pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2014

Av Gun - 28 oktober 2014 23:19

Det är flera år sedan jag var i Järvsö på Järvsösömkurs med Karin Holmberg. Jag har köpt olika band till kantningen, men inget har passat. Banden har blivit för dominerande, men nu äntligen hittade jag ett band.





       
    




Av Gun - 20 oktober 2014 07:00

I slutet av augusti var jag i Tungelsta på broderikurs med Asta Levinsson som ledare. Attans vad jag har jobbat med dessa läxor....långt efter att kursen är slut. På de två mindre tygbitarna var det målat krumelutter av Asta och utifrån dem ska jag brodera/hitta på något. Den vänstra vet jag inte vad jag ska kalla, men den högra får heta Mystiska djur i djungeln   Jag tror jag vet vad jag ska göra med dem nu när de är klara....du får se så småningom.


Broderiet på svart linne är inspirerad av Hundertwassers färprakt. Inte klart än!

 

Jag har börjat gå på träffarna som Skapande broderi har varje onsdag på Etnografiska. De som vill får delta i en broderiutställning där, vernissage 1:a advent, med broderi(-er) som är inspirerat av Magasinet, som nu är öppet för allmänheten.


 


Jag har burit med mig kassen med ovan broderier varje gång jag varit där, för jag kan inte bestämma mig för vad jag ska brodera till utställningen. Jag fladdrar mellan olika inspirationskällor och får sådan beslutsångest. Tar en go'fika och funderar vidare.......


 


Jag har också börjat i Broderiakademins lokalgrupp Kråksparkarna på Söder. Vi fick en vadmalsbit, som vi ska brodera på med utgångspunkt från vårt gruppnamn...kråka, kråkor, sparkar, kråksparkar...oj oj många idéer även här! Dock inget ännu kommit ut från nålen!


    

Av Gun - 15 oktober 2014 20:32

pukor och trumpeter och en skål!   


Missen/Marie


Gratulerar .....nu kan du köpa mera garn!  


   

Av Gun - 13 oktober 2014 21:24

Förra veckan var jag och ca 125 andra på Nordiska muséets stickcafé och lyssnade på Erika Nordvall Falck. Hon är vantsamlare och etnolog. Hon berättade om Norrbottniska vantar utifrån sin egen samling och med anknytning till personer i sin omgivning. Hon har sedan tonåren stickat och vurmat för gamla mönster. Bl.a berättade hon om Skaite-Marias vantar som ännu lever kvar.

Du kan hitta mönstret här



 

   

Av Gun - 7 oktober 2014 21:09

Vinnaren är Missen/Marie.

Utlottning av entrébiljett till Syfestivalen.

Alla har samma chans, med eller utan blogg.

1 kommentar = 1 lott.


 Kommentera senast kl 20.00 onsdagen den 15 oktober!


Av Gun - 2 oktober 2014 22:27

Allt eftersom avverkar jag stickuppgifterna som ska vara klara till nästa kurstillfälle vid HV skolan. Vi fick måla och designa egna tröjmönster utifrån det givna temat randigt. Allt började med att vi målade pappersark i olika stora i olika färger, men vi fick inte veta att de skulle användas på det här sättet. 


Vi har också stickat en färgcirkel och andra uppgifter med inriktning på hur färger "gifter sig med varandra" eller "tar död på varandra". Vi ska få verktyg för att kunna skapa egna mönster och färgkombinationer. Jättekul!

 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards