pysselfarmor

Alla inlägg under maj 2014

Av Gun - 31 maj 2014 19:16

Nu har jag börjat sticka igen på ponchon. Överhuvudtaget har jag inte varit så intresserad av stickning på ett bra tag. Jag har mest suttit med näsan i en bok, så jag måste göra ett inlägg om alla böcker jag läst.


I varje fall tänkte jag att yngste sonens fru Maria kanske är intresserad av att få ponchon innan denna höst!   Nu är det två delarna ihopsatta och jag har börjat sticka runt i stället för var del för sig. Känns som att jag kommer att fixa det innan augusti.


 

Av Gun - 25 maj 2014 22:00

Jag är en "periodare" när det gäller vad jag sysslar med. Under många år målade jag väldigt mycket och ställde ut och sålde en del. Sedan helt plötsligt slocknade intresset av olika anledningar. Främst kanske av att folk började beställa vad de ville att jag skulle måla och det ville inte jag - jag målade för min egen skull. Det blev som att sätta ett lock på min kreativitet. 


Jag målar i akvarell, olja och akryl. Både föreställande och "icke-föreställande" dvs konst som man får fantisera kring vad det kan vara. Jag blev så inspirerad att måla kravlöst när jag gick Vedic art utbildningar. Förutom att i ca 10 års tid ställt ut i den större grannbyn i norr, så har jag bl.a varit med på utställning i Subtopia (Cirkus Cirkörs plats i Alby), Galleri Riddaren (tillsammans med ett glatt gäng arbetskompisar) och Folket Hus i Botkyrka.


Nu har jag fått lusten att måla och är med i ett glatt gäng - Hågelbymålarna. Det är Else-Marie Kovacs som öppnar upp sin ateljé  för oss. Jag träffade henne första gången när jag var på en fotopromenad i Hågelbyparken. 


Jag hann inte färdigställa så många målningar till denna utställning, men till nästa har jag säkert mera. Kolla! En röd lapp vid en av tavlorna. Det hade jag inte trott!


   



Attans vad den här blå tavlan är svår att återge så man ser figurerna i den!  

Av Gun - 21 maj 2014 20:40

Igår var jag på en växtvandring som heter "Vild vandring". Jag upptäckte att Rosendals Trädgård har ett spännande program och anmälde mig till en vandring med Lisen Sundgren. Hon berättade om trädgårdens ätliga vildar dvs ogräs och vi smakade.


Här är vi på väg genom den blommande äppelträdgården. 


 



Lisen berättar om linden och vi smakade på några unga blad från den. Linden blommar i juli och på dessa gör man bordsvatten och ett rogivande té.

 


Jag köpte två böcker av henne och de innehåller bilder, information om de ätliga växterna och matrecept och recept på kurer och för skönhetens skull.

   


Nu är konstsömnadskursen vid Handarbetets Vänner slut. Det sista jag gjorde var att brodera applikationstavlan klar och montera den på ram. Jisses vilket väldans arbete det var! Det här är inte alls min "grej", men för att få diplomet och kunna gå vidare till fortsättningskursen är det ett måste att göra alla delarna som krävs.


 

Av Gun - 7 maj 2014 20:16

Snart kommer väl värmen och då gäller det att ponchon, som jag började på i december, är klar till min yngste sons fru! Än så länge kan jag nog brodera på kameraremmen till min nya kamera, för det såg ju ut på väderleksrapporten som att värmen dröjer.


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards