pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Rost- och växtfärgning

Av Gun - 5 september 2011 19:28

Textila inslag inspirerade mig att växtfärga tyger i somras. Jag gjorde i ordning flera burkar och så en påse med tyget invirad tillsammans med två lod från en gammal väggklocka.


  


Nästa gång ska jag växtfärga på ett annat sätt för innehållet i burkarna blev inte bra. Det blev däremot rostfärgningen! Tygremsan kan jag dela upp i tre tavlor. Jag har litet ångest vad jag ska göra med tygbitarna; kanske ska jag använda underlaget till att måla på i stället.


Undrar vad du ser för figurer i de här utsnitten?

(du kan klicka på bilderna!)

       



Zickermans  tipsar om växtfärgning


Nedan finns några engelskspråkiga länkar som handlar om växtfärgning


Glittering Shards

Threadborne 

Hernando 


Tips om hur du knyter tyget för att få olika effekter

Tilz


Vilken färg blir det?

Örtblomman

 
 
Blenda

Blenda

5 september 2011 21:26

Det låter inte roligt att vara sjuk, men det är väldigt många som är det nu... Min äldsta dotter har hostat och snörvlat i nästan 2 veckor nu, hon blir inte av med det.

Jag fattar inte vad mycket olika hantverk du hinner med! Du jobbar ju också, eller? Du är väldigt mångsidig, har jag konstaterat i alla fall!

krya på dig/Blenda

http://www.blendasbetraktelser.blogspot.com

 
Petrine

Petrine

5 september 2011 21:46

Hei, og takk for hyggelig hilsen på bloggen. Så spennande det må vere å prøve ut tekstilfarging ! Har kun prøvd det med fargepulver en får kjøpe i butikken. Men aldri med narturfarger.

Det eg ser i "rust-stoffet" ditt er små krepser som danser på havets bunn :))

Ellers så likte eg godt innlegget ditt med nøstepinnen og tvebandstrikkingen. Det kan eg også, faktisk. Har strikka med sokker, men dessverre brukte eg reint ullgarn og dei blei hullete ganske så raskt. Men teknikken er artig !

Det var også en flott hest du har skåret ut. Er det ikkje artig å kunne vere så allsidig ?

klem

http://gunknitter.blogspot.com

 
med nål och tråd

med nål och tråd

5 september 2011 23:13

Åh satan vad läckert. Ser det inte ut som gråsuggor som dansar ringdans!? Hoppas din förkylning släpper snart så du kan brodera, jag kommer inte på torsdag eftersom jag fortfarande är kvar i Lund då..

http://www.mednalochtrad.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

6 september 2011 08:05

Åh, vilka fina TRILOBITER!!!

http://www.anjson.wordpress.com

 
Ingen bild

stickgreta

6 september 2011 08:54

Nog tycker jag att det skulle vara kul med lite vilda broderier på rosten...
Antar att du provat att färga med svarta bönor, som det står om i senaste bladet. Lite spännande att få fram blått.
Antar att du också följer textila inslag, som kommer på mailen

 
sytanten

sytanten

6 september 2011 16:10

Då önskar jag KRYA PÅ DEJ!!!! Det är väl nåt datavirus som far runt ..kanske???? Själv mår jag något bättre idag...hoppas bara det håller i sej, tänker jobba på torsdag. Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Monica

Monica

7 september 2011 11:20

Ja nog var han speciell alltid, ställde alltid upp på mina tokerier.
Det gör ont och framför allt gick det så fort så jag hann inte med, men jag fick i alla fall ett bonusår;-)
Att se nya headern är svårt men jag måste lära mej, tror det är bästa sättet att bearbeta sorgen på.
Ha det bra/KRAM

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Elisabet

Elisabet

7 september 2011 13:39

Hoppas hostan har gett sig. Tack för länkarna!

http://textilainslag.wordpress.com

 
Hedvig

Hedvig

7 september 2011 18:11

Coolt, det ser ut som insekter! :)

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

8 september 2011 08:55

Det är bara så jädrans fräckt. En del av det ser ut som fossiler. Ska bi spännande att se vad du gör med det.

Det finns galningar överallt även bland hundägare. Det är bara att hoppas att jag får se honom igen så jag kan skälla ut honom, ta registreringsnumret och anmäla honom till länsstyrelsen. Problemet är bara att sedan länsstyrelsen tog över djurskyddet från de kommunala miljö- och hälsoskyddsnämnderna har tillsynen försämrats radikalt. Det visste vi som var initierade, men det hjälpte inte, från regeringsnivå såg man bara fördelarna. Vi är många som gissar att var en konspitarion mellan storbönder och Eskil Erlandsson...

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

9 september 2011 15:25

Coolt värre, som vanligt och alltid lika intressant att kika in till er :)

Trevlig helg önskas. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Mona

Mona

10 september 2011 15:17

Jag tycker absolut att det är fossiler!!

http://hagstaskola.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards