pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Broderade muddar och fjälltur

Av Gun - 20 juli 2012 22:45

De här muddarna har värmt hyllan väldigt länge! Jag började med dem på en broderikurs med Carina Ohlsson. Broderade en av varje och tänkte att jag skulle göra den andre när jag kom hem. Pyttsan - inte blev det så! Nu bestämde jag att man visst kan ha en av varje och gjorde dem klara.


Den där blanka dekorationsraden är klippt från en innerpåse till en vinbox.

Det doftade vin i början, men inte nu längre.


klicka på bilderna så blir de större


   

När vi kom till gården blommade rönnen (=vår!) och blomsterängen var i praktfull sommarblom! Det var för 14 dagar sedan. Nu är rönnblommorna vissnade, men vi fick se nya när vi vandrade upp till ett fjäll häromdagen. Där mötte vi våren och snön.


Vi är hundvakt till yngste sonens Nelly (4 kg lätt!) och hon blir alltid så glad när hon får gräva i snö. 


      

  


Vi hade sådan tur att regnet vandrade runt omkring oss - inte ett droppe föll där vi var.


    



Första bilden är Lappspira och nummer två är Fjällviol.

Fjällviol är det massor av - fjällens vårblomma.


   


Det är också väldigt gott om Blåhake där. Det är "Lapplands näktergal".

Honorna kommer alltid nära, men den vackra hanen håller sig på avstånd eller som här gömmer sig bakom grenar. Jag ska tillbaka dit och försöka fånga en bättre bild på han med blå haka!


   

Plötsligt var det någon som sprang omkring och pep varningssignaler! Ljungpiparen försöker alltid lura fiender bort från boet genom att springa i riktning från boet.


 


I dalgångarna finns det massor med smörboll!

Det är också en typisk fjällväxt.


 

 
 
Anette

Anette

21 juli 2012 00:47

Det är vackert med snö i fjällen även på sommaren. Men... lova att du inte tar med den hit :-) Kör försiktigt och välkomna!

http://anjson.wordpress.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

21 juli 2012 06:54

Men oj så fina bilder du ger oss. Och vilket hundparadis! Vidderna är så vackra och liksom öppnar ens eget begränsade inre rum :-/

Muddarna är så konstverk.

Den gamla damen mår efter omständigheterna bra, själv mår jag inte alls. Vi bor i varsin trappuppgång i huset och nu har vi fått bra kontakt med varann. Det är så hemskt att vålla någon annan skada. Nu ska Mika hållas kopplad, ingen lek med boll på gräsplanen här utanför. Hon är för stor och när hon får sina lattjolajban-spel blir hon för yster.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Gun

Gun

21 juli 2012 08:54

Ombyte förnöjer så visst passar det med olika dekorationer. Vad ljuvliga bilder, tänkt att gå i snö just nu:)

http://syssi.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgtreta

21 juli 2012 10:37

Ja dom är snygga och det är vackert där du är. Toppen att få uppleva vår igen

 
Tomtan

Tomtan

21 juli 2012 21:56

Vad svårt de är att lämna kommentar hos dej.... De kommer nån reklam och lägger sig över som ett svart skynke och jag vet inte riktigt var jag ska skriva.....
Mif så är det härliga bilder och jag undrar vilket fjäll du varit på?????? Själv åker jag till Härliga Härjedalen imåra eller "landskapet som Gud glömde" som de står i läroböckerna!!!!

http://www.entomtastankar.wordpress.com

 
Tant Marit

Tant Marit

22 juli 2012 14:52

Okej, det är ju inte mitt älskade hav, men jag erkänner: VAD VACKERT DET ÄR!!!
PS: jag längtar till hösten och min stickning, känner att jag fortfarande har "för mycket omkring mig", så jag väntar lite till innan jag börjar med det roliga! halva nöjet ju, att längta menar jag.

http://tantmarit.se

 
Nett

Nett

23 juli 2012 09:30

Underbara bilder :) Men snö.. *ryser*
Och sedan är du så duktig på att brodera.

http://www.enkoppkaffe.se

 
miastickar

miastickar

23 juli 2012 17:12

Ser härligt ut med en fjällpromenad fast jag saknar inte snön, den får man nog av här!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Hedvig

Hedvig

23 juli 2012 19:43

Sååå fina muddar! Börjar få en viss Pysselfarmor-abstinens nu. Tur att HV börjar snart! :)

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Rantamor

Rantamor

23 juli 2012 22:39

Så vackra och så igenkännande foton du visar...
lite har jag på min blogg som du måste fixa namn på...

Ha fortsatt bara finfint...

http://rantamor.blogspot.com

 
Elanit

Elanit

23 juli 2012 22:49

Ja man kan verkligen ha en av varje! Jättefina!

http://www.elaknit.blogspot.com

 
Ingen bild

Stickgreta

24 juli 2012 09:39

När åker du ner. Om jag inte är hemma så svänger du av från E4 i Harmånger och åker till Strömsbruk. Alldeles när man kommit över ån svänger du till höger. Det är skyltat. Stängt måndagar

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

24 juli 2012 10:51

Nelly ser verkligen ut att stortrivas och här skulle man också velat besöka denna fantastiska fjäll, en dag så, hi.

Jo, vi har verkligen haft tur när det gäller Caesar. Han kan inte ha fått det bättre :D

Jätte vackra och mysiga bilder, tack för att du delar med dig av allt det fina… Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Marianne

Marianne

24 juli 2012 19:43

Lyckliga du som kan vandra på fjälltur !! Får bli nästa år för oss... fina bilder !
me like

http://mariannehandarbetar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards