pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 16 juni 2013

Växtfärgningskurs, Wiks folkhögskola, Uppsala

Av Gun - 16 juni 2013 21:04

När Elisabet med bloggen Textila inslag visar hur hon växtfärgar tyger, som hon broderar på blir jag så inspirerad och vill testa. Nyfiken som jag är så har jag frågat hur hon gör och hon har gladeligen förklarat det för mig, men jag har inte riktigt fått "kläm på" hur man betar tygerna dvs hur man beräknar hur mycket alun man ska tillsätta vattnet i förhållande till tygmängden. Det gör man för att färgen ska fastna bra på tyget/garnet.


Jag har i ett par år letat efter en växtfärgningskurs på inte alltför långt avstånd från Stockholm och när jag i vintras hittade växtfärgningskursen vid Wiks folkhögskola så anmälde jag mig snabbt som ögat. 


I helgen har jag varit där (fredag-söndag) tillsammans med ett härligt gäng tjejer. Tack till alla er och kursledaren Rosemari. 


Nu visar jag bara några bilder från helgen, så du kursdeltagare som tittar in här hos mig, bli inte besviken att det är så få bilder. Jag kommer att lägga ut ett bildspel som ni kan titta på om några dagar.


Fredagen ägnades åt att lägga torkade växter i blöt och finfördela färska växter för avkokning under lördagen. 


 

Hela lördagen ägnades åt avkokning av växterna och garnfärgning. Det är inte många minuter man kan lämna en växtfärgningsgryta utan uppsikt. Vi var ganska trötta när vi slutade vid 19-tiden.


 

Hela söndagen ägnades åt att göra garndockor av alla garnhärvor vi färgade. Vi fick det otroliga antalet 69 prover och en mängd färgat Moragarn för broderi!! Jag visar en del färgprover i nästa inlägg om några dagar.

Dessutom hade vi lottning av garner som vi sedan kunde köpa. Kolla vilket garnhav! Lycka!   


 
 
Ylva

Ylva

16 juni 2013 23:17

Men skit oxå ! , om jag hade vetat hade jag ju kommit ner och hälsat på , visst var det en härlig kurs , jag har fortfarande kvar mina färgprover , ett tag var jag inne på att gör en tavla av det typ en färgcirkel eller nåt

http://Fastamaskor.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

17 juni 2013 09:22

Kul att det kommit tillbaks med växtfärgning. Ska/ Vill testa havtornsblad i höst.

 
Anette

Anette

17 juni 2013 17:23

Vilka härliga garner! FÖrstår att du har haft en trevlig helg!

http://anjson.wordpress.com

 
Elisabet

Elisabet

17 juni 2013 17:49

Det ser härligt ut!

http://textilainslag.wordpress.com

 
Ingen bild

EvaL8

17 juni 2013 18:15

Ni hade det bra ser jag. Och nu har du nya idéer vad ska göra förstår jag.

 
Rantamor

Rantamor

17 juni 2013 21:51

Halloj i Storstaden, när ska ni landa upp i norr i sommar ??
Vi drar upp till Borgafjäll till midsommar,
vi längtar verkligen efter fjällen.

Ha en finfin midsommarvecka.

http://rantamor.blogspot.se

 
lopplisa

lopplisa

18 juni 2013 00:43

Härlig kurs!! Du sa in någon kommentar att du skulle lägga mer tid på diverse handarbete, den dag du gick i pension. Bra då att ha gått en massa kurser och inhämtat kunskap tills dess. Vid det laget, lär du vara proffs på de flesta tekniker :)

http://lopplisa.wordpress.com

 
Heidi

Heidi

18 juni 2013 17:47

vilken underbar helg:)

http://knitbyheidi.typepad.com

 
Ingen bild

Margit (maxelonia)

19 juni 2013 01:01

Ni verkar haft det jättetrevligt på Wiks Folkhögskola.
Vilka underbara färger på de många garnhärvorna.
Skulle varit skoj att fått varit med.
Ha en skön onsdag.
Margit(maxelonia)

 
Tomtan

Tomtan

19 juni 2013 06:50

ÅH!!!! VA roligt!!!!! Blir ganska avundsjuk! Men bara vårt bygge är klart så ska jag åxå göra mågottsaker på min semester :D Vilket år som helst :D Trevlig Midsommar!

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Annika GW

20 juni 2013 09:34

Vilken trevlig kurs och vad många olika färger ni fick till! / Annika

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

8 juli 2013 09:10

Hej och tack för tipset om din växtfärgningskurs. Här i Skåne tycks det inte finnas några, men jag har span på en kvinna som kan lära mig privat. Det är jättefina garner du har färgat. Önskar att jag också skall kunna göra så fina saker en dag.

http://nal-o-trad.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards