pysselfarmor

Alla inlägg under april 2014

Av Gun - 27 april 2014 22:07

I helgen har jag deltagit i en broderikurs anordnad av Kulturcentrum kyrkan i Hölö. Kursledare var Elisabet Jansson med bloggen Textila inslag


Efter inspirationsgenomgång fick vi ett broderikit, som vi skulle använda i vårt eget designade yllebroderi.



Det var spännande att vid avslutningen se hur olika våra broderier var.

(bilden tagen med fisheye därav är den ihoptryckt)

 

    


Mitt broderi är nr 2 i bilden nedan. Det med fågeln och broderiet är inte klart.

       

Av Gun - 21 april 2014 17:23

Påskhelgen har firats som vanligt på gården i Lappland. Äldste sonen och hans dotter Linnea har firat påsken med oss. Linnea åstadkom tillsammans med farmor en ny klänning och kjol till Monster High dockan.


 


Nu försöker jag slutföra en del saker som jag har liggande och äntligen är det här etuiet klart. Det är två ganska stora provlappar som jag sammanfogat med ett foder inuti.


 


Sista uppgiften i broderikursen på HV är vitbroderi. Jag gör två manschetter med fattigmansspets runt kanten. Här hittar du hur man gör fattigmansspets



Vi har varit ute väldigt mycket då det varit en hel del sol.

Tövädret har dock åstadkommit att spåren är lösa.


   

Skönt att åka skoter hem med sparken på släp!  

Tur att ingen fotograferade hur jag såg ut som påskkärring!


Av Gun - 13 april 2014 17:49

I somras deltog jag i en mysteriestickning "En gåte på en måte", som Torirot från Lillehammer startade. Inte förrän nu är vantarna klara. Jag stickade inget mönster på tummarna. I övrigt har jag följt mönstret.


 

Av Gun - 6 april 2014 19:03

Igår deltog jag i kursen "Brodera smycken" hos ABF med Lill Kinnegård som kursledare. Hon är som en frisk fläkt och bjuder på väldigt mycket - både material, tips och sig själv! Lill är verksam inom Skapande broderi.


Jag broderade först en brosch av pärlor, sammetsband och runt kanten en gammal dragkedja.


     


Sedan började jag på ett halsband. Jag sveper grönt sidentyg runt stommen som är ett tjockt "snöre" av ull. Det gula är ett garn som jag syr fast runt halsbandet och så syr jag fast pärlor. Det finns oanade möjligheter att skapa sina egna unika smycken!


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards