pysselfarmor

Alla inlägg under januari 2014

Av Gun - 26 januari 2014 17:40

Handduksbroderiet med både Delsbo- och Hallandssöm blev klart förra helgen.


 


Så har jag varit en liten bokmal och läst följande böcker.


 

Svenska Maria tar sin tillflykt till den engelska landsbygden av en viss orsak. Bitvis väldigt spännande och man anar inte hur det ska gå på slutet.....förrän på slutet!   

Här kan du läsa SvD:s recension.

 

Som utmanande frågeställningskomplex kring sexualitet, kolonialism och paradismyter är ”Ön” utmärkt. 

Här kan du läsa SvD:s recension.

 

Jonas Jonasson säger i en intervju att han lärde känna huvudpersonen i Analfabeten som kunde räkna ganska sent. En stor utmaning blev att undvika att skildra henne som ett offer. 

Aftonbladets recension speglar bäst det jag känner för denna bok.

Läs här


Och att baka i järngryta måste du testa! Här får du receptet. Jag utgår från detta recept, men de 625 g mjöl kan bestå av alla möjliga sorter - även solrosfrön, linfrön, vetekli och annat gott. I botten på grytan strödde jag pumpafrön innan jag tippade i brödet. Använd stektermometer - det underlättar att hålla koll på när brödet är klart. Vid 96 grader är brödet klart! Tänk på att det är pyttelitet jäst du ska använda, men jag har nog litet mera än en ärtas storlek.



Av Gun - 18 januari 2014 19:32


Nu är broderikursen på HV igång igen - härligt! Broderar vidare på kökshandduken.

Är snart klar med Hallandssömmen och har börjat med Delsbosöm.


 

Av Gun - 12 januari 2014 14:29

Yngste sonens fru undrade om jag kunde "rädda en tunika" som hon är förtjust i genom att brodera något över vinfläckarna på den. Jag funderade bra länge på vad jag skulle brodera där, för jag vet ungefär vad hon gillar och inte gillar. Så kom jag på att Maria kommer ju från Ånge och det ligger i Medelpad. Medelpadssöm - Melpasöm - självklart - hurraaaaaa! Det blev godkänt!


Attans vad det var svårt att fotografera den rosa klänningen och få fram dess rätta färg, men nu orkar jag inte ta om bilderna fler gånger!

   

Av Gun - 6 januari 2014 18:41

Äntligen är sockorna, som jag påbörjade i september klara. De har redan anlänt till mottagaren och kom väl till pass eftersom hon skulle på fjälltur med skoter. I ärlighetens namn är det inte precis de du ser på boken, för de blev litet för stora så jag repade upp dem och stickade om dem.


Mönstret i skaften hämtade jag från min bok med Muhumönster.


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards