pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 8 juni 2014

Värsta boknörden!

Av Gun - 8 juni 2014 20:50

En salig röra av gamla och nyutkomna böcker har jag läst, så det är klart att jag inte haft tid att sticka och brodera. 

  

 

Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson

Författaren är kriminolog och belönades med Svenska Deckarakademins pris 2013 för den här romanen.

Motiveringen löd: "Stark med förtätad stämning av vemod och uppgivenhet".

Det är första delen i en planerad serie om polisen Leo Junker. Jag har inte läst hans tidigare böcker, så det var en ny överaskande bekantskap.Jag gillade spänningen som han förmedlar i jakten på en gärningsman som har mördat en ung kvinna på ett härbärge för hemlösa i Stockholm.

Här hos bokförlaget (Piratförlaget) kan du läsa mera om boken.

Nattfåk av Johan Theorin

Jag läste hans förra bok Skumtimmen och tyckte den var bra. Nattfåk är snäppet bättre. Emellanåt är den riktigt kuslig!

Läs Svenska Dagbladets recension här - den tycker jag sammanfattar det jag tycker om boken. 

 

Den sista fristaden av Tracy Chevalier

Det är en historia om främlingskap, frihet, mod och udda vänskap. En fängslande roman från 1850-talets Amerika och handlar om engelskan Honor Bright som emigrerar till Amerika. Honor är kväkare och hennes tro säger att hon bör hjälpa slavarna från slavjägare, men enligt lagen får man böta eller blir fängslad om man hjälper slavarna. En bok om humanism.

 

Det här är författarens andra bok och den första hette Flicka med pärlörhänge (1999), som blev filmatiserad. 

 

Långt borta från Nifelheim av Majgull Axelsson

Den här boken gavs ut 1994 och var författarens debutroman. Cecilia, en 42-årig svensk diplomat i Filippinerna, får i uppdrag att hjälpa en svensk som är sjuk och sitter fängslad i norra delen av landet. Berättelsen växlar mellan Cecilias uppväxt i Nässjö på 50-talet och hennes liv på Filippinerna. Människorna och händelserna är diktade och varje likhet med verkligheten är en ren nödvändighet, skriver förattaren i förordet.

 

Boken skildrar utsattheten för de allra fattigaste i detta land, men den handlar också om västvärldens dubbelmoral. 

 

Majgull Axelsson är journalist. Hon var verksam inom områdena arbetsmarknad och ekonomi och var knuten till LO och haft befattning som informationssekreterare vid Utrikesdepartementet.

Läs den!

 

Gone girl av Gillan Flynn

Nick och Amy Dunne har varit gifta i exakt fem år när Amy försvinner: på deras bröllopsdag. Nick är förstås förtvivlad, ringer polisen, soffan är vält i vardagsrummet, har en strid ägt rum? Inget blod, men det kan ju vara borttorkat. Vem missstänker man först när en fru är försvunnen?

De båda erättare om sina fem år i äktenskapet och läsaren kastas mellan att man tror sig veta vad som hänt. Gillian Flynn har konstruerat en historia som är som en svindlande berg- och dalbana, oavbrutet spännande. Jag kan absolut rekommendera den om du vill sitta uppe på nätterna och ta dig igenom de 550 sidorna.

      

Och bergen svarade av Khaled Hosseini

Jag har läst hans böcker Tusen strålande solar och Flyga drake, så självklart skulle jag läsa denna.

I den fattiga lilla byn Shadbagh i Afghanistan säljer Sabor sin fyraåriga dotter Pari när han inte längre kan försörja sin växande familj. Pari och hennes bror Abdollah kommer för alltid att känna saknaden av varandra. Du möter en rad olika karaktärer som du får följa under ca femtio års tid.


Varje bok av Khaled Hosseini berör starkt: var du är född och hur ditt öde formar ditt liv. Vi är alla trots allt ganska lika, oavsett kultur och etnicitet. Den kan inte jämföras med hans tidigare böcker, därför att förväntningarna är så höga, men den vinner i längden. 

 

Underströmmar av Joanne Harris (författaren till böckerna En doft av apelsin OCH Choklad)

Den kom ut 2003. 

Åter i Les Salants efter tio år i förskingringen försöker Mado finna sig tillrätta med bylivets stilla rytm, med det isolerade samhällets nedärvda misstänksamhet och gamla familjefejder. 
Njae, blir min kommentar. Denna borde jag ha undvikit.

 

Polis av Jo Nesbo

En kallblodig mördare som dödar poliser handlar de 600 sidorna om. DN Kulturs recension speglar vad jag tycker om den - på ett ungefär i varje fall. Absolut en thriller att läsa.

  

 Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser

Boken handlar om svenska Maria som dyker upp i Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Skildringen av hennes vandringar på heden och vildhästarna gör att jag vill resa till Exmoor, som är en nationalpark. Berättelsen är välskriven - du tror dig veta vad som händer, vad som är orsaken till hennes vistelse, varför hon är så rädd osv, men när jag förstår vad det är som hänt blir jag illa berörd. Mycket skickligt skriven av Nesser.

   

I främlingars sällskap av Robert Wilson

Från 2001 och handlar om Andrea Aspinall, en ung matematiker som nyligen rekryterats av den brittiska underrättelsetjänsten. Hon skickas till Lissabon och får i uppdrag att söka kontakt med den tyske militärattachén Karl Voss som efter sin brors död vid Stalingrad i hemlighet börjat arbeta för de allierade. En spännande och mångbottnad spion- och kärleksroman från andra världskriget, över kalla krigets bistra tid och fram till Berlinmurens fall. Över 500 sidor, som jag emellanåt höll på att ge upp att läsa.

  

Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Persson

Berättelse om fyra män som lever i helt skilda världar och där den äldste mördas 40 år innan den yngste av dem ens har fötts, men deras öden binds samman. Leif GW Persson kan hålla flera berättelser i luften samtidigt. Visst HÖR jag honom också emellanåt i mitt inre kommentera det polisära arbetet i berättelsen dvs det han brukar säga i TV-programmet. Ibland blir jag trött på den odräglige polisen Bäckström för att i nästa sekund skratta åt tokstollen!

  

Vårlik av Mons Kallentoft

Utkom 2010.

Kriminalinspektör Malin Fors står framför sin mammas kista i Uppståndelsens kapell och försöker känna någonting. Så bryter ett lågt muller tystnaden, och snart är hon på väg till Stora torget och en syn hon aldrig kommer att glömma. Glassplitter. Krossade blommor och utspridda grönsaker. En trasig barnsko. En duva som pickar i något rött i den öronbedövande tystnaden. Från mig blir det ett Njaa!

  

I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam

Texten på bokens baksida är: En berättelse om vad som kan hända ett barn när skyddsnätet har stora hål. Hur det som är hemma är hemligt och hur det blir plats för fula fiskar att ta sig in. 

Malte, 5 år, kan inte smita, inte gömma sig i en städskrubb utan måste fortsätta vara snäll på det där sättet vuxna vill.

Sara Lövestam uppmanar oss alla att se oss omkring, intressera oss för andra människors liv och inte vara rädda för att handla när något verkar fel. Just du kan göra skillnad.

På frågan - Är det en sann historia? svarar Sara Lövestam att sanningen är ännu hemskare.

Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger

När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset. Det är dock mostern som påverkar tvillingarna mest.

 

En egen strand av Aino Trosell

Systrarna Judit och Hanna är trötta på vardagen och drömmer om att ge sig av. Plötsligt blir det möjligt och de flyttar till en rofylld Söderhavsö. Tror de åtminstone!

Början av boken är bra, men sedan blir det tröttsamt segt. Slutet är överaskande. För mig blir det ett Njae.

 
 
Rantamor

Rantamor

9 juni 2014 20:52

Men det var då värst vilken bokmal du är,
Några har jag läst och "Och bergen svarade..." ligger å väntar på mig,
gillar också hans böcker som verkligen berör.

Ställer ni snart kosan mot fjällvärlden ???

Iår drar vi söderut i Sverige ända ned till Malmö, sen
Köpenhamn och sen en kryssning i dom Norska fjordarna.
Ska bli mycket spännande.
Men sen när vi kommer hem blir det att snabbpacka om och
åka till Borgafjäll...

=) =) =)

Tjingelingen från Rantamor och ha nu en finfin sommar.

http://rantamor.blogspot.se

 
Eva Trillian

Eva Trillian

9 juni 2014 21:27

Det var väldigt :) Inte konstigt att du varit tyst det senaste!
Det är härligt med bra böcker. Av alla du presenterade här så ligger Hosseinis och väntar i "ska-läsa-hyllan"! Har faktiskt inte läst något av honom än, men två står på kö.
Fortsätt läs och ge oss bra boktips - men glöm inte skriva en rad då och då så vi vet att du jobbar på't! ;)

http://provtyckningar.blogspot.se

 
Anette

Anette

10 juni 2014 09:02

Oj, så många bra boktips! Här är tvärtom. Jag har inte läst en rad på flera veckor, men det ska snart bli ändring på det. Däremot har jag idag äntligen tagit tag i bloggen igen som legat på tork länge. Jag har läst flera av böckerna du tipsar om och ska absolut kolla upp några av de andra. Sköt om er!

http://anjson.wordpress.com

 
Eva H

Eva H

10 juni 2014 13:16

Jisses, vad du mycket du läst! Nesbø och Hosseini står alltid på min lista, nu tillkom även Nessers bok. När det gäller ett par av Njaa-böckerna håller jag helt och hållet med.

http://eva-hudin.blogspot.se

 
MAria

MAria

10 juni 2014 22:04

Vilken läsglädje! Jag brukar hinna läsa mest nu när det blir sommar. Gillar att läsa på stränder. Mest nyfiken på Khaleid Hosseini (stavade jag rätt...?). Tyckte mycket om hans andra två.

http://www.jagblommar.se

 
Elisabet

Elisabet

11 juni 2014 08:56

Ja jösses vad du hinner! Många har jag läst, en del av dem bra, andra mindre bra. Och bergen svarade, mycket bra. Den sanna historien om Pinocchios näsa, den var en besvikelse. Långt borta från Nifelheim, den minns jag som oerhört bra, borde läsa den igen. Nu ska jag ta tag i Donna Tartts debutbok Den hemliga historien. Hennes senaste, Steglitsan, har jag nog redan rekommenderat. Maken läser den nu, delvis högt för mig, roligt att diskutera boken med honom.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Tomtan

Tomtan

11 juni 2014 11:42

Många härliga boktipd där!!!!! En del har jag läst och andra väntar på sin tur :D

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Ingen bild

maidi

12 juni 2014 07:46

Men du måste göra som jag gör.. Jag lyssnar på böcker i telefonen och handarbetar samtidigt. Ja men kan ju göra nästan allt samtidigt som man lyssnar.. Just nu har jag "läst" Camilla Läckberg. 9 stycken på raken i rätt följd.. Jag har helt omvärderat henne och tycker hon är värd alla sina miljoner..
I 9 böcker har hon lyckats sammanfläta massor med människor. Morden i varje bok kommer ju nästan i skymundan..
Storytel heter appen för att lyssna på böcker och sen är det en månadsavgift på knappt 200:-
Nu ska jag ut och rensa rabatten och samtidigt "läsa" bok. Hur bra som helst..

Kram Maidi

Gun

12 juni 2014 11:46

Jo jag vet om allt detta - det är liksom inget nytt ;-)
men som jag skrivit så många gånger så vill jag bläddra i en bok OCH göra en sak i taget.

 
lopplisa

lopplisa

12 juni 2014 16:08

What?? Jisses salamander, vilken imponerande radda med böcker du har läst!! :)Man tackar för tipsen! Tack också för kurstipset om plåtslöjd! Frestande!!

http://lopplisa.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards