pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Vild vandring och broderiavslutning vid HV

Av Gun - 21 maj 2014 20:40

Igår var jag på en växtvandring som heter "Vild vandring". Jag upptäckte att Rosendals Trädgård har ett spännande program och anmälde mig till en vandring med Lisen Sundgren. Hon berättade om trädgårdens ätliga vildar dvs ogräs och vi smakade.


Här är vi på väg genom den blommande äppelträdgården. 


 



Lisen berättar om linden och vi smakade på några unga blad från den. Linden blommar i juli och på dessa gör man bordsvatten och ett rogivande té.

 


Jag köpte två böcker av henne och de innehåller bilder, information om de ätliga växterna och matrecept och recept på kurer och för skönhetens skull.

   


Nu är konstsömnadskursen vid Handarbetets Vänner slut. Det sista jag gjorde var att brodera applikationstavlan klar och montera den på ram. Jisses vilket väldans arbete det var! Det här är inte alls min "grej", men för att få diplomet och kunna gå vidare till fortsättningskursen är det ett måste att göra alla delarna som krävs.


 

 
 
Rantamor

Rantamor

22 maj 2014 06:30

Kul att få lära sig att det är mycket vi kan äta ute i naturens ogrästrädgård. Och det där att man kan koka tè på så mycket gott skulle jag vara nyfiken på !!
Vilken konsttavla du har gjort, snyggt.

Ha en finfin dag i Stockholm !!!

http://rantamor.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

22 maj 2014 07:17

Jag tycker nog det där caféet verkar mest lockande i det för övrigt fina Rosendal. Ibland kan man uppleva det som "att det inte är min grej" men jag tror att man många gånger är för snabb på att vara kritisk mot sig själv. Din tavla är fin, härliga färger! Är det inte lite Picasso över det hela? Så klart du ska fortsätta!
Hälsar Muskelknuttan

http://eva-hudin.blogspot.se

 
Hedvig

Hedvig

22 maj 2014 08:16

Kirskål har jag lärt mig att man kan äta. I så fall har jag ett helt fält hemma... ;)

Den blev fin trots att det inte är din grej. Ibland kan det faktiskt kännas skönt att avsluta något och känna att "det där behöver jag inte göra igen" tycker jag. :)

http://www.hedvighandarbetar.blogspot.se

 
ylva

ylva

22 maj 2014 19:53

Jag tycker också att tavlan blev lite häftig och fin även om det inte var din grej. Lät som en härlig vandring i Rosendals Träsgård ! När jag ser äppellunden så kommer jag ihåg att jag sagt till mig själv att jag ska åka dit när äppelträden blommar,undrar om jag hinner dit år ?

http://fastamaskor.blogspot.com

 
Anna Maria Hult

Anna Maria Hult

23 maj 2014 07:04

Livet är ju inte bara en dans rosor, men strävsam vinner brukade min mamma säga och det är väl bara att hålla med. Läckert broderi är det ju.
För många är sedan köpte jag en bok som heter " kan man äta sånt ?"
Det verkar vara en upphottad version av den.

http://Knitonnet.blogspot.com

 
Elisabet

Elisabet

23 maj 2014 07:52

Det brukar ändå kännas bra när man har genomfört något som man inte riktigt känner för. Häftigt broderi. Intressanta böcker ser det ut som också,ska titta på Rosendal nästa gång.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Tomtan

Tomtan

23 maj 2014 11:45

Åh va härligt!!!! De där böckerna ska jag komma ihåg och ge till äldsta sonen :D

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Gun

Gun

25 maj 2014 21:11

Verkar som du har skaffat intressanta böcker, vår natur är nog ganska överraskande :)

http://syssi.blogspot.com

 
Anna

Anna

30 maj 2014 19:41

Åh men du... jag ler med hela kroppen..så underbart härligt med en vandring under äppelträden..lyckliga du. Imorgon ska jag på vandring..det är berikande minsann.

http://filipendula.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards