pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Stickeventet i Habo

Av Gun - 24 oktober 2011 21:10

På fredagförmiddag startade Myz pyzzel och jag resan mot stickeventet  i Habo (Jönköping). vi började med en avstickare till  Iittala Outlet i Nyköping. Besöket på Iittala visade sig vara en "hit" för My därför att hon samlar My-muggar! Jag köpte en del julklappar! Det gäller att börja i tid   

Lunchen intog vi på Hellmanska gården. Nästa stopp blev  Friluftsmuseet Gamla Linköping.


Tidsoptimist som jag är hade jag planerat fler stopp, men vi insåg att de får vänta till en annan gång. När vi närmade oss avtagsvägen mot Habo fick vi en "blinkvarning" från en mötande bil. I Lappland betyder det att det är ren på vägen och jag tolkade det som att nu var det älg på vägen eftersom vi sett älgvarningsskyltar. Precis i korsningen vi skulle svänga av mot Habo var det kaos! Älgolycka! Senare fick vi veta att de i bilen hade klarat sig, men  eftersöksjägaren blev påkörd och omkom.


Det var becksvart och smal väg mot Habo och som tur var fick lots av en snäll kille till  Munkaskogsgården.


Lördagmorgon, ja även söndagmorgon, var vi uppe med tuppen! Inte var det något vilohem vi hade åkt till. Under lördagförmiddag instruerade Liisa Ödén Vento i att färga med Jeaba kallfärger.


      

En fantastiskt god italiensk buffé fick vi på lördagkväll. Magen stod i 38 hörn!


En kristen ideell förening med namnet Föreningen Munkaskogs Ungdomsgård, bildades 1960, som fick uppdraget av samfundet att förvalta egendomen. Föreningen har varit intakt nu i 50 år men namnet har ändrats till Munkaskogsgården som en markering att man vill betjäna människor i alla åldrar. Det är förklaringen till korset i lokalen.


Efter middagen stickades det vidare och så var det utlottning av priser.

    

Här är utsikten vi tittar på när vi sitter och stickar

   

   

 Frisky Frog   gafflade litet grand till vår stora glädje!   

Kolla vilka blommor hon har sytt fast på sina vackra vantar!

Tack för demonstration och inspiration.

hmmmm....jag glömde köpa gaffel, men det kan jag säkert fixa nu.....



   

 Sunna    demonstrerade kvastskaftsvirkning.


 

 Till vår glädje visade Efwa  (Medeas värld) hur Möbius läggs upp.

Till höger sitter Sunna och är lycklig!


 


Och så har jag äntligen träffat Carina, som jag "känner" som Sinneskatten  via min fotoblogg Bilder från förr och nu.  Carina har en fotoutmaning varje fredag som heter Tema fredag 

Samma Carina har en hantverksblogg  (Carinas textilateljé)  och Vonna  engagerade mig i att demonstrera tvåändsstickning.


Vill du se fler bilder kan du bl.a titta hos Sticka lite, Ullfull, Missen skapare, Stick-Kine, Mettas blogg. 

 
 
AnJa

AnJa

25 oktober 2011 07:48

Oj, vilken fantastisk helg du åxå har haft :-) Koftan som Anna har på sig vill jag göra! Den är ju skitläcker. Mönster??? Hmmmm

http://www.anjson.wordpress.com

 
med nål och tråd

med nål och tråd

25 oktober 2011 07:53

Oj värsta stora mötet ju. Vilket engagemang!! Kul!
Oroa dig inte, jag har INTE börjat på mitt löv. Jag har så många funderingar och idéer att det är långt kvar till skapandet.

http://www.mednalochtrad.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

25 oktober 2011 08:09

Jösses, vilken helg! Och vilken utsikt, så skulle det se ut utanför köksfönstret. Bilden ovanför italienska buffé fick mig att haja till. En flaska ättiksprit...
Det där med älgolyckan var en tragisk historia. Nästan så man inte tror det är sant. När du skrev blinkvarning trodde jag att det var polisen som stod runt hörnet. Men det var något mycket, mycket värre.
Sådana där fullspäckade event kan jag inte åka på längre, jag kan hålla mig upprätt under tiden det varar men sedan åker jag hem och blir liggande i flera dagar. Om det inte vore så SKULLE JAG VARA MED! För det låter så härligt, trevligt och lärorikt!

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Miastickar

Miastickar

25 oktober 2011 08:24

Så härligt och inspirerande ni verka ha haft det!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

25 oktober 2011 09:15

Som sagt, varför kan man bara vara på ett ställe åt gångnen?

http://textilainslag.wordpress.com

 
sunna

sunna

25 oktober 2011 12:15

vilka härliga bilder, jag är faktiskt trött än efter helgen men visst var det mysigt, ha det gott

http://sunnasblogg.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

25 oktober 2011 12:53

Hejsan i stugan... Förstår inte hur i herrans namn fröken hinner med allt skoj?

Tack för dom fina orden, det värmde och Caesar med familj hälsar så gott!

Ja, nu är det höst och den bästa årstiden tycker vi här:)Och sen man inköpt den nya kameran känns livet mycket roligare, för hösten är väl ändå den perfektaste årstiden att fånga.
Ser att du också varit framme med kameran och fint blev det ;)

Ha det så gott och här hoppas få se lite nytagna bilder på sötnosen Nelly också. Bamsekramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Hedvig

Hedvig

25 oktober 2011 16:04

Nu är jag nöjd! Ni ser ut att ha haft det jättehärligt och jag är inte alls avis... *host* ;)

http://www.hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Metta

Metta

25 oktober 2011 16:15

Så roligt det är att se alla bilder från stickeventet. Visst hade vi en mycket trevlig och inspirerande helg och kul att träffas.
Ha det bra! Kram

http://mettasblogg.blogspot.com

 
Lilli

Lilli

26 oktober 2011 10:00

Så fina bilder både på hantverket och naturen! Verkar som ni hann med en hel del på "kursen". Kul!

http://www.emlina.blogspot.com

 
Pernilla

Pernilla

26 oktober 2011 13:49

Det var kul att se lite tvåändsstickning i verkligheten. Jag ska försöka hitta någon kurs. Vi ses väl nästa år?!

http://stickalite.blogspot.com

 
Ingen bild

Anita

26 oktober 2011 16:07

Jättekul att träffas och vilka fina bilder!! Nästa år får man hänga på knappen, värre än wollmeise;))
Kram Anita

 
Efwa - Medea

Efwa - Medea

26 oktober 2011 17:26

Ååh vilka fina bilder! Visst var det en fantastisk helg. Ser redan fram mot nästa år!

http://medeashem.blogspot.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

26 oktober 2011 20:00

Nej, nej, nej, han bor i huset mittemot oss, tur det. Fast å andra sidan har vi inte så hänsynsfulla grannar runt om oss heller, suck.

Jag har blivit kär i nya kameran och är supernöjd med bilderna. Tackar så mycket och Rasmus tackar o bugar här också, voff.

Ha det gött. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
matte

matte

27 oktober 2011 13:05

Härligt! var också det ord som dök upp för mig när jag läste inlägget. Härligt att vara med likasinnade och riktigt grotta in sig i garn och tekniker :D
Min påse görs nästan som den i länken, rätt läckert att använda tidningspapper, notpapper vore fint också... det har jag nog någonstans i mina gömmor, man kanske skulle.. nä nu fick jag en idé till :) Som du säger.. man har inte tid att jobba!

http://femtinio.blogg.se

 
Tanten

Tanten

28 oktober 2011 17:37

Men oj, ser man på, nu har jag också hittat hit! :-)
vad roligt, det hade jag ingen aning om att du var nörd på flera nivåer, hehe...
KLART att du får låna bilden, jag har lånat den själv men har frågat lov osv. Jag "gör upp" med Nett, skickar henne en muta!?
Vi kan göra såhär, alla som uppger "Pysselfarmor" får det braiga priset också efter sista oktober! Blir det ett flertal som nappar, så lovar jag att visa att jag är tacksam för hjälpen! Jag vet var du bor, moooahahahaaaaa... ;-)
Må bäst, jag kollar under helgen om du har hittat på något kul.
Kram.

http://tantmarit.sese

 
Eva

Eva

28 oktober 2011 20:49

Jag blir glad av entusiastiska hantverkare och önskar jag också kunde :-)
Tack för att du ledde mig hit! Massor att utforska!

http://provtyckningar.blogspot.com

 
Gärdsmygen

Gärdsmygen

13 november 2011 17:51

Vad spännande! Och nu fick jag se Sinneskatten!

http://litenfagel.blogspot.com

 
Nett

Nett

21 november 2011 11:31

Så vackert :) Måste kolla och studera mera inom gaffeltekniken för den har jag fastnat för, jag har virkat i många år men inte använt mig av nätets hjälp för att forska vidare, sedan jag började med det så har en helt ny värld öppnats :)

http://www.enkoppkaffe.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards