pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2012

Av Gun - 11 augusti 2012 17:13

Igår var vi på min brorsdotter Annika Stålendahls vernissage i Stensele på Kulturcaféet Shangri-La. Annika bor sedan många år på Orust, men precis som med mig så går inte de lappländska rötterna bort. Det här är första vernissaget hon har här i norr, men jag är säker på att det blir flera för så välbesökt som detta var!


Till höger står Annika med armen om för mig okänd dam

Du kan klicka på bilderna så blir det litet större.


     

              

Caféet ägs av Kristina Maximova och Andreas Johansson.

Kristina målar underbara färgglada akvareller.

Så småningom ska hon ha utställning i Stockholm och jag ska bevaka när den blir av.


 


Jag fick bråttomt att slutföra hjortronsmycket (handledssmycke) som jag börjat på för någon månad sedan för jag tyckte att det skulle bli en bra vernissagepresent tillsammans med en flaska mousserande och ett par örhängen jag gjort tidigare. Det är Katarina Brieditis som har formgivit handledssmycket efter inspiration av Mäarta-Stina Abrahamsdotters vaggtäcke. Örhängena glömde jag att fotografera.....

 

Av Gun - 8 augusti 2012 13:25

För några dagar sedan körde jag till Tärnaby, ca 20 mil tur och retur, för att delta i Fjällbotaniska Trädgårdens blomstervandring till Gieravardo. Det är en växtrikt fjäll bl.a beroende på att det är kalkrikt. Vi fick uppleva tre årstider under vandringen - sommar, vår och vinter. Jag har gått denna vandring tidigare, men gör det gärna om och om igen. Guiderna är suveräna och varje gång lär jag mig något nytt.


Kung Karls Spira, Västerbottens Landskapsblomma 


Gullbräcka


Fjällvedel


Fjällgentiana 


Blodrot


Knoppbräcka


Fjällsmörblomma


Lopplummer - vid beröring sprätter den iväg sina fröer.



Och så hoppade en liten harpalt fram ur några videbuskar.


 


Det fanns fjällsippor i massor!


  

  

  

      


Ullvidet visade upp olika stadier


   





Här syns årstiderna - vinter, vår och sommar.

Fjällen ligger på andra sidan dalen.

Vi går på en bred tjock snödriva - runt omkring har inte gräset ens kommit upp.


 

Av Gun - 3 augusti 2012 20:43

Linneas kofta, som jag visat tidigare, kan jag inte blocka förrän jag är i Tumba igen. Där har jag den stora pusselhopphagen för ändamålet.

  

Så nu ska jag sätta stickorna i Elsas kofta.

Och man ska börja med kragen.

Tror att det är typ upp- och nedkofta.

 


När jag sitter vid brasan ute så vill jag tälja.

Tror, näää jag vet, att detta är början till en festspira som ska dekoreras på något sätt med björnmossa och band.


 

En ny sypåse är på gång också.

Var ju på kurs i Järvsösöm i Järvsö och tänkte att jag ska träna litet!



Fick för mig att bjuda hela byn på palt- och kroppkakefest.
Alla tacka ja - vi blev sammanlagt fyra!



Den ljusa är kroppkakan och då är slutledningsförmågan lätt vad det andra är. Lingonsylt är ett måste till båda, men till palt vill jag också ha smör- och sirapsröra. Det tycker min sambo är en något konstig kombination, men till hans förvåning så gjorde ena grannen en likadan röra!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards