pysselfarmor

Alla inlägg under december 2011

Av Gun - 31 december 2011 12:05

Hos min hovleverantör Litet nystan köpte jag i höstas mönster och garn till mössan Maja designad av Johanne Ländin, Born to knit Nu verkar det som att det ska bli kallare så jag tänkte att det var dax att sticka den.


    

Bilden nedan är lånad av Born to knit.

Johanne designar fantastiska mönster!

 

Mina glaskulor som hänger i äppelträdet påminner väldigt om årets "fluga" stickade julekulor.

De blir så fina med litet rimfrost på dem.


Önskar dig Gott Nytt År!


 


Av Gun - 28 december 2011 11:21


När jag var barn hade vi ingen bilväg fram till gården i Lappland. Den närmaste vägen fanns ca 6 km därifrån. På somrarna vandrade man och åkte båt över sjön. På vintrarna var det häst och släde som gällde och det var så mysigt att ligga där under fälltäcket och höra hästens plinga.


Därför blev jag så lockad av att från mönsterboken Solveigs vantar (Solveig Larsson) sticka ett par muddar som är inspirerade av ett gammalt fälltäcke från Storbränna.


  

Av Gun - 26 december 2011 16:06

Åhhhhhhhhh sa jag när mitt bokpaket anlände - stoooooort och enormt tjoooooooock var det!


Bestämde mig helt plötsligt för att vara ståndaktig och inte öppna paketen förrän på julaftonsmorgon. Men chokladen var inte inslagen!! Uj uj en bit åkte av någon konstig anledning rakt in i min mun - jättegod var den. Insåg för sent att bilderna skulle avslöja mig! Tre chokladbitar på första bilden, men bara två i den andra .......


Anette stickar och virkar  är min superbraiga bokvän!

Tack och nig och bock och bug till dig och så flera kramar.


Javisst, jag har varit nyfiken och jag har läst korten flera gånger och försökt gissa mig till vad paketen kunde innehålla. Inte en enda rätt gissning åstadkom jag!


  


På julaftonsmorgonen öppnade jag mina paket och weeeeeeeeeeeeeeeee!!! sa jag hela tiden!


En julhandduk! Hur kunde du veta att jag har letat efter det?! Necessären innehöll krämer för mitt ansikte - både för dag och natt. Boken Livets aviga och räta (Kate Jacobs) har jag flera gånger tänkt köpa, men aldrig kommit till skott! Nu damp den ner i min låda, men oj oj  vad Anette har letat efter den. Tack snälla du! Den och din bokklapp Señor Peregrino av Cecilia Samartin kommer att åka ner i packningen för Thailandsresan i januari. Perfekt!


När jag öppnade det tredje bokpaketet flög jag upp i taket - Filt i färger av Tone Tvedt och Nina Tvedt Sliper! HUR kunde du veta att jag har alla attiraljer som behövs för tovning, men har inte testat torrtovning än. Jag har hittat vad jag ska göra först - var sin skyddsängel till mina tre barnbarn.



Det var  En bok om dagen  som höll i logistiken kring julklappsbytet! Tack till dig också!

Av Gun - 24 december 2011 00:00



God Jul och mycken julefrid till dig!


       

Av Gun - 22 december 2011 07:30

Nu är en av uppgifterna i tvåändsstickningskursen på HV klar. I stället för att sticka "bara" en pytteliten provmudd så blev det ett par muddar med krus stickat i olika mönster. Vad jag vet så är det endast i tvåändsstickning man kan sticka krus.



 

Av Gun - 18 december 2011 14:12

För ett bra tag sedan damp ett brev ned i lådan....från vem??? Jag har inte beställt något var min första tanke. Men när jag öppnade brevet "gick-det-upp-en-liljeholmens-ljus"!!


Jamen visst, jag hade anmält mig till en utlottning hos   Tant Marit,   men totalt glömt bort att kolla om jag vunnit. Fy mig! Knackade försiktigt på och sa tack tack! Tack Tant Marit att du valde mig som mottagare av denna go-lukts-vinst!


 

Av Gun - 16 december 2011 17:39

Jag har stickat ett par muddar efter idéerna jag fick med mig från workshopen med Helga Isager. En tråd Eskimogarn, det mörka, och en tråd alpaca garn stickat med lyfta maskor blev så här.

Kolla in  här  hur olika mönster det kan bli med lyfta maskor.  Garnlek  har en bra beskrivning på ett par vantar stickade med lyfta maskor.



 

Den här Möbiusen har legat klar nu i ett par veckor, men jag har inte blockat den än. Jo jo jag ska och jag ska dölja dubbelhakorna i den och be min sambo ta en bild   

   

Sen i starten var jag med julklappsstickningen....eller jag var nog rätt så snabb att starta, men så låg den här stickningen orörd i flera månader. Fy mig! Tror jag gav upp ett tag beroende på att mönstret är på danska och jag förstod inte hälften av det. Men så fick jag hjälp av Karin Kahnlund och nu har jag båda ärmarna klara och snart, om några varv, ska jag börja sticka ihop ärmarna med koftans "kropp". Jag stickar båda framstyckena och bakstycket samtidigt. Förstår inte hur jag har vågat ge mig på detta.


Visar detta nu för jag tror inte att mottagarens mamma har tid så här straxt före jul att vara här och titta. De har annat för sig kan man tänka!

   

Av Gun - 14 december 2011 16:02

Det är inte bra att titta i alla vackra hantverksböcker som kompisar visar! Jag har så svårt att stå emot sådana här fantastiska böcker....så förra veckan damp det ner några julklappar till mig själv!


    


Vilka mönster det finns i den här! Man behöver ju inte sticka kragarna så där enormt stora.....

 
Det här är ett smakprov av mönstren som finns i den.

 


Fair Isle Knitting innehåller mönster, instruktioner, historik och teknik.

 

Hmmmm....hur halkade den här boken med??
Metalwork Jewelry är det ingen som har visat mig!

Men oooooooo så mycket grejsimojs att göra den tipsar om.

 


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards