pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2011

Av Gun - 31 oktober 2011 20:02

Nu har jag blivit en sådan där mönsterelev och stickar båda vantarna samtidigt   



Mönstret är mitt eget som jag stickar allteftersom.


 

Av Gun - 28 oktober 2011 19:32

Under stickeventet förra helgen visade Medea   hur man lade upp Möbius. Supertack! Det blev en kick i baken på mig att dra igång den stickningen. Det har blivit min pendeltågs- och busstickning - yeeehhh!! Garnet är Silk Cashmere från Ullcentrum som jag köpte hos Ankis Tyg och Garn Tumba.  Längst ner i detta inlägg kan du hitta youtube-film på hur du lägger upp den.


 

Älgskiten är god kan jag tala om - mmmmmmmmmmmandlar överdragna med choklad och doppade i kanel. Vann en sådan skitvinst hos Tant Marit och gissa vad jag blev. Helsåld! Beställde åtta påsar...ja, jag ska inte äta upp alla själv. Det är en jätteskojig present/julklapp till en jägare. Asch man behöver inte vara jägare för att tycka det här är både kul och gott.


Nu är det så att jag lånat en bild av Nett (En kopp kaffe) för att du ska kunna klicka på den och ta dig till Tant Marit för att beställa detta goda. Det braiga priset - som du ser hos henne, får du när du uppger "koden" Pysselfarmor. OBS! Detta pris gäller till mitten av november!! Sedan är det annat pris som gäller.

 klicka nu på bilden och beställ!

 


Här är filmen för Möbiusuppläggningen - på engelska men den är så tydlig sååååååååååå.....


Av Gun - 24 oktober 2011 21:10

På fredagförmiddag startade Myz pyzzel och jag resan mot stickeventet  i Habo (Jönköping). vi började med en avstickare till  Iittala Outlet i Nyköping. Besöket på Iittala visade sig vara en "hit" för My därför att hon samlar My-muggar! Jag köpte en del julklappar! Det gäller att börja i tid   

Lunchen intog vi på Hellmanska gården. Nästa stopp blev  Friluftsmuseet Gamla Linköping.


Tidsoptimist som jag är hade jag planerat fler stopp, men vi insåg att de får vänta till en annan gång. När vi närmade oss avtagsvägen mot Habo fick vi en "blinkvarning" från en mötande bil. I Lappland betyder det att det är ren på vägen och jag tolkade det som att nu var det älg på vägen eftersom vi sett älgvarningsskyltar. Precis i korsningen vi skulle svänga av mot Habo var det kaos! Älgolycka! Senare fick vi veta att de i bilen hade klarat sig, men  eftersöksjägaren blev påkörd och omkom.


Det var becksvart och smal väg mot Habo och som tur var fick lots av en snäll kille till  Munkaskogsgården.


Lördagmorgon, ja även söndagmorgon, var vi uppe med tuppen! Inte var det något vilohem vi hade åkt till. Under lördagförmiddag instruerade Liisa Ödén Vento i att färga med Jeaba kallfärger.


      

En fantastiskt god italiensk buffé fick vi på lördagkväll. Magen stod i 38 hörn!


En kristen ideell förening med namnet Föreningen Munkaskogs Ungdomsgård, bildades 1960, som fick uppdraget av samfundet att förvalta egendomen. Föreningen har varit intakt nu i 50 år men namnet har ändrats till Munkaskogsgården som en markering att man vill betjäna människor i alla åldrar. Det är förklaringen till korset i lokalen.


Efter middagen stickades det vidare och så var det utlottning av priser.

    

Här är utsikten vi tittar på när vi sitter och stickar

   

   

 Frisky Frog   gafflade litet grand till vår stora glädje!   

Kolla vilka blommor hon har sytt fast på sina vackra vantar!

Tack för demonstration och inspiration.

hmmmm....jag glömde köpa gaffel, men det kan jag säkert fixa nu.....



   

 Sunna    demonstrerade kvastskaftsvirkning.


 

 Till vår glädje visade Efwa  (Medeas värld) hur Möbius läggs upp.

Till höger sitter Sunna och är lycklig!


 


Och så har jag äntligen träffat Carina, som jag "känner" som Sinneskatten  via min fotoblogg Bilder från förr och nu.  Carina har en fotoutmaning varje fredag som heter Tema fredag 

Samma Carina har en hantverksblogg  (Carinas textilateljé)  och Vonna  engagerade mig i att demonstrera tvåändsstickning.


Vill du se fler bilder kan du bl.a titta hos Sticka lite, Ullfull, Missen skapare, Stick-Kine, Mettas blogg. 

Av Gun - 21 oktober 2011 07:30

Nu är det packat och klart! Ja kläderna gick fort att rafsa ned, men vilken stickning ska med? Tänk om jag får lust med det eller det eller det eller det....det blev en del ?!?! Tur att jag kör bil - bara att slänga in där bak!

Och tänk, garn finns att köpa där också.....


  

Hit ska jag!

Av Gun - 19 oktober 2011 07:15

I Solveigs Vantbok finns mönster till vantar inspirerade av fälltäcken.

Jag stickar muddar!


 

Av Gun - 14 oktober 2011 19:18

Första kurstillfället för tvåändsstickningskursen vid HV Skolan var i september. För att hinna praktiskt lära sig så mycket som möjligt stickar vi provlappar. Först tyckte jag att det lät tråkigt, men det gick fort över därför att jag inser att man har ingen chans alls att testa olika stickningsvarianter. T.ex.  har jag testat tre olika sätt att lägga upp och det visar de tre vita provlapparna. Jag kunde bara ett sätt tidigare. Den högra "korven" innehåller olika sätt att sticka aviga varv med olika antal trådar och färger eller att man lägger tråden över/under framförvarande tråd för att få olika effekter. På det sätter får flätorna olika utseenden. Jag kunde bara ett sätt tidigare. Tjoho säger jag!!



Jag fick trådfästardille till den milda grad, så alla trådar blev fästade. För många trådar helt enkelt! Jag skulle ju ha lämnat fyra trådar kvar på varje provlapp för att träna på olika flätningar. Så går det när man har roligt, men en provlapp har trådarna kvar. Det ordnar sig nog genom att jag fäster nya trådar och flätar på så.


Sedan är jag klar med mina egna designade tvåändsstickade muddar där jag praktiserat olika varianter på flätorna.


  

Den här helgen är det dax för kurstillfälle två och vi ska bl.a gå igenom olika sätt att sticka tummar.

Av Gun - 11 oktober 2011 19:37

Tänk om man kunde stanna klockan några timmar när man har roligt!! Det skulle jag ha velat för Bling-bling-broderikursen med Elin som kursledare.


När jag packade saker för kurskvällen kunde jag inte bestämma mig vad jag skulle göra så jag tog med mig en hel väska med grejer. Alldeles i onödan kan man tycka för helt plötsligt så var det mudden från helgen i Trosa som låg framme för översyn och eftertanke! Det tog minst 30 minuter innan den åkt fram på bordet och jag fick inspiration till vad göra med denna. Hjärnan måste liksom ta in all vacker inspiration som dyker upp på borden!


 

Så här är mudden just nu i varje fall. Rosa paljetter fastsydda med guldtråd runt hjärtat och blommorna fylldes med läggsöm  och ett smycke i mitten på hjärtat. Dessutom bytte jag till ett annat foder. Visst blev det en helt annan mudd?


 

Jag lämnade min kamera hemmavid, så du får titta hos Hedvig  på fler bilder från kvällen. 

Av Gun - 9 oktober 2011 15:53

I torsdags blev det litet körigt! Först var jag på boksläpp vid HV-skolan av Karin Kahnlunds "Sticka efter Svenska Mönster". Alla stickade modeller från boken fanns på plats så man kunde klämma, känna och prova. Karin har inspirerats av mönster på traditionella skånska allmogetextilier. Källan har varit Jakob Kulles Svenska Mönster för Konstväfvnader och Broderier (1892), som utkom i faksimil på Bokförlaget Rediviva år 2008. Här   kan du läsa mer om just den boken.


   Karin är kursledare för tvåändsstickningskursen jag går nu vid HV. Till helgen är det andra lektionstillfället. Så här såg några av modellerna ut

  

När jag tittat, klämt och kännt klart där så kilade jag vidare till brodericaféet i Kulturhuset.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards