pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 4 september 2012

Norabygdens Ljusstråk och litet provlappsvisning

Av Gun - 4 september 2012 21:38



Den här helgen hade vi planerat köra mc till Nora tillsammans med goda vänner, men på lördagmorgonen regnade det så förskräckligt så det blev bil i stället.


I Nora med omnejd var det Ljusstråk, en kulturslinga och inte en traditionell konstrunda, som också omfattar teater, dans och musik. Vi besökte många utställare i olika miljöer. Vårt första besök var i Svalbo där bl.a Elisabet Jansson ställde ut. Jag blev så exalterad över hennes växtfärgade sjalar att jag glömde att fotografera hennes vackra kuddar. Du kan besöka henne här för att se en av hennes kuddar  och här för att läsa om de färgexperiment hon gör.    


klicka på bilderna så blir de större

   

Alldeles bredvid ligger Järle kvarn där det också var utställning.

Anna Eggert har gjort den här klänningen av aluminium.

I Skrekahyttan var Vikers hembygdsförening engagerade i att stampa vadmal. En av eldsjälarna där är Ulf Larsson och du kan läsa mera om vadmalsstampen på hans hemsida.  En vadmalsstamp används för att valka ylletyger. Den här vadmalsstampen drivs av en elmotor.

 
Litet framåt har det gått med provlapparna – en del av dem har blivit blockade och fotograferade.
Jooo jag har flera och dessutom ska jag sticka några till.

 

Knoppar i två färger är en teknik som drar ihop stickningen. Ska sticka det mönstret i flera färgkombinationer och olika garn. Det är den första hemuppgiften!


Den andra uppgiften är att göra ett eget mönster med räta och aviga maskor.
Rita upp det och sticka det.


Och så ska jag göra ett eget mönster med lyfta maskor och sticka provlapp.

Den där sista uppgiften blir nog litet "pillemarisk"....dvs där får jag tänka ordentligt - aj aj aj!  

  Rand i två färger går snabbt att sticka.

 

Hermanna Stengård var lärarinna på Gotland och hon gav 1925 ut boken Gotländsk sticksöm. Hon reste också runt och samlade in stickade alster, som man kan se hos Gotlands Läns hemslöjd i Visby.


Fågeltramp är ett mönster av Hermanna Stengård och finns i boken.

 

Hermanna stickade en underkjol i det här mönstret och kombinationen av  räta och aviga maskor drar ihop arbetet så att det lägger sig i veck så att det ser plisserat ut.

 

Hos Ulla-Britt Önnestam finns en sjal i det här mönstret!


Efter allt vandrande i helgen var det skönt att sätta sig ned och titta på utsikten.

    

 
 
Anna Maria Hu lt

Anna Maria Hu lt

5 september 2012 07:34

Så flitig du är, visst är det skoj!

http://Knitonnet.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

5 september 2012 07:45

Verkligen roligt att träffa dig på Ljusstråk! Hoppas ni hade en bra helg i Bergslagen. Ska försöka komma på brodericafé, men det blir inte den här veckan och inte nästa gång heller.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Anette

Anette

5 september 2012 08:37

Men åååååh, i närheten av mina barndomstrakter! Vi har aldrig varit nere på besök när det varit ljusstråk, men många gånger önskat att få se det! Från Svalbo Keramik har jag en hel samling vaser, äggkoppar, skålar, lampor, muggar m.m Fin keramik. Från serien när de gjorde äggskalsliknande överkanter. Lyckos er!!!!

http://anjson.wordpress.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

5 september 2012 09:01

Men vilken härligt utflyktsmål och vilka fina bilder du bjuder på. De där naturbilderna är ju bara så braaaaaaa! Provlapparna får det att klia i fingrarna. Synd att ni inte kunde hoja. Tvåbenta bufflar är nog inte riktigt "min grej". Men de fyrbenta är väldigt vackra att se på :-)
/Eva

http://eva-hudin.blogspot.com

 
ylva

ylva

5 september 2012 09:16

Finfina bilder, ser ut att ha varit en lyckad utflykt. Är fortfarande imponerad av din växande provlappssamling. Kul att det blir som ett bibliotek liksom.
Ha det !

http://fastamaskor.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

5 september 2012 09:57

Så många lappar du stickat redan!!! Knoppar i tvåfärger hade underbara färger. Här nystas det en del garn till nästa gång. Behvöer fylla på lite.

http://sannstick.blogspot.com

 
Ingen bild

Hantverkarglädje

5 september 2012 10:27

Hej Pysselfarmor!
Jag halkade in här när jag sökte kantarellskog på google. Jag bor i Österbotten Finland och har alldrig plockat svamp. Skulle nu vara sugen på att leta kantareller och undrar om du möjligen kan tipsa mig om jag skall leta i låg våtmark eller kan de även finnas på sandmarker? Gissar att du kan veta något om det där eftersom jag inte hittar några säkra beskrivningar.
Kanske det här var en lite ovanlig fråga men jag är tacksam för svar. Siv

Gun

14 september 2012 16:50

Hej,
Det finns nog inget rakt och korrekt svar på var kantareller växer. Är det gula kantareller du menar så kan jag berätta att i södra Sverige växer de i en typ av skog, blandskog litet mossigt och i norra Sverige där jag har min gård där växer de precis vid trädgränsen...höstkantareller växer i blandskog gräs-mossa....men som sagt detta finns det inget entydigt svar på utan försök att hitta någon i dina trakter du kan fråga.

 
Marre

Marre

5 september 2012 12:53

härligt utflyktsmål och vilka fina bilder :)

Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Mona

Mona

5 september 2012 16:18

Mina fröer kom idag! Tack så mycket! Vilka fina bilder du visar.
Och vad mycket fint du sett!

http://hagstaskola.blogspot.com

 
Tomtan

Tomtan

5 september 2012 18:08

Vilka härliga bilder du bjuder på!!!! Den sittande dalahästen är underbar!

http://www.entomtastankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Miastickar

5 september 2012 18:27

Vilken härlig utflykt! Brukar ta flera dar och smälta allt man sett. Här är inte så många såna evenemang. Har varit på hantverk i sommarnatten men jag tror inte att de haft det sista åren.

 
Saraspyssel

Saraspyssel

5 september 2012 19:46

Vilken massa provlappar! Idag fick jag fröerna – tack! Jag ska prova att så dem redan i höst, så håll tummarna för att det funkar även här uppe i norr! :-)

http://saraspyssel.blogspot.com

 
Ingen bild

missenskapare.blogspot.com

5 september 2012 22:06

Oj vad många lappar redan, knopparna är fina/Marie

 
Tantstickan

Tantstickan

5 september 2012 23:29

....inser att det var "länge sedan jag tittade förbi" din blogg. Så många underbara, fina bilder! Härligt att titta på ....

http://tantstickan.wordpress.com

 
sunna

sunna

6 september 2012 15:24

vilka otroliga bilder och vilken underbar utflykt, och tusen tack för alla blomfrö

http://sunnasblogg.blogspot.com

 
MarreRasmus&Ice

MarreRasmus&Ice

6 september 2012 19:11

Hejsan Svejsan i stugan... Hoppas ni mår bra och kan tänka mig att det är fullt upp som vanligt. Här har fotats idag så nu ligger bilderna ute om ni vill se, så också filmer :)

Ha det fint. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
kanarin

kanarin

6 september 2012 23:35

så mycket spännande! provlapparna är proffsiga! Själv improviserar jag med stickandet och det går sådär... ibland bra och ibland tar det dagar att repa upp och göra om, och göra om, och... men man lär sig välan, fast det tar som sagt tid!

Jag har funderingar på växtfärgning, specifikt så vill jag färga virkad spets rosa.
Via Pinterest ( som jag till slut när det går att logga in där utan fejan har gått med i((äntligen!)) har jag hittat att folk använder avokado att färga med, så det ska jag prova. Köpte avokado i går faktisk (varför vänta ;))

http://femtinio.blogg.se

 
Karina

Karina

7 september 2012 00:09

Härlig utflykt, nu har du väl laddat dina kreativitetsbatterier så de rinner över. Och så alla dessa provlappar, dom blir som små konstverk i sig själva. Har du funderat på att göra något av dom sedan?

Jag tror jag måste anmäla mig på någon stickkurs eller nåt framöver, kreativt input behövs så jag inte börjar gå på tomgång ;)

kram

http://himmeloch.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

7 september 2012 07:43

Så länge som jag sitter och gapar som en hungrig fågelunge, fast av bryderi, lär det inte bli någon butik på nätet. Kunskapen om publiceringsverktygens är som bortblåsta. Men jag brukar knäcka nötterna även om det tar sin lilla tid. Utbudet blir diverse :-)

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

7 september 2012 09:05

Full av beundran både för det du gör och allt som går att göra.
Fantastiskt vackra och orginella bilder

 
carina

carina

7 september 2012 10:07

Men vilken helg du haft, Nora med omnejd är så fint.

http://sinneskatten.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

7 september 2012 12:38

Ja, klänningen var fin under bron! Jag gick förbi flera gånger innan jag upptäckte den.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

7 september 2012 13:30

Tack för tipset och ha en riktigt trevlig helg i Grisslehamn,
hälsar
Eva

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Yvonne

Yvonne

7 september 2012 20:06

Vilken skaparkraft!
Ville bara tala om att fröerna jag vann har kommit fram! Längtar redan till nästa år så jag kan sätta dem och se vad som kommer upp!

http://yvoeri.blogspot.com

 
med nål och tråd

med nål och tråd

11 september 2012 13:09

Otroligt så mycket fint i ett enda inlägg! Och en massa annat härligt har du hunnit med medan jag har haft bloggpaus. :)

http://mednalochtrad.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards