pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Workshop med danska stickdesignern Helga Isager

Av Gun - 4 december 2011 10:25


Igår deltog jag i en stickworkshop, som Länshemsslöjdkonsulterna arrangerat i Slöjdhuset, med danske stickdesignern Helga Isager. I våras besökte jag Isagers butik i Danmark och köpte både garn och böcker. Mina hemliga stickningar är från den här boken.



Alla gånger hjälper det inte att googla fram förklaringar för de olika stickförkortningarna. Jag har dock sådan tur att kursledaren för tvåändsstickningen, Karin Kahnlund, har bott i Danmark så hon har hjälpt mig att förklara vissa delar i mönstren.

  

Glad blev jag när jag i höstas fick se att det skulle bli en workshop med Helga Isager (Mariannes dotter). Igår var det äntligen dax och en drös med glada förväntansfulla stickerskor samlades med stickorna i högsta beredskap.


Helga visade delar av sin kollektion, både tidigare och kommande kollektioner. ÅÅÅÅååååå sa vi mest hela tiden, förstummade över hur det kan bli när man blandar garn, tjockt, tunt, olika strukturer och material. Stickar på tvären och gör olika kanter.


Den här koftan är för ljuvlig med sina klockor och kolla tröjan som Helga har på sig. Bilderna kan inte visa hur ljuvliga dessa plagg är. Titta här på mera hon har designat.


   

Det framgår inte så tydligt att den här sjalen är stickad av olika garntyper. 



Och så satte vi igång med de 6 mönstren vi skulle sticka. Klockkemönster og rib med drejet vrang, tofarvet patent, hulkrus, laenkestrikning med fremhaevede masker, vandrette masker med biesekant, neverkont I 3+1-tweed. Hmmmm.... bara att läsa rubrikerna blev man litet snurrig av, men när man börjat att sticka så föll liksom sticktermerna på plats. Se så glada vi är!


    


En del tycker det är trist att sticka provlappar, men ska man få ut något av en sådan här dag är det bara det som gäller. Något annat hinner man inte med. Den första vita provlappen är "Vandrette masker med biesekant". Du kanske ser att maskorna helt plötsligt är vågräta i stickningen och litet otydligt till höger finns den stickade vikta kanten, som jag sedan fortsatt att sticka ifrån. Så är det hålkrus och dessa underbara klockor som absolut inte vara svåra att sticka - yeeeeeeeeeeeehhh!



Nu har jag börjat med ett par muddar i laenkestrikning med fremhaevede maskor där jag blandar två helt olika garntyper. I stickningens början ändrade jag litet i mönstret för att se hur det blev. Jo, jag skrev upp det så att nästa mudd blir likadan   


 

  


 
 
4U2

4U2

4 december 2011 11:19

???
Ja, så reagerar en som bara kan det mest elementära ;) :) Men fina grejer ni lärde er!

http://4u2really.blogspot.com

 
Miastickar

Miastickar

4 december 2011 11:29

Vilken kul kurs! Den där vita provlappen med maskor tvärs över....så effektfullt! JAg gissar dock att jag skulle ha stora problem, vi här uppe i norr förstår ju inte danska så bra!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
carina

carina

4 december 2011 11:34

Oh så avundsjuk jag blir!
undrar om Helga är dotter till Marianne Isager borde vara så. När jag på 90-talet sålde M Isagers garner var jag på väg till danmark, men av någon anledning blev det längre och längre dit.
Kanske är dags att ta sig en tur nu.
ha en underbar go tid Gun och njut av limpan!
carina

http://sinneskattenspyssel.blogspot.com

Gun

4 december 2011 13:20

Yes Helga är Mariannes dotter...åk dit! Ta färjan Göteborg-Fredrikshamn så kan du besöka Skagen också på väg till Isager. Kanske kan du ta en avstickare ner till Fanö där Christel Seyfarth finns.

 
Elisabet

Elisabet

4 december 2011 11:59

Åh, vad mycket kul ni kan göra som bor i storstan!

http://textilainslag.wordpress.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

4 december 2011 12:35

Aaaaaah, så fina saker hon gör. Och hålkruset gillar jag skarpt. Min mössa i hålkrus ligger i en påse och väntar sedan tidigt i våras på att bli klar. Nu måste den bli färdig! Huvudstaden verka bjuda på många arrangemang för "såna som oss". En mysig andra advent önskar jag dig.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

Elisabeth

4 december 2011 13:04

Så bra du har berättat om vår fina dag igår. Och du har redan börjat på nytt projekt!!

Gun

4 december 2011 13:18

Åh så roligt Elisabeth att du hälsar på hos mig....såg din hälsning igår också. Det var en otroligt bra workshop! Vi ses ju snart igen hoppas jag.....

 
Mona

Mona

4 december 2011 17:44

Vilken kollektion hon har! Och vad mycket vackert ni fick lära er. Måste ha varit en givande helg!

http://hagstaskola.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

4 december 2011 19:39

Ser ut att ha varit en mycket givande dag! Fast danska är som Mia säger omöjligt att förstå för en norrlänning. Det är lika svårt tvärtom :-)

http://www.anjson.wordpress.com

 
med nål och tråd

med nål och tråd

4 december 2011 20:02

Sticka på danska, bara det låter svårt, men sjukt fint!!

http://mednalochtrad.blogspot.com

 
Mmatilda

Mmatilda

5 december 2011 08:19

Man blir lätt lite avundsjuk när man läser om såna här givande tillställningar... många inspirerande bilder var det. Nu fick jag t.o.m lust att sticka igen!

http://virkstaden.blogspot.com

 
Carina

Carina

5 december 2011 19:28

Danska är svårt tycker jag men ni verkar lära er finfina grejor =D

http://carinasvirkning.blogg.se

 
Tino

Tino

6 december 2011 17:05

Så spennende kurs dere var på, og så gøy det ser ut. Og jeg likte veldig godt trøyen hun har på seg.
Klem
Tino

http://ti-nos.blogspot.com

 
Ingen bild

anettelj.blogspot.com

6 december 2011 19:10

Hej Pysselfarmor! Jomenvisst är det så att jag är din "Hemlige" bokvän. Lämnade kanske lite för enkla ledtrådar.....Håller som bäst på att samla ihop lite gott o blandat som jag hoppas du kommer att gilla. Jag går just nu en utbildning på distans "Hantverk o design" så kul!! Just nu lär jag mig smygmaskvirkning, senare ska jag prova nålbindning o tvåändsstickning, det var där jag tänkte jag kunde få lite tips från dig. Ha d gott så hörs vi snart

 
Marre

Marre

6 december 2011 20:10

Tack detsamma fast det blev lite sent då det nu ju är tisdag idag, he.

Kul kurs och så mycket nytt du får lära dig :) ser galet för avancerat ut för en här, hu.

Ha det gött. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Miastickar

Miastickar

6 december 2011 21:48

Vore ju bara jättekul med en stickworkshop i norr! HAr aldrig varit på en workshop men drömmer om att få gå på workshops och lära mig nya saker! Kollade på youtube och hittade hur man går ett rätt varv på tvären!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

7 december 2011 08:51

Stort tack för tipset. Det tänkte jag inte på. Inne i frysen ska den, riktigt kall ska den bli. Och kanske pyttelite starkare...

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

7 december 2011 20:55

Åh vilken fantastisk workshop, förstår att ni hade det jättekul! Gillar din kamerarem, kommer att bli super! :-)))

 
Jeanette

Jeanette

8 december 2011 07:02

Jag brukar aldrig sticka provlappar. Är alltid så ivrig att komma igång på riktigt.....det har straffat sig många gånger ;-) Dina provlappar var ju små konstverk i sig! Låter som en fantastisk workshop!

http://jeanettescreative.blogspot.com

 
Annelie

Annelie

8 december 2011 19:09

Haha! :) Nu har jag alltid hittat dig... ;) Jag hade funderingar på att de var du men... Ja, jag hade ju ingen aning... Härligt att det var du! :)

http://antiann.blogspot.com

 
Maria

Maria

8 december 2011 23:36

Hej!
Kul med kurs. Jag är ingen stickare (eller jag gör det väldigt sällan, har liksom inte tid), men det där ser kul ut.

http://jagblommar.blogspot.com

 
Annelie

Annelie

9 december 2011 07:55

Halloj!
När du sa att du hade mc i loggan förstod jag direkt. :) Gör gärna ett inlägg om vårt detektivarbete!

Har inte läst någon av titlarna du nämnde. Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist verkar också spännande. :)

Nu till jobbet! :)
/Annelie

http://antiann.blogspot.com

 
Ulrika

Ulrika

9 december 2011 20:17

Oj vad snygga grejor. Sjalen var underbart fin.

Och roligt ser alla damer ut att ha det. Provlappar eller inte. Kul verkar det vara!

http://www.ulrikasyr.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards