gjort! Vilken inspiration!
Jag brukar bli lite ifrågasatt ibland när jag sitter och beundrar nån liten pryl som andra "bara" ser som nyttopryl, och det ska jag genast sluta med att bry mig om =)

http://www.jazz67.blogspot.com

 
Miastickar

Miastickar

7 augusti 2011 16:16

Så mycke kul och fint ni gjort! Själv saknar jag all form av fantasi!

http://miastickar.blogspot.com

 
Maria

Maria

7 augusti 2011 16:37

Kul med en återbrukskurs, fick ny inspiration! Jag undrar om du vill länka till min blogg så länkar jag till din på min sida! Jag har ett nytt gratis mönster du gärna får sprida vidare på din sida :)

Mvh
Maria

http://www.stickavirka.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

7 augusti 2011 17:39

Där hade jag trivts som fisken i vattnet, vilken massa inspirerande saker! :)

http://tindradesign.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

7 augusti 2011 18:42

Underbart, säger jag bara!

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

7 augusti 2011 21:37

Och där skulle jag vilja ha varit med. Kul!!!

 
Ingen bild

Lena

8 augusti 2011 08:43

Tack för tipsen, skall använda mig av dem när jag kommer tillbaka till skolan och vi skall återvinna. Jättefina smycken!

 
Eva Hudin

Eva Hudin

8 augusti 2011 08:52

Ja, det är de små vardagliga "lyckorna" som är de allra bästa!
Jag trodde vaplarnas framfart i våras knäckte blåregnet, men nu, nu verkar det ha slickat sina sår färdigt. Nej, valparna fick hålla sig på mattan, gräsmattan. Och det hade de inget emot så roligt som de hade där.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ulrika

Ulrika

8 augusti 2011 10:11

Väldigt smart tanke.

Själv använder jag samma smycken hela tiden, guld som jag aldrig tar av mig. Men jag gillar smycken, och att göra dom själv låter roligt.

Smart ide med återvinning. Och kul för barn dessutom.

Ha det gott.
Kram!

http://ulrikasyr.blogspot.com

 
matte

matte

8 augusti 2011 11:24

Wow! härlig kreativitet! Jag gillar dragkedjesmyckena och rosorna mest, jättefina. Jag ska nog spara trasiga dragkedjor i fortsättningen :)

http://femtinio.blogg.se

 
Garnmoster

Garnmoster

8 augusti 2011 15:06

Det är så kul med att använda bruksföremål till något helt annat. Jag beundrar dem som har fantasi nog att komma på dessa idéer.

http://garnmoster.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

9 augusti 2011 08:40

Synd att vi inte visste att det blev lediga platser. Istället stod vi i regnet hela dagen och väntade på fisk som inte dök upp ;-) I går kom vi hem igen och jag måste säga att det var en av de mer regniga resorna jag gjort. Men väldans avkopplande och trevliga dagar i alla fall. Tack för senast! Hälsa sötaste vovven från mig!

http://www.anjson.wordpress.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

9 augusti 2011 17:43

Tack gumman. Men du, snart är det ju dags för vår nästa off tävling och nära dig... Norsborg lokala Kennelklubb. Kanske finns det en liten möjlighet att du kan ta dig ut dit då. Mer om tävlingen på våran hemsida. Det vore så roligt o trevligt att få träffas på riktigt :)

Ja, här var det fint och vilket jobb. örhängena fastnade jag för, vill här ha :)

Bamsekramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Ingen bild

Katarina

10 augusti 2011 18:58

Jaha där missade man ju en trevlig dag i pysslandets tecken. Men ni såg ut att ha det bra iallafall. Trots regnet. Perfekt handarbetsväder.

 
Marre

Marre

11 augusti 2011 08:53

Men kära gumman då det gör inget då det kommer många fler tävlingar där ute som vi ska vara med på :) Det är klart att du ska gå ”tvåändstickningskursen” det låter ju hur kul som helst :) och vi önskar dig alla lycka till denna helgen också.

Nä, det har inte blivit så mycket tränandes där ute då vi som du vet är medlemmar i två klubbar till som ligger närmare oss. Den vi mest har hållit till på är Apollo då vi snart går en fortsättningsrallykurs där ute igen.

Inte vara ledsen, det kommer flera tillfällen som du kan… Men vi blir jätte glada för tummhållningen just då för det behövs här verkligen, hu.

Ha det fint. Kramiz








http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
med nål och tråd

med nål och tråd

12 augusti 2011 20:15

Coolt med kurs!! Jag gillar också dragkedjebroscherna :)

http://www.mednalochtrad.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

13 augusti 2011 10:21

Det var en jättetrevlig kurs.
Tack för att du släpar med alla saker varje sommar och delar med dig av ditt kunnande.

Gun

16 augusti 2011 11:09

Tack själv Lena....det var jätteroligt att du var med! Vi får prata vidare om tygbesöket ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards