pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2011

Av Gun - 5 oktober 2011 21:44

I söndags var det en textil temadag i Nordiska muséets stora hall - Galen i garn.


Bl.a höll Elin  (Med nål och tråd)  i en välbesökt yllebroderi-workshop. Där kunde man lära sig att sticka snoddar hos Helene  (En till stickblogg)  eller göra en liten dykning i konsten att sticka spetssjal hos  Triinu.



Jag deltog i en workshop hos Eva-Lotta  (Tålamodspåsen) för att lära mig hur man gör Temaribollar. Det är en gammal japansk folkkonst. Bollen lindas i flera lager och första lagret kan bestå av plastpåsar. Sedan lindar man klippta tygremsor, därefter garn och sedan kommer det jobbigaste och sista lagret som tar tid att linda. Sytråd används! En hel rulle lindade jag på min boll innan det underliggande garnlagret var täckt.

Puh!


Så var det dags att mäta ut nord- och sydpol samt ekvator så att dekorationen hamnar rätt och inte på sned! Jag hann också dekorera med lindade trådar. Nu ska jag bara komma till skott och brodera något på bollen. Det här gillade jag - tack Eva-Lotta för guidningen i denna konst!


Kolla in Temaribollar hos   Etsy 

Av Gun - 3 oktober 2011 14:57

Helgen som varit har jag tillbringat med ett trevligt hantverksgäng i Trosa.


 

   

Fler bilder hittar du hos   Maria 


När jag inte åt och drack gott eller gick på fotospaning så sysslade jag med att


påbörja ett nytt par broderade muddar


 

påbörja andra mudden i egendesignade tvåändsstickade muddar


 


påbörja andra mudden i flerfärgspatent


 


Förra veckan gick jag en kurs i flerfärgspatent hos Litet Nystan där Maria var suverän kursledare.  Här   finns ett exempel till hos henne.


Hos The Brioche Stitch  hittar du mera information om patentstickning.


Tack alla för en kul helg!


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards