pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2012

Nytt på hantverksfronten och så var det palt- och kroppkakefest!

Av Gun - 3 augusti 2012 20:43

Linneas kofta, som jag visat tidigare, kan jag inte blocka förrän jag är i Tumba igen. Där har jag den stora pusselhopphagen för ändamålet.

  

Så nu ska jag sätta stickorna i Elsas kofta.

Och man ska börja med kragen.

Tror att det är typ upp- och nedkofta.

 


När jag sitter vid brasan ute så vill jag tälja.

Tror, näää jag vet, att detta är början till en festspira som ska dekoreras på något sätt med björnmossa och band.


 

En ny sypåse är på gång också.

Var ju på kurs i Järvsösöm i Järvsö och tänkte att jag ska träna litet!



Fick för mig att bjuda hela byn på palt- och kroppkakefest.
Alla tacka ja - vi blev sammanlagt fyra!



Den ljusa är kroppkakan och då är slutledningsförmågan lätt vad det andra är. Lingonsylt är ett måste till båda, men till palt vill jag också ha smör- och sirapsröra. Det tycker min sambo är en något konstig kombination, men till hans förvåning så gjorde ena grannen en likadan röra!

 
 
Eva Hudin

Eva Hudin

4 augusti 2012 05:51

"Elsas kofta" ser urläcker ut. Vilken härlig sysselsättning vid brasan. Akta fingrarna bara! Kroppkakor och pitepalt mättar. De regionala/lokala variationer är stora, inte minst vad man ska ha till. Det sägs t ex att man i Bohuslän måste ha lingonsylt till sillen.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
carina

carina

4 augusti 2012 08:10

Stora fester för hela byn du tar då i!
Jag skulle gilla din by, man kanske har en möjlighet att vara ifred där?
Själv är vi i vårt paradis efter en veckas jobb och som av en händelse så ringde tre i går och kommer och sover över tills söndag....så blev det med den ensamheten.
Ha en skön fortsättning av helgen.

http://sinneskatten.blogspot.com

 
friskyfrog

friskyfrog

4 augusti 2012 09:11

Mmmmmm, kroppkakor med smält smör och lingon är bland det bästa jag vet. Tyvärr är det ingen annan i familjen som känner som jag...
/kram

http://friskyfrogmade.blogspot.se

 
miastickar

miastickar

4 augusti 2012 10:05

Elsas kofta ser fin ut och blir nog bekväm när den är ribbstickad! Palt äter jag gärna men bara med smör, ingen lingonsylt eller sirap! Lingonsylt är tradition här dock inte sirapen!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Gun

Gun

4 augusti 2012 13:46

Det var då mycket fint att titta på i dom två inläggen. Lingonsylt är en favorit hos mig, går att använda till nästan allting :)

http://syssi.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

4 augusti 2012 14:37

Fina pinnar! Blir nog en festlig spira. Och koftan ser ut att bli jättefin. Men palt och kroppkakor...vet inte.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Anette

Anette

4 augusti 2012 19:05

Åh, om vi hade bott i byn och fått dessa delikatesser! Vi puttrar upp till Borkan på tisdag och fiskar några dagar. Kanske får vi möjlighet att ses :-) Den koftan ser ju superfin ut!

http://anjson.wordpress.com

 
Elisabet

Elisabet

4 augusti 2012 21:38

Blodrot låter mer intressant än palt. Provar gärna! Det behövs inte mycket för ett test.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Cecilia

Cecilia

5 augusti 2012 10:02

Den festen hade jag gärna kommit på!

Jag tror att det är hälsosamt att "behöva" planera sina inköp. Det är lite tokigt som vi har det nu att det går att få tag på nästan allt nästan dygnet runt. Ja, inne i Göteborg är det väl dygnet runt som gäller för mat. Jag är inte så ressugen i mig själv men följer sonen alltefter hans försiktiga önskemål och har på kuppen fått se och uppleva en hel del! Inlandsbanan kände jag inte ens till innan han föreslog det, men det var fint. Annars tänker jag mer som du, gott att få vara stilla... :-)

http://cecilias-sida.blogspot.com

 
Myzpyz

Myzpyz

5 augusti 2012 21:24

halloj!
ledsen att jag varit osynlig, det har varit lite för mycket bara...
mmmm palt o kroppkakor *avis* bara haft smör o lingon till, aldrig sirap.
ska du på Risbrogäddornas stickevent?
kraMyz

http://myzpyzzel.blogspot.com

 
Hedvig

Hedvig

6 augusti 2012 22:02

Oh, jag gillar sypåsen! Kommer man kanske få se mer av på torsdagar framöver? :)

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

7 augusti 2012 18:26

Ja det är kul att brodera. Kul att Järvsö hänger med.
Har du gjort kroppkakor själv? Då är det gott och som sagt lingon gåt till allt.
"Blommorna" på min blogg är nog tallört även om du räckte upp handen och allting. Jag förstår att tallört lever i barrskog och vätteros i lövskog

 
Karina

Karina

11 augusti 2012 23:53

Smör och sirapsröra hade vi alltid till palt när jag var barn men nu nöjer jag mig med smör och lingon. Härligt när hela byn tackar ja, jag skulle inte bjuda in hela byn till paltfest. Det bor väl ca. 300 pers. här, skulle kunna bli lite trångt ;)

http://himmeloch.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards