pysselfarmor

Alla inlägg under mars 2014

Av Gun - 28 mars 2014 17:48

Elina, nu är vantarna klara till dig! Jag lade till en egen "design" nämligen tofsar som påminner om lappljungen. Mönstret är från Solveig Larssons mönsterbok Inspiration från norr. 


 

Av Gun - 23 mars 2014 13:50

Förra lördagen gick jag en broderikurs, Tyllbroderi på ABF med Katarina Evans som kursledare. Jag hade aldrig testat tyllbroderi tidigare och var väldigt förväntansfull.


Jag lade tyll ovanpå ett vykort med blåsippsblad och sydde fast tyllen i kanterna på kortet. Tyllen ska i övrigt ligga löst ovanpå kortet därför att man "broderar" i tyllen och följer konturerna på underlaget. Blåsippsbladet fällde jag in i en vit vadmalsbit (intarsia).


 


Katarina hade med sig inspirationsmaterial och jag blev väldigt förtjust i hennes myggnät! 




Jag som har en gård i Lappland och har myggnät i vart och vartannat fönster ska nu göra nya. Tyllbroderier med asplöv i olika färger ska det bli!


 


Så här ser vårt matsalsbord ut!   Applikationsbroderiet måste vara klart till kommande helgkurs på HV. Emellanåt släktforskar jag och försöker hitta ett svar på om jag verkligen har rötter i Ryssland!?


    


Av Gun - 13 mars 2014 14:18

Dessa två böcker har jag fått för längesedan, men glömt bort att presentera dem här. Tänk jag lärde mig inte av hur svårt det var att sticka efter danskt stickmönster utan nu ska jag ge mig på norska också!

 


Sidel J Hoiviks bok Lekre masker & Lekne sting innehåller bland annat dessa fina!

   


Härligt stickat av Lene Holme Samsoe har bl.a den här fina koftan.

 

Fastän innan jag överhuvudtaget börjar på något nytt borde jag sticka klart min tröja som jag började på för evigheter sedan. Just nu så är jag fördjupad i min släktforskning och har hittat många intressanta ting. Dock inget obehagligt ännu!

Av Gun - 2 mars 2014 12:36

Tur att barnbarnen ännu inte besöker farmors blogg, så jag kan visa vad jag pillrar med nu. Smått är det - syr det mesta förhand, men roligt är det.


       

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards