pysselfarmor

Alla inlägg under december 2011

Av Gun - 11 december 2011 16:42

Idag har jag knåpat ihop en granrisjulbock. Den står nu på trappan och väntar på frisören för den här bocken måste friseras rejält så att den får den rätta formen. Frisören kommer en annan dag för nu är det mörkt ute och frisören gick hem till sig för att laga middag.


 

Stommen spikade jag ihop av gamla brädbitar och lister. Två gamla kemtvättsgalgar blev bra som horn. De tejpade jag fast med silvertape på huvudet. Sedan var det bara att klä stommen med granris som jag surrade fast med stråltråd.  Men som sagt....frisören måste ta en vända med en sax runt både huvud och kropp för att bocken ska bli riktigt julfin!


 

Av Gun - 9 december 2011 22:30

  Ja just det, detektivarbete har jag ägnat mig åt ett par kvällar. Orsaken är att jag är med i julklappsbokbytet hos En bok om dagenDet fungerar så att jag har fått mig tilldelat en adress, en bloggare som jag ska skicka böcker mm till. Den personen ska lista ut vem jag är genom att jag ger mig tillkänna på den personens blogg med olika diffusa ledtrådar.


Jag i min tur får ett paket från en annan bloggare och den ska ge mig ledtrådar och jag ska försöka lista ut vem det är. Det är inte lätt att försöka gissa rätt bland 65 deltagare. Men något skulle vara gemensamt och det tog jag fasta på och insåg att det måste vara hantverk då för jag tyckte mig inte se några fotobloggare bland deltagarna...ja, jag har ju inte klickat mig in hos alla, men nästan alla.


Hur som helst så listade jag ut att Anette stickar och virkar var min bokvän som ska skicka paket till mig.


Jag har nog varit litet retsam med Annelies liv och litet till   som jag ska skicka paket till, men hon kom på att det var jag.


Det har varit kul att leka denna katt-och-råtta-lek och det ska bli spännande att se vad som finns i mitt paket när det anländer.


Av Gun - 4 december 2011 10:25


Igår deltog jag i en stickworkshop, som Länshemsslöjdkonsulterna arrangerat i Slöjdhuset, med danske stickdesignern Helga Isager. I våras besökte jag Isagers butik i Danmark och köpte både garn och böcker. Mina hemliga stickningar är från den här boken.



Alla gånger hjälper det inte att googla fram förklaringar för de olika stickförkortningarna. Jag har dock sådan tur att kursledaren för tvåändsstickningen, Karin Kahnlund, har bott i Danmark så hon har hjälpt mig att förklara vissa delar i mönstren.

  

Glad blev jag när jag i höstas fick se att det skulle bli en workshop med Helga Isager (Mariannes dotter). Igår var det äntligen dax och en drös med glada förväntansfulla stickerskor samlades med stickorna i högsta beredskap.


Helga visade delar av sin kollektion, både tidigare och kommande kollektioner. ÅÅÅÅååååå sa vi mest hela tiden, förstummade över hur det kan bli när man blandar garn, tjockt, tunt, olika strukturer och material. Stickar på tvären och gör olika kanter.


Den här koftan är för ljuvlig med sina klockor och kolla tröjan som Helga har på sig. Bilderna kan inte visa hur ljuvliga dessa plagg är. Titta här på mera hon har designat.


   

Det framgår inte så tydligt att den här sjalen är stickad av olika garntyper. 



Och så satte vi igång med de 6 mönstren vi skulle sticka. Klockkemönster og rib med drejet vrang, tofarvet patent, hulkrus, laenkestrikning med fremhaevede masker, vandrette masker med biesekant, neverkont I 3+1-tweed. Hmmmm.... bara att läsa rubrikerna blev man litet snurrig av, men när man börjat att sticka så föll liksom sticktermerna på plats. Se så glada vi är!


    


En del tycker det är trist att sticka provlappar, men ska man få ut något av en sådan här dag är det bara det som gäller. Något annat hinner man inte med. Den första vita provlappen är "Vandrette masker med biesekant". Du kanske ser att maskorna helt plötsligt är vågräta i stickningen och litet otydligt till höger finns den stickade vikta kanten, som jag sedan fortsatt att sticka ifrån. Så är det hålkrus och dessa underbara klockor som absolut inte vara svåra att sticka - yeeeeeeeeeeeehhh!



Nu har jag börjat med ett par muddar i laenkestrikning med fremhaevede maskor där jag blandar två helt olika garntyper. I stickningens början ändrade jag litet i mönstret för att se hur det blev. Jo, jag skrev upp det så att nästa mudd blir likadan   


 

  


Av Gun - 2 december 2011 17:53

Jag har startat ett så roligt broderi! En kamerarem till min spegelreflexkamera. Broderifärgerna ska vara rött, vitt och två nyanser grönt. I ena blomman, den som ni knappt ser längst bort, har jag broderat fast tenntråd. Varannan blomma består av en tofs. Tofsarna som jag har måste ångas och klippas så att det blir mindre och tätare. Undersidan av remmen syr jag av linnetyg.


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards