pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Lofoten

Av Gun - 27 augusti 2013 23:20

Under semestern i norr gjorde vi en tripp till Lofoten. Polcirkeln passerades i Norge och så småningom även på den svenska sidan.

   

   

Från gården är det ca 50 mil till Bodö där vi åkte färja över till Moskenes på Lofoten.



Sådana här torkställningar för fisk fanns det mängder av. Just nu hängde inga fiskar där - de torkas nog under vårvintern när det inte finns insekter.

           


Vägarna på Lofoten är smala, krokiga och backiga. Det finns många tunnlar, från korta till långa på 6 kilometer. Likaså med broarna! Jag som är litet rädd att åka över broar fick en väldig träning på det!

 

 


Rätt som det var dök det upp blivande garn på vägen! Fåren gick lösa överallt, så det gällde att köra försiktigt i kurvor och backkrön.

 


I Stamsund övernattade vi i en rorbu (fiskestuga) och vi sov gott i den som ni ser den vita dörren på.


Nr 9 bodde vi i och du ser så nära restaurangen det var! 


Jag förstår varför akvarellisten Lars Lerin målade så många tavlor med hus när han bodde på Lofoten!

   



Magiskt var det hela tiden med alla vackra vyer!

     


         


Här är det ebben som skapar ett intressant vackert landskap.

Vattnet var ibland så där turkost, som på bilden.

  

    


Via Riksgränsen, Björkliden, Abisko kom vi så småningom till Kiruna där vi övernattade. Dagen därpå fortsatte vi till Jokkmokk, Arvidsjaur, Sorsele och Storuman där vi fick middag hos svägerskan. Ca 150 mil blev det - ja och så där 1.500 bilder också.


I Bodö blev vi bjudna på middag hos trevliga Beppan (fotobloggerska) och hennes man. Vill du se vackra bilder från Lofoten ska du titta in hos henne!


Här njuter vi av Lapporten.

      


 
 
Eva H

Eva H

28 augusti 2013 04:54

Man blir då som helt betagen!

http://eva-hudin.blogspot.se

 
Tomtan

Tomtan

28 augusti 2013 07:56

Så vackert!!!!! HAr du läst en bok som heter "Den siste viking" av Johan Bojer??? Den handlar om fiskare från Trondhiem och Lofotenfisket.

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Anette

Anette

28 augusti 2013 07:57

Ja du, min lust att se Lofoten minskade ju inte precis av alla dessa fantastiska bilder! Har du hunnit acklimatisera dig till vardagen ännu?

http://anjson.wordpress.com

 
Mmatilda

Mmatilda

28 augusti 2013 08:15

Fantastiska bilder du har tagit! Vilka berg, vilket ljus - nu blir även jag sugen på att fara dit... Lars Lerin är jag också ett stort fan av, sedan jag första gången såg hans målningar i Munkfors.

http://virkstaden.blogspot.se

 
med nål och tråd

med nål och tråd

28 augusti 2013 09:21

Ser grymt härligt ut!!

http://mednalochtrad.blogspot.se/www.med

 
Ingen bild

My

28 augusti 2013 10:09

sagolikt vackert :)
tur att du tar så bra foton så jag fick njuta härifrån soffan!
kraMyz

 
Ingen bild

Margit Axelsson

28 augusti 2013 14:55

Vilka underbara bilder Du tagit.
Ni måste ha haft en jätteskön semester.
Jag kan känna den härliga luften från Norr när jag betraktar bilderna.
Jag längtar efter att få resa upp till vidderna men tyvärr så orkar jag inte. Men jag kanske mår bättre till ett annat år.
Här skiner solen för fullt hos mig.
Ha en skön dag.
Margit(maxelonia)

 
Siv

Siv

28 augusti 2013 17:31

Jo du, den rundan har vi nästan gjort. Med husbilen i regn!! Vi gav upp Lofoten och vände hemåt vid Bodö. Rundan gick via Björkliden men vi fortsatte till finska gränsen och följde den till Haparanda. Visst är det fantastiskt där uppe i norr!

http://www.tassarochstickor.blogspot.dk

 
Elisabet

Elisabet

29 augusti 2013 08:12

Så vackert, vilka färger! Tack för att du delar med dig.

http://elisabetsfoton2013.wordpress.com

 
Ingen bild

Elisabeth Eklund

29 augusti 2013 14:24

Åh, så vackra bilder du tar! Förstår också Lars Lerins intresse för naturen där uppe.

 
Susilull

Susilull

30 augusti 2013 09:30

Fantastiska bilder! Vilken resa!

http://susilull.blogspot.com

 
Ingen bild

Linda

30 augusti 2013 15:31

Otroligt vackra bilder!!! Skulle också vilja åka dit!

Kram

 
Lars

Lars

31 augusti 2013 09:15

Mäktiga bilder!

http://lappone.blogspot.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

1 september 2013 13:02

Underbara bilder! Vad sugen jag blir, även om jag mest gillar sol och värme. Verkligen jättemäktigt landskap! :-)

 
Ingen bild

IréneJB

1 september 2013 13:23

Lofoten står på listan som ett av alla ställen jag vill besöka. Ditt inlägg gjorde att de planerna väcktes ännu mer till liv. Härlig resa verkar det varit.

 
BatongAmanda

BatongAmanda

2 september 2013 02:19

Hahaa... I Stamsund övernatta vi några dagar på bröllopsresan då vi har en kompis från Lofoten! Många välkända foton, kul! Kram från en som inte vill kallas för Gun

http://batongamanda.blogspot.se

 
lopplisa

lopplisa

2 september 2013 09:09

Vilka härliga bilder!! Hisnande, vykortsvackra! Det är lustigt hur stränder bjuder in till letande! Jag vet vad jag talar om... måste bara kolla in stenbeståndet om en strand löper under fossingarna! En mutation som går i arv.

http://lopplisa.wordpress.com

 
ansepanse

ansepanse

2 september 2013 10:49

åh så vackert, så otroligt vackert, jag har sett både det turkosa vattnet och Lapp-porten, åh vad jag längtar efter det igen
jag hittade dig inne hos KajsaLisa
kram

http://kinaguld.blogg.se

 
fjällripan

fjällripan

5 september 2013 00:35

Sååå vackert!! jag hoppas att jag kommer mej dit någon gång med! :)

http://susannelindsfoto.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards