pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Ränder på Nordiska museet - studiecirkel

Av Gun - 10 november 2013 13:29

Maria lockade med mig på en studiecirkel på Nordiska museet. Vi deltagare ska utifrån inspiration från utställningen "Ränder, rytm, riktning" skapa våra egna ränder. Den första stationen i guideturen innehåller ett tunt, glättat kamgarnstyg i satin - kalmink. Till historien hör att tyget tillverkades i Norwich i England på 1700-talet. Det var dyra tyger och användes framförallt till brud-och brudgumsdräkter.


 


Du kan titta på klädplagg av kalmink på Nordiska museets Digitala museum, klicka här


Efter rundvandringen med Kia så plockades material fram och vi satte igång att skapa. Det tar ett tag innan man kommer på vad man ska göra. Huv'et blir liksom fullt med idéer, så det slår knut på sig själv!   


Eftersom studiecirkeln är på tre gånger, så kan man inte starta upp värsta största projektet utan det får bli flera små. Jag börjar med att brodera ett armband med ränder. Sedan ska jag testa något som jag aldrig gjort - bandvävning.

   


 
 
Gun

Gun

10 november 2013 15:26

Flitiga är ni i varje fall :)

http://syssi.blogspot.com

 
Rantamor

Rantamor

10 november 2013 19:27

Va spännande.
Undrar om vi får se vad det blir....

Tjingelingen från Rantamor.

http://rantamor.blogspot.se

 
Anette

Anette

11 november 2013 07:35

Bandvävning har jag faktiskt hållt på med för en massa år sedan. Gjorde bl.a bokmärken. Riktigt skoj om jag minns rätt.

http://anjson.wordpress.com

 
Elisabet

Elisabet

11 november 2013 08:57

Jag har sagt det förut: Lyllos du som bor i storstan! Nästa gång jag åker till Stockholm blir det ett besök på Nordiska.

http://www.textilainslag.wordpress.com

 
Miastickar

Miastickar

14 november 2013 09:04

Du har inte bara ett stort utbud av aktiviteter utan du utnyttjar det också och deltar med liv och lust i kurser! Man blir lite avundsjuk! Är så glad att vi fått ett stickcafe här!
Kul å se vad du åstadkommer!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Hedvig

Hedvig

17 november 2013 16:58

Oh! Det låter ju jätteroligt!

Har saknat dig på broderikaféet de senaste två gångerna. Hoppas på att se dig nästa gång. Lider nog av lite Gunstinens! :)

http://www.hedvighandarbetar.blogspot.se

 
kanarin

kanarin

19 november 2013 08:58

man lär sig alltid nåt nytt hos dig :) Kalmink visste jag inte att det var. De tygerna känner man ju igen.
Bandvävning verkar jättekul!

http://femtinio.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards