pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Shoppingbag Skellefteå och bokrecensioner

Av Gun - 27 juni 2013 21:13

För ett bra tag sedan fick jag se ett tyg hos Anja, som jag genast bad henne köpa till mig. Tyget heter Skellefteå och är en skissartad gatubild av - ja just det, Skellefteå.


Nu är inte jag från Skellefteå, men jag hade en viss person i åtanke när jag köpte tyget. Inför midsommarfirandet hos denna person och hans fru sydde jag en shoppingbag av tyget. På insidan satte jag som foder en vaxduk för att det ska kunna torkas av om något spills i bagen. Ja nu är det bara att han tar på sig T-shirten, som han hade sedan tidigare, och knatar iväg till affären. Om han kunde lokalisera gatorna i Skellefteå? Javisst hur lätt som helst.


Hos Ericas TygVerkstad hittar du en tydlig beskrivning på hur du syr väskan.


   


Och så har jag fått sådan läslust att jag plöjt igenom tre bra böcker till. Rekommenderar dem alla tre!


   

 


 Den frusna trädgården är en rörande berättelse om två systrar som upptäcker att deras mor bär på hemligheter som de aldrig hade kunnat föreställa sig. Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf. När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är.
 
 
En bok om dagen

En bok om dagen

28 juni 2013 06:22

Lyckostigen har jag i min läshög. Tror den är riktigt bra!
Den frusna trädgården gillade jag. Rätt mörk historia egentligen, men fängslande!

http://enbokomdagen.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

28 juni 2013 08:11

Vilken häftig shoppingbag för en sann skellefte-bo!

Jag önskar jag hade din läslust men här blir inget av det jag vanligen gör gjort. Tack för lästipsen i alla fall!

Jag har faktiskt lyckats sticka en liten disktrasa :-) som jag ska ge bort i present.

När det gäller mullbärsträdet får jag väl anlita en arborist, jag har ju grannar som kanske inte vill ha ett jädra träd som skymmer solen.

http://eva-hudin.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

28 juni 2013 08:55

Och det önskar jag förstås dig också!

http://eva-hudin.blogspot.se

 
lopplisa

lopplisa

28 juni 2013 20:17

Tjusig väska!! Kul med tyger av gator på lite mindre metropoler än t ex London eller Paris!!

http://lopplisa.wordpress.com

 
Mmatilda

Mmatilda

29 juni 2013 05:14

Ha ha, Skellefteå som ett tygmönster, det hade jag inte sett förut. Det var ju snyggt!

http://virkstaden.blogspot.se

 
Anette

Anette

29 juni 2013 08:04

Kul att få se det tyget i fin väska!! Mmatilda; det är inköpt hos Sanna i Ånäset. Hon hade ett antal stuvbitar och bl.a detta. Åk och se om hon har kvar :-). Vi har så härligt (och fullt upp) i världsmetropolen Vedevåg så jag har varken bloggat eller läst bloggar på flera dagar. Några sköna dagar till har vi kvar här men på tisdag måste vi tuffa uppåt igen, snyft!

http://anjson.wordpress.com

 
Anna Maria Hult

Anna Maria Hult

29 juni 2013 17:22

Så fin väska kul med mönstret från "stan".
Vad du hinner mycket-
Jag önskar dej en fin sommar.

http://knitonnet.blogspot.com

 
Tomtan

Tomtan

30 juni 2013 18:25

Låter som riktigt bra böcker! Skriver in dem på listan!

http://entomtastankar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards