pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2011

Av Gun - 7 augusti 2011 12:43

I går höll jag en kurs i återbruk med inriktning att skapa smycken. Gruppen bestod av tre vuxna, en ungdom och tre barn. Det gick väldigt bra att ha en så blandad grupp. Tyvärr var det dock två personer som ringde återbud. Deltagarna hade tagit med sig en del material, men jag hade "säkrat" genom att ta med mig litet av varje. Några exempel hade jag gjort i ordning, så att deltagarna skulle inspireras och komma igång. Och kom igång gjorde de!


 


Vi gjorde bl.a broscher av kakformar och knappar, örhängen av säkerhetsnålar, snäckskal och gem, halsband av leksaksdjur, silverbestick, pusselbit, papperspärlor, plaströr och garn, mobilsmycke av tärning, brosch av fodertyg som vi bränt litet i kanterna ovanför ett värmeljus.

Jag hade gjort en brosch av en metalldragkedja och det blev populärt att göra sådana. Broschen med blomknappen är min.

Vi hade också sådan tur att det kom en man med en hel kasse kejdor till oss!


Om du tittar på föregående bild så ser du längst upp till höger ett halsband/armband som är gjord av en jättelång kedja som delades och metallspåren vändes utåt och sedan syddes banden ihop igen.


Ett vackert smyckesset av snäck- och musselskal skapades.

  


Här är blommor av "blankt" fodertyg.

De kan göras som brosch genom att man syr en säkerhetsnål på baksidan. De kan också sys fast på ett hårband eller hårnål.


    


Här är några länkar som visar hur man gör en del av sakerna

Av dragkedja här och här

Blomma av fodertyg/organza här

Av Gun - 4 augusti 2011 20:16

På väg till sitt fiskeställe kom bloggerskan Anjson med man förbi oss och fick varm smörgås gjorda i smörgåsjärnet över öppen eld och två sorters kaffe; kaffe kokt över den öppna elden och bryggkaffe. Det hördes att de gillade kokkaffet bättre...


Det var så kul att ses efter ett års "prat" via våra bloggar. Det visade  sig att hennes man kommer från en by som ligger längre ner efter den sju mil långa sjö som min gård ligger vid  - Vojmsjön. Vilket sammanträffande!



En ripvante är klar och jag har börjat på den andra.


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards