Direktlänk till inlägg 26 september 2014
Jag är inte alls i fas med mina blogginlägg. Nu först kommer recensionen av min sommarläsning.
Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine
När jag hade läst några kapitel i den var jag nästan beredd på att lägga undan den, men jag brukar ge böcker jag inte gillar en värdig chans. Tur är det! Budskapet i den här boken är så mångbottnad och det tar ett tag att ”komma in i den”.
Boken handlar om den nyblivne prästen Morten Falck, som ska kristna hedningar i den danska kolonin Godthåb på Grönland. Året är 1787. Han är 32 år och vet inte varför han valde den vilda avlägsna kolonin i norr i stället för att gifta sig med tryckerimästardottern Abelone som han uppvaktat i Köpenhamn.
Boken är en resa både i det sena 1700-talets Grönland och in i själens landskap. Man vet aldrig vart man är på väg.
Det innersta rummet av Elizabeth George
Den handlar om syskonen China och Cherokee. För 5 000 dollar erbjuds Cherokee att föra en rulle arkitektritningar till den engelska kanalön Guernsey. Han tvingas att uppträda som gift och China blir hans hustru.
De får i uppdrag att transportera några viktiga ritningar från Kalifornien till ön Guernsey,
Ritningarna är beställda av miljonären Guy Brouard som hittas kvävd av en amulett. Han har levt ensam med sin syster Ruth under många år, men varit gift flera gånger och har barn från de olika äktenskapen. När testamentet läses upp visar det sig att hans barn bara får en liten del av arvet, istället har han testamenterat en stor summa till två ungdomar på ön. Varför har de fått ärva? Vad har de för relation till Guy Brouard? Och vad har hänt med en ännu större summa pengar som på ett mystiskt sätt försvunnit ur landet.
Boken är inte lika välskriven som Georges andra böcker, litet rörig, men trots det ibland väldigt spännande.
Stilla kaos av Sandro Veronesi
Romanen skrevs 2005. Blev film 2008. I centrum står Pietro Paladini, gift med Lara, och pappa till deras tioåriga dotter Claudia. En dag är han på stranden och surfar med sin bror. De hör desperata rop på hjälp och räddar hjältemodigt en främmande kvinna från att drunkna. När han sedan kommer hem har Lara plötsligt dött. Några dagar senare skjutsar han dottern till första skoldagen efter sommaren, men blir kvar i bilen utanför skolgården, och tillbringar därefter alla sina vardagar baksätet, där han tar emot besökare, från chefer och kollegor till vänner och släktingar samt kvinnan vars liv han räddade. Pappan och dottern bär på en stor sorg, men utbrottet kommer aldrig.
Jag är inte alls imponerad av boken – den här hade jag kunnat sluta läsa, men höll ut.
Yacoubians hus av Alaa al-Aswany
Novellen publicerades första gången år 2002 i Egypten och har nått mycket höga försäljningssiffror i den arabiska världen. År 2006 spelades en film in med samma namn och 2007 skapades även en tv-serie baserad på boken.
I Egypten rörde Yacoubians hus upp många känslor på grund av sin politiska, religiösa och sin sexuella frispråkighet.
De fattiga bor uppe på taket, i små rum. I lägenheterna längre ned bor de som har det bättre ställt och lägenheterna är därmed större. I boken vävs människornas öden ihop och huset blir ett mikrokosmos av Egypten. Författaren tar upp många egyptiska tabun som den korrupta politiken, bigotta sexualmoralen, alldagligt våld, homosexualitet, klasskillnader, terrorism med mera.
Jag hade läst olika recensioner om den här boken och den hade fått sådana lovord, så därför lånade jag boken på biblioteket. Jag förstår att den rönt framgång i den arabiska världen för sin frispråkighet, men utifrån så att säga ”min värld” är jag inte så imponerad av den.
Mayas dagbok av Isabel Allende
Maya är 19 år gammal och skickas i bokens början av sin chilenska farmor till ön Chiloé i södra Chile. Mayas unga liv är ovanligt dramatiskt och struligt. Botten nåddes på en offentlig toalett i Las Vegas tillsammans med dåligt heroin.
Bokens speglar vardagslivet på Chiloé och hur Maya anpassar sig till och införlivas i det livet. Boken innehåller kopplingar till Chiles moderna historia och militärkuppen 1973.
Jag tycker den är läsvärd!
Så länge jag minns av Petra Holst
Den skildrar den nyblivna änkan Signe och hennes odramatiska pensionärstillvaro, där trötthet och krämpor är oundvikliga. Hon funderar över de val hon gjort i livet och på det som aldrig blev. Hon sörjer det tysta äktenskapet med Axel och den spända relationen med dottern.
Vägen fram till upplösningen är läsvärd och ger mig många tankar. Upplösningen är i sig inte så lyckad.
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Boken bygger på Anyurus fars liv, stridspiloten från Uganda. Fadern satte allt på spel och hamnade till sist i Sverige.
Sonens beskrivning av hur stormen, ödet, påverkar fadern, och i förlängningen honom själv, är så bra att det svindlar.
Läs den!
Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan. Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...
pysselfarmor
SNABELAyahoo.com