pysselfarmor

Alla inlägg under december 2010

Av Gun - 31 december 2010 11:22

Den här After Eight Brownie-receptet finns i Coops Mer smak nr 12. Snabbakad och god!


ca 20 bitar - 170 grader i ca 20 minuter

Smält 140 g margarin/smör. 3 st ägg vispas med 1 msk vaniljsocker och 2 dl socker. Blanda 1 dl vetemjöl,1 dl kakaopulver och 1 krm salt väl. Rör sakta ner mjölblandningen och margarinet i smeten.


Smord form ca 20x20 används. Jag tog en avlång sockerkaksform - för jag vill ha litet "tjocka" små rutor. Ta ut kakan när den är klar och lägg på After Eight i ett jämnt lager.  När kakan svalnat pudrar du florsocker på. 


Bilden nedan är från Coops tidning

  


Vill också tacka er alla besökare för ett fint 2010!


Startade den här bloggen mest på skoj för att testa - sedan att det blev och är så himla roligt är din förtjänst! Tack för att du finns därute i cyberspacen....


Skål från mig och ett fång rosor till dig!

    


Av Gun - 30 december 2010 16:47

Hos Atelier Kari får du tips om hur du skapar fina saker av is. Du kan nu inför nyårsaftonen lägga glitter i formen eller binda glittret runt den helt naturella iskransen. Titta också på ismanschetten till marschallen.


Finns många andra mycket vackra saker hos henne att inspireras av.


Samtliga dessa bilder är lånade från Atelier Karis blogg och allt är skapat av henne.


Kommentar från Kari:

" Alle produkter som du viser fra dette innlegget mitt i fjor er ikke mine arbeider eller bilder. Jorun har skapt lyskransen og Jan isstjernen."

          




  

Av Gun - 30 december 2010 12:06

Nu är den helt klar - med texten Tant Varning på plats. Så pilligt det var! Sydde med sytråd i bomull, men upptäckte att jag har alldeles för feta fingrar för sådant piller-lill-broderi. Men nu så - schuss iväg med posten!


  


Här kan du läsa den intressanta och roliga bloggen Tantvarning

Av Gun - 29 december 2010 22:06

Min sypåse av skinn är samisk, men den är inte sydd av mig.

  


Hittar på en alldeles egen i blandad broderiteknik.

För den blå ytan och guldgröna färgen har jag använt speciell färg köpt hos Canvas. Det blanka och glittriga är Angelina film och fiber som du även hittar där.


Under alla pärlor finns en knapp. Hur man gjorde det lärde jag mig på en kurs med Nina Kader.


  

Av Gun - 29 december 2010 12:00

Vi var och såg/lyssnade på Andrea Chénier på Operan igår. Det är en opera av Umberto Giordano från 1896. Kostymprakten i första akten var enorm. Och lösningen med enormt stora ramen som snurrade runt och fanns med på olika sätt i scenerna - hur kommer man på en sådan idé? Både öron- och ögonlyst var den. Så gillar du opera - ta dig dit!


Ville inte fotografera under föreställningen, men tog några bilder när det var slut.    



    



Av Gun - 29 december 2010 10:46

Vill bara tala om att jag håller på att omkategorisera bloggen. Därav den lååååååååååååånga och något röriga listan. Det tar tid eftersom det är många inlägg att titta igenom och ändra. Hav tålamod - hoppas du ska tycka att det blir bättre.

  

Foto lånad hos Fotoakuten

Av Gun - 28 december 2010 13:29

Jag fotograferade mycket på 1970- och 80-talet med en analog spegelreflexkamera. Teleobjektiv och macro hade jag och jag gick även en mörkrumskurs och hade ett mörkrum hemma. Därefter har jag "bara" fotograferat till husbehov d.v.s på semestrar, vid högtider och speciellt familjen. 


Men så i år kände jag att jag ville ta upp det gamla intresset igen. Man "målar" också med kameran när man skapar bilden. Precis som när jag målar i akryl, olja eller akvarell.


När jag fyllde år i november fick jag ett teleobjektiv av herrn i huset. Det används flitigt nu på alla pippifåglar som jag ser. Naturen är viktig för mig förmodligen grundad i min uppväxt i fjällen. Ja och så var jag Mulle-, Strövare- och Frilufsarledare i ca 10 år. Därmed kan jag väldigt mycket om naturen och dess invånare och växter vågar jag nog påstå.... 


Idag var vi till Lida naturreservat. Herrn i huset åkte skidor medans jag ägnade mig åt klickandet....kaniner finns det gott om där till alla barns förtjusning.


Visst är blåmesen söt där han leker tittut?!


              


    

Och här kommer ett konstverk skapat av två av mina bilder som jag lagt samman och behandlat i programmet Photoshop. Den ena bilden är ett rådjur och den andra är en närbild på min islykta. Titta gärna in på min fotoblogg - klicka på kameran till höger i bloggen.

  

Av Gun - 27 december 2010 23:26

Och så var det dax för nästa broderade armband


 

 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards