pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 27 december 2012

Brodera självporträtt är inte lätt

Av Gun - 27 december 2012 00:52

I mitten av december fyllde Brodericaféet två år. Det är Elin med bloggen Med nål och tråd som startade caféet och i början höll vi till i Kulturhuset, men av olika anledningar flyttade vi till Wayne´s på Hornsgatan.


Det var där vi firade tvåårsdagen med tända ljus på liten kaka. Dagarna innan gav Elin oss en födelesedagspresent! Vi ska brodera ett självporträtt som sedan ska sammanföras till en tavla/duk/kudde eller något annat. Vad vi sedan ska göra med det är fortfarande en gåta.


Inte är det lätt att brodera ett självporträtt med cirkelmåttet max 8-10 cm i diameter. Ska jag vara riktigt ärlig så spelar det nog ingen roll vilket mått det är för min del för det här var litet svårt.


Glasögonen får jag ta bort! Ser ut som jag varit i slagsmål - de är ju sneda! Undrar om det är smartare att brodera ögonen först? Sedan vet jag inte hur jag ska få till en näsa och mun!? Det första felet jag gjorde är nog att jag valde fel tyg. Ja ja vi får se om jag ids göra om alltihop....


Min tanke är det nog inget fel på. Det gäller bara att få ned alltihop med nål och tråd. Det jag inser är att jag måste förtydliga att den svarta ringen är ett objektiv som jag tittar ut från. Ett av min intressen är fotografering, så jag ville ha med en symbol för det. Det du kanske tror är ett rött brosch är ett nystan med 2 stickor i och till vänster finns en blank liten sak - nål med tråd i. Håret är jag nöjd med för så där rufsig är jag ofta!


 

 


Det skulle inte skada att gå grundkursen i Konstsömnad på HV, men tyvärr så finns den bara en vardagkväll i veckan. Blir litet jobbigt, när man arbetar heltid och bor ute i förort, att gå ett helt läsår med det upplägget i stället för en helg i månaden. Vi är några som "lobbar" för att en helgkurs ska startas och vi har redan anmält oss till den hösten 2013 genom att betala in anmälningsavgiften.   

 
 
Eva Hudin

Eva Hudin

27 december 2012 12:29

Det verkar som du är på god väg till något bra. Håret ser härligt rufsigt ut och franska knutar är jag mycket förtjust i. Kanske är tyger för grovt för att göra lite mer detaljerade drag, men ge inte upp.
Hälsar
Eva

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

27 december 2012 12:52

Att brodera överhuvudtaget är ett problem... ;-) Ser jättefint ut redan nu, impad! Och när jag satt och tittade på ditt fina självporträtt, såg jag din urcoola klocka! Så himla rolig! :-)))))

 
Rantamor

Rantamor

27 december 2012 13:52

Vilka vackra kalla foton du hade från Dikanäs, otroligt vintriga och vackra. Så som det ska vara i Norrland.
Hoppas att ni har det riktigt skönt och att det inte är fullt så kallt där, här har vi -14 idag, men vi tog en liten promenad, Rantafar har svårt att andas i kylan med sin astma och flimmer. Men skönt att komma ut lite efter allt svullande i julhelgen.

Och jag tycker att ditt självpoträtt ser riktigt bra ut, så som jag minns dig vid vårt hastiga möte i sommar.

Ha det fortsatt bra där uppe...nägra wiskeykrokusar finns väl inte ute i snön ännu... =)

Tjingelingen från Rantamor.

http://rantamor.blogspot.se

 
Ingen bild

Margit Axelsson

27 december 2012 14:30

Du har broderat ett mycket fint självporträtt.
Hyvens va du är duktig på allt handarbete.
För att inte tala om alla Foton du tar.
Ha en bra fortsättning.
Här är slaskväder och halt
Margit(maxelonia)

 
sunna

sunna

27 december 2012 15:10

visst syns det att det är du, duktig du är

http://sunnasblogg.blogspot.com

 
med nål och tråd

med nål och tråd

27 december 2012 15:55

Det är jättelikt, håret är verkligen på pricken alltså. Hoppas du har det skönt på semestern!

http://www.mednalochtrad.blogspot.com

 
lopplisa

lopplisa

27 december 2012 16:08

Det ser ju hur bra ut som helst! Håret.. makalöst!! Ja, inte för att jag kan bedöma likheten eller så, men wow! Vad fint!

http://lopplisa.wordpress.com

 
friskyfrog

friskyfrog

27 december 2012 16:39

Ser bra ut så långt! =)
/God fortsättning!

http://friskyfrogmade.blogspot.se

 
Anette

Anette

27 december 2012 20:36

Men oj! Hittills tycker jag det är du på pricken! Lycka till med resten, jag tycker det ser ut att bli jättebra. Är ni alldeles infrusna eller? Här hade vi minus 3 i morse och nu minus 19. Hej vad det svänger! Nu har vi ätit i 4 dagar så nu blir det svält i 4 veckor ;-)

http://anjson.wordpress.com

 
Miastickar

Miastickar

27 december 2012 21:32

Vilken tur jg inte är med där! Skulle aldrig klara av ett porträtt av mig själv men du verkar vara ett proffs!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Ylva

Ylva

28 december 2012 09:07

Ja , jag tycker också att det är mycket likt och jag vet inte om det gör så mycket att glasögonen är sneda

http://Fastamaskor.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

28 december 2012 12:49

Du har lyckats bra! Det syns att det är du. Jag har ju inte varit med så många gånger så jag kanske inte behöver brodera ett självporträtt?

Ha det så skönt uppe i Lappland! Lång resa; jag tyckte det var drygt att åka 35 mil igår, hem från julfirande i Göteborg.

Smart att anmäla sig till en kurs som inte finns, men som man önskar sig. Själv är jag lite sugen på veckoslutskursen i shibori som börjar hösten 2013, men måste fundera på om det går ihop med resten av livet.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Tomtan

Tomtan

28 december 2012 18:25

De där med nål och tråd har aldrig legat för mig.... Vi passar liksom inte för varandra :D Många fina detaljer där. Kommer att bli jättefint!!! Passar på att önska ett riktigt GOTT NYTT ÅR! Själv åker jag ner till mamsen några dagar.

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Mona

Mona

28 december 2012 19:46

Jag är nog inte heller så bekväm med nål och tråd. Jag väver och stickar hellre. Det blir snyggt det du gör!!

http://hagstaskola.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

29 december 2012 00:01

Jag tycker det ser fint ut även om jag inte kan bedöma om det är likt dig eller inte :). Tycker inte att du behöver göra om något. En bild behöver inte alltid vara helt "tydlig". Förtydliga inte så mycket, kan du inte låta den som tittar tolka bilden på sitt sätt? De som känner dig ser nog detaljerna som visar dina intressen. Jag såg direkt ett nystan med två stickor. Men om någon ser en vacker röd brosch gör det kanske inte så mycket?
Hur som helst tycker jag att du är duktig och jag är ofta här inne och tittar på dina grejer.
God fortsättning // Johanna

http://pysselochpapp.blogg.se

 
Ulricha

Ulricha

29 december 2012 11:30

Vad fint broderat! Jag tycker att det ser ut som du, som jag har sett dig på bild här på din blogg! Spännande med vad det ska bli i slutänden.
Och vad fin julstrumpan blev, superfina fäger. Och snygga enfärgade, ser verkligen vintriga ut. Härligt för en söt hund med snön, men det det måste vara kallt!!!
Ha en fin nyårshelg.

http://www.garntrollet.se/blog

 
Hedvig

Hedvig

31 december 2012 18:04

Inte behöver du göra om! Dte blir ju jättebra och man ser precis vem det är. :)

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
Görel

Görel

9 januari 2013 09:58

Det är ju jättefint redan! Att glasögonen är lite sneda gör väl inget, det är ju hantverk vi talar om! Lägger till dig i min stickbloggslista i RSS-läsaren så jag hittar hit igen.

http://www.granuli.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards