pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Förökning i bokhyllan

Av Gun - 20 november 2012 17:50

Inser att det är längesedan jag bloggade om inköpta böcker, så nu är det en rejäl hög som ska presenteras. Först ut är Helga Isagers "Finstickat", som innehåller mönster till 24 plagg stickade på tunna stickor med tunna garner. Men det finns också mönster där garnen läggs dubbelt, tre- eller fyrdubbelt och då stickas med tjockare stickor.


Jag hade nöjet att delta i workshop med henne 2011 och besökte även butiken i Danmark under våren 2011.


Boken har inte det här utseendet. Jag har klistrat in bilderna på flickan i tröjan och de två koftorna bara för att du ska få se flera mönster ur boken.


Alla bilder är klickbara - de blir större då!



Eva Trotzigs "Varma tumvantar och några sockor"  är en riktigt "ögon-godis-bok".

Det är flera personer som delar med sig av både klassiska och moderna tumvantar och sockor. Här blandas en mängd modeller, tekniker och svårighetsgrader.


      


Mönstersticka i färg, med mössor och vantar med naturmotiv av Susan Anderson-Freed innehåller mönster på mössor, tum-, finger-, och torgvantar. Vantarna stickas från tummen/fingrarna och avslutas med mudden. Mönstren innehåller fåglar, djur och insekter. Jag har inte testat att sticka vantar på det här sättet, men det ska jag göra även om jag tycker det verkar helt bakvänt.


     


Stickarens stora mönsterbok av Lesley Stanfield och Melody Griffiths innehåller ca 300 stickmönster, som du får utgå ifrån och designa egna plagg med. Varje mönster har en färgbild på den färdiga uppstickade provlappen, en instruktion och ett diagram.

       


Inger Öbergs "Mönster och konstruktioner för barnkläder" innehåller mönster till kjol, byxa, trikåbyxa, klänning, t-shirt, skjorta och jacka i olika storlekar (86-140 cl). Till varje mönster finns en speciell måttabell med både kroppsmått och plaggmått angivna. Boken är utformad som en lärobok. Varje mönster har sitt avsnitt och där visas hur man justerar själva storleken om det skulle behövas.

Jag sydde mycket förr och har nu börjat fundera på att börja sy en och annan kjol till mig själv, för jag tycker att jag inte hittar några som jag gillar när jag springer in och ut i affärer. Men innan jag börjar sy till mig själv tänkte jag att det kanske är bra att träna på något mindre plagg, som barnbarnen får "drabbas av"   

 

Det började med att jag hittade Ann Woods sidor där hon visar hur hon skapar sina vackra fåglar. Det ledde mig så småningom till nästa bokinköp, The artful bird av Abigail Patner Glassenberg. Googla på "the artful bird" och titta på bilderna så ser du många vackra skapelser och även sidor ur boken.

   

Apropå fåglar så är nästa broderiprojekt, när kameraremmen är klar, de här fåglarna som finns i "Brodera på ylle" av Eva Berg, Carina Olsson, Anna Wengdin och Annhelén Olsson.

Fåglarna har Carina Olsson skapat och nästa kurstillfälle på lördag ska jag studera dem närmare.

   


 
 
Missen

Missen

20 november 2012 19:55

Oj vad mycket fina böcker. Hoppas att allt är bra med dig.

http://missenskapare.blogspot.com

 
Mmatilda

Mmatilda

20 november 2012 20:23

Jag ser ett gemensamt tema... fåglar. Häftigt, särskilt de tredimensionella fåglarna!

http://virkstaden.blogspot.se

 
Ingen bild

Zoo keeper

20 november 2012 21:27

Har köpt "Brodera på Ylle". Behöver öva... :-))) Ha en fin höstkväll :-)) Här är det grått, men vi tänder ljus och kokar te! :-)

 
Ylva

Ylva

20 november 2012 21:48

Jösses vad med böcker ! Alla verkar helt klart värda att äga .Blev förtjust i boken Mönstersicka i färg .

http://Fastamaskor.blogspot.com

 
carina

carina

20 november 2012 21:54

Mmm vilken godispåse av böcker.
Mönsterboken ligger högt på min önskelista, och syboken låter intressant.
Värkar som du pysslar med mycket,kul!
Carina

http://sinneskattenspyssel.blogspot.se

 
Anette

Anette

21 november 2012 07:18

Gaaaaah! Här sitter jag i ett pyssellimbo uppe i ödemarken och får inte tummen ur med något handarbetande överhuvudtaget. Och så visar du alla dessa fantastiska böcker. Kan inte du packa bilen full med böcker och material och komma upp och veva igång mej ;-) Fåglarna var ju oemotståndliga!

http://anjson.wordpress.com

 
Ingen bild

Stickgreta

21 november 2012 08:54

Oj, nu hamnar nog några på önskelistan. Jag köper till mig själv så vet jag vad jag får. Ibland blir det inte så mycket stickat men mycket tittat. Händerna vill liksom inte, men ögona är det inget fel på!

 
Ingen bild

Margit Axelsson

21 november 2012 13:07

Hej pysselfarmor. Jag skrev en kommentar men vet ej vart den tog vägen.
Ville bara kolla att du fått min adress. Kan du skicka ett Mail till mig så jag vet . Tackar så mycket för vinsten.
Min Mailadress är: maxelonia@yahoo.se
Margit(maxelonia)

Gun

21 november 2012 18:21

Jo jag har fått din adress och muddarna är skickade. :-)

 
Tomtan

Tomtan

21 november 2012 18:35

Vilka underbara böcker!!!!

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Margit Axelsson

21 november 2012 19:17

Till pysselfarmor.
Vart tog det jag skrev vägen? Cirkulerar väl runt ute i cyberrymden.
Nu åker nog datorn ut i alla fall. Trodde att det funkade men icke sa nicke.
Tack för föregående svar.
Ha en skön kväll.
Margit(maxelonia)

 
Karina

Karina

22 november 2012 02:08

Kära nån då, nu fick jag ju lust att köpa lite böcker igen. Några av dessa har jag kollat på men inte kommit till skott. Det blir ett par punkter till på önskelistan. Tack för det :)

Ha en skön fortsättning på veckan

http://himmeloch.blogspot.com

 
sunna

sunna

22 november 2012 11:26

Nu blev det påfyllning på min önskelista till tomten

http://sunnasblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Margit Axelsson

22 november 2012 16:16

Än en gång tack för pulsvärmarna. Dem kom med posten idag.
Ursnyggt mönster. Du är verkligen jätteduktig på allt du företar dig.
Kram kram från mig.
Margit(maxelonia)

Gun

22 november 2012 17:31

Varsågod. Kul att du tycker om dem och att de passar! // kram kram

 
stubbetufsa

stubbetufsa

22 november 2012 18:35

Spennende bøker!
Du har det moro veldig lenge med å lage ting fra dem.
Klem!

http://stubbetufsa.blogspot.com

 
Anna Maria Hult

Anna Maria Hult

23 november 2012 07:40

Isagers bok verkar spännande och Trotzigs vantbok står på önskelistan.
Bra att du har koll på dem, ibland köper man ju böcker som inte håller förväntningarna.
Tack för kommentarer på hemlandets tungomål,

http://Knitonnet

 
Annika

Annika

23 november 2012 10:09

Härligt med böcker som inspirerar, brukar sätta mig med en god kopp te och bara njuta av alla härliga bilder.
Ha en bra dag.
Annika

http://svartahusets.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards